čtvrtek 30. června 2011

Jak se plete z corriedale

Aby to nevypadala, že pořád jen spřádám všechno, co mi přijde pod ruku a klubíčky si potom zaplňuji šuplíky a další volná místa v bytě (těžko taková místa najít), tak taky pletu.

koš s pletením

Ze zakoupených česanců corriedale, což je druh ovečky s krásnou a hlavně nekousavou vlnou, jsem upředla medově strakatá klubka a z nich pomalu vzniká medově strakatý svetr. Pletu na pětkách, takže to vcelku rychle přibývá. Pokud zrovna nepářu, protože pletu bez návodu a střihu a občas se rozhodnu pro změnu. Raději budu párat, než být potom nespokojená a svetr nenosit. Moc se modlím, aby mi vlna vyšla na dlouhý svetr s dlouhými rukávy. Když to nevyjde, bude dlouhá jarní vesta s krátkými rukávy.

medový svetr

vzor z corriedale

Vlna z našich oveček také jen tak neleží ladem. Ani se v klubku neohřeje, pletu z ní velkou deku ze splétaných čtverců. Kdysi jsem měla takto upletený svetr. Vzpomněla jsem si na tenhle vzor proto, že při pletení velkého kusu nemusím mít všechna oka na jehlici a držet celou pleteninu v rukou. To bych o ně brzy přišla. Plete se jen jeden čtverec, který se postupně s každou další řadou připlétá k ostatním.

deka

Deka mi slouží i jako vzorník vlny. Některé čtverce ukazují mé pokusy s barvením, jiné kvalitu předení i kvalitu vlny. Kdo se tímhle více nezabýval, asi neví, že z jedné ovečky můžete spříst hned několik druhů příze od hrubého kousavého provázku po jemnou a hebkou přízi. Záleží z jaké části kožichu (rouna) vlna pochází a jestli je zbavená hrubých pesíků. Deka docela kouše, ale moc se mi líbí její přírodní vzhled a vůně.

čtverce 

Zkoušela jsem čtverce oživit také technikou filcování jehlou. Je to ten plastický květ. Až bude deka dopletená, udělám jich tam víc.

vzorník barev 

Z trochu jemnějších částí rouna vznikly palčáky. Budou až na příští zimu. Jsou trochu hrubší, ale tahle vlna opravdu hřeje, tak na nějaké běhání kolem domu budou fajn.

rukavice

3 komentáře:

  1. Ještě že se vracíš ke starším článkům - o hodně bych přišla :o) Palčáky jsou nádherné Vladěnko, a ta deka je neskutečně krásná! Už ji máš hotovou? A ten medový svetr?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Deka ještě není. Představ si, došla vlna :-D. Dělám ji jen z valašek a tu jsem teď hodně potřebovala na jiné projekty. No a svetr se právě vypáral na ty fusekličky.

      Vymazat
  2. Přečetla jsem si tvůj komentář u mně, tak se dívám na tu deku. No, klobouk dolů, vypadá to na mně moc složitě. Plést umím jenom rovnou šálu, hladce obratce, jinak ani ťuk :-) O to víc si toho vážím a obdivuji to u druhých...

    OdpovědětVymazat