čtvrtek 30. června 2011

MÁM HO!!!

kolovrátek

Naprostá náhoda, pomoc mých dětí a trochu štěstíčka, kterému jsme vyšli vstříc, existence Aukra na internetu - tohle všechno pomohlo, abych získala nádherný kolovrátek za směšně nízkou cenu. Není sice nový, je zrenovovaný, ale funguje! Na moje pidipředení je dostačující. Volné víkendové chvíle u nás tedy vypadaly tak, že jsme se tahali o místo u kolovratu a já nestačila vyčesávat vlnu. Bohužel už jí mám hrozně málo a tak běháme k ovečkám a přeměřujeme délku jejich loken. Na střiž to vypadá asi až příští měsíc. Do té doby budeme prožívat vlněný absťák. 

Moc se nám teď hodily zkušenosti s vřetánkem. Nemuseli jsme se tak soustředit na vytahování vláken, ale spíš na šlapání. Šlape se pomalu a tak nám občas šlapka zůstala viset nahoře. Další problém bylo seřízení kolovrátku. Než jsem pochopila, že čím víc utahuju, tím paradoxně méně zkroucená nit, hodně jsem trhala a znovu navlékala. Pak už to ale šlo skvěle.

předení
předení
předení

První cívka jednonitky. Jsme na ni náležitě pyšné.

předení

A první seskané klubko. Do nedělního večera jich pak přibylo ještě několik.

předení

10 komentářů:

  1. Dobrý den, chci se zeptat co jste použila na pohon kolovrátku. Mám také starý kousek na dva pohony a nejsem schopna docílit volnou jednonitku. Je to stále jako provaz ikdyž mám jemný materiál. Už jsem z toho nešťastná, ale stále zkouším...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Koupila jsem si v OBI takovou spletenou silonovou šňůru. Je na ní dřevěná kačenka z Jasu (hračka), tedy je to šňůrka na tahání čehosi. Mně se ale moc osvědčila. Nedá se přetrhnout, nevytahuje se. Oba převody jsem nejprve vyvázala napevno tak, aby se daly povolovat mechanismem kolovrátku.
      Omlouvám se, jestli teď budu zbytečně poučovat někoho, kdo to ví, ale moje začátečnická chyba byla, že jsem si neuměla nastavit napětí převodových šňůr. Platí, že čím víc jsou napnuté, tím méně je nit stočená, ale rychleji se navíjí na cívku. Tady to chce zkušenost, protože dochází častěji k přetržení stáčené nitě. Doporučuju pro točení silnějších přízí. Naopak, když chci upříst tenkou nit, musím ji stáčet více. Pak si napětí převodových šňůr upravím tak, že jsou úplně volné. Když na ně poklepu, smáčknu je lehce rukou.
      Další pomůcka je, že si upředu kousek nitě, pak ho znovu odvinu kousek zpět z cívky a přeložím. Když se mi obě půlky samovolně stočí do pěkné, pro mě přijatelné příze, je napětí šňůr správně nastavené. Když je stočený kousek příliš volný, mám moc velké napětí a je třeba ho povolit. A když je příze překroucená, musím naopak napětí zvýšit.
      Víc poradit neumím, protože každý kolovrátek bude asi jiný a bude vyžadovat, aby se s ním přadlenka sžila. Chce to zkoušet a zkoušet.

      Vymazat
  2. Dobry den
    už dlhšiu dobu sledujem Vas blog :) je super
    Ak by ste bola taka dobra a poradila mi o kolovratku
    Chcem si kupit ,ale nie novy(zatial),ale nejaky z bazaru
    http://ostatne.bazos.sk/inzerat/34547301/Predam-kolovratok.php
    http://www.bazos.sk/search.php?hledat=kolovratok&hlokalita=&humkreis=25&cenaod=&cenado=&order=

    len neviem čo všetko ma obsahovat aby bol funkcny
    Ak by ste bola taka dobra a mrkla sa na inzeraty

    ´dakujem s pozdravom Linda

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Lindo, nejsem odborník, tak jenom můj laický pohled.
      Za prvé, přes bazary sice vyjde kolovrátek levněji, ale je tu nebezpečí, že bude mít závadu, kterou z fotografie neodhalíte. Např. prasklá osa kola. Asi bych se vyhnula těm, u kterých je psáno, že jsou pro dekoraci. Někde je také napsáno, že jsou plně funkční a přitom nemají vřeteno.
      Většina těch kolovrátku je pro spřádání lnu (můj taky). To by tak nevadilo, jestli nebudete chtít příst silnou vlnu. ta vám totiž otvory vedoucími k cívce neprojde. Naopak tenké nitky na nich jdou dobře. Kolovrátek na len poznáte podle kovového vřetena (podívejte se na můj poslední článek). Kolovrátek na vlnu ho má dřevěné s háčky.

