čtvrtek 30. června 2011

Jak se přede corriedale

O víkendových večerech zbyl čas na přípravu ruličkových česanců a první předení. V telce opět velké nic, platí zde přímá úměra, že čím víc programů, tím větší nic A tak se sesedneme u krbu a hrajeme scrabble. Než na mě dojde řada, načešu pár ruliček a další hru mezi tahy roztáčím vřetánko. Pak mě ani tolik nemrzí, když prohraju. Mám totiž dobrý pocit z díla.


Tohle moje rezavohnědé předení je jeden velký experiment. Okouzlily mě nádherné příze, které jsem obdivovala u zahraničních přadlenek (naše to také umí, ale na internetu je není tolik vidět). Co se mi líbí, toužím vyzkoušet. Problém byl s česanci. Vícebarevné se vytváří na bubnové česačce, do které se vkládají různobarevné prameny rouna. Na spřádání moderní příze se mezi vlnu ještě přidávají další efektní příměsi, např. lesklé nitě, peříčka, hedvábí, ... Kde to ale vzít? Sedla jsem k internetu a naobjednala z Dalinu česance barev, o kterých jsem si myslela, že by mohly ladit. Internetové fotografie vždycky trochu zkreslí barvy, takže po rozbalení dodávky jsem zjistila, že ne všechny se k sobě hodí. Jednu, která měla být čokoládově hnědá, jsem hned vyloučila - moc tmavá. Schovala jsem si ji na rukavice. Ostatní krásná klubka česanců jsem drasticky natrhala na kousky.


Ty jsem potom promíchala a úplně náhodně dávala na česací kartáče. Jedinou pravidelnost jsem dodržovala - v česanci se vždy musela objevit nejtmavší z barev, ta to trochu sjednotila. Stačilo vlnu dvakrát prohrábnout a barvy se vzájemně promísily.


Za pár hodin se hromádka natrhaných česanců změnila v plnou krabici duhových ruliček.


Hrají všemi barvami, ale docela se mi líbí, i když bych nejraději vyloučila ty rezavé. Bohužel by mi to pak asi nevyšlo na svetr.


Spředená vlna proti česanci vždycky trochu ztmavne. Vyrobila jsem si dvojnitku. Byla to zase trochu jiná zkušenost, než s naší vlnou. Tahle je kratší, musí se povytahovat opatrněji a spřádání čtvrtého česance už je na hraně - vřetánko s vlnou je těžké a má tendenci přízi trhat a padat.


Také jsem si chtěla hned vyzkoušet, jak se s ní bude plést. Upletla jsem si zkušební vzorek. Pletenina vůbec nekouše. Není sice tak jemná, jako z kupované příze. Já ale doufám, že tenhle malý nedostatek bohatě vyváží skvělé vlastnosti čisté přírodní vlny.

3 komentáře:

  1. Božínku...Já ani nedýchám. To musí být nádhera hladit něco tak jemného...Moc krásná klubíčka se Ti povedla.

    OdpovědětVymazat
  2. Takový svetr by se mi taky líbil:-) Překrásné!

    OdpovědětVymazat