      Z těch, co na ně odkazujete, se mi docela líbí
      http://nabytok.bazos.sk/inzerat/35604501/Kolovratok.php - vypadá, že je na vlnu, je i s přeslicí, jen není jasné, na jaký pohon pracuje.

      http://ostatne.bazos.sk/inzerat/35124938/Kolovratok.php - ten se mi moc líbí a vypadá funkčně, jen kolo je malé, bude se muset víc šlapat, Ta taková šibenice vlevo je zřejmě stojánek na cívky pro seskávání. Z toho jsem asi nadšená nejvíc.

      http://ostatne.bazos.sk/inzerat/34695599/kolovratok.php - tenhle modrý je sice strašlivý, ale taky vypadá funkčně

      na len:
      http://ostatne.bazos.sk/inzerat/34547301/Predam-kolovratok.php - tento je jako ten můj, a já jsem celkem spokojená
      http://ostatne.bazos.sk/inzerat/33841957/Predam-kolovratok.php
      http://ostatne.bazos.sk/inzerat/35684199/kolovratok-maselnicka.php
      http://ostatne.bazos.sk/inzerat/35686054/Kolovratok.php
      http://nabytok.bazos.sk/inzerat/35313185/kolovratok.php

      Další informace můžete získat tady:
      http://predeni.cz/stranky/na_cem_prist.htm

      Přeji hodně štěstí a šťastnou ruku při výběru.

      Vymazat
    2. Ďakujem za rychlu odpoved

      zatial mam vybraty tento
      http://nabytok.bazos.sk/inzerat/35313185/kolovratok.php
      mozem ho aj osobne vidiet,pan mi ešte odfotil cievku
      Chcem sa opytat,či sa to da dorobit aj na spriadanie hrubšej vlny ta cievka,aby mi prešla nit

      s pozdravom Linda

      Vymazat
    3. Kolovrátek vypadá na fotce moc pěkně. Až se na něj půjdete podívat, což je obrovská výhoda, zkontrolujte si, jestli se dá přitahovat a povolovat panna, tím si budete při předení regulovat otáčky pohonu a vřetena. Je to kolovrátek na dvojitý pohon. Manžel mi na jednom z ramen vřetene vždy každý druhý otvor zvětšil rozbruskou do hladka, aby se příze nezatrhávala. Teď už mám i druhý kolovrat, kde si mohu seskat i hodně objemnou přízi. Na tomto kolovratu jsem to dělala tak, že jsem spředla poměrně silnou jednonitku a technikou navajo jsem ji potom seskala z cívky kolovratu na velké vřetánko do trojnitky. Budete-li mít zájem, ukážu to v samostatném článku. Dělám si tak silnou kobercovou přízi z vlny valašek. Tak hodně radosti s novým kolovrátkem :-)

      Vymazat
    4. panna - je ta velka šrouba v strede?http://predeni.cz/fotky/na_cem_prist/cep2.JPG
      Ešte sa len učím nazvy,tak prepáčte za otazky :)
      Budem rada ak vytvoríte samostatný članok,všetko pozorne študujem :)
      Ešte otázka:Dal by sa česanec - kúpit aj u Vas?

      Vymazat
    5. Já s těmi názvy taky zápasím :-), všechno znám spíš v angličtině, protože na cizích stránkách nacházím víc informací. U nás je to špatné. Právě ten šroub si vyzkoušejte, jestli funguje. Panna je celé to zařízení, ve kterém je upevněné vřeteno. Šroub ji přibližuje nebo oddaluje od hlavního kola a tím se zmenšuje nebo zvyšuje napětí převodových šňůr. Podle toho se potom vlna stáčí více nebo méně a je rychleji nebo pomaleji navíjená na cívku vřetene.
      No, prostě mám spoustu inspirace pro nové články :-)

      Prodejem česanců se nezabývám, i když jsem o tom uvažovala. To jsem ale netušila, jakou práci to dá je připravit. Je to asi ta nejhorší fáze v procesu zpracování vlny. Navíc moje zdroje jsou hodně nekvalitní. Kromě valašky - na té jsem se učila příst. Jde to výborně, protože má dlouhá vlákna. Ale zase se nehodí k pletení svetrů a tak. Je kousavá.
      Spostu krásných česanců najdete třeba na Fler, tam bude určitě i vlna od vás ze Slovenska a ušetříte na poštovném. Teď se poohlížím po nějaké možnosti průmyslového česání, už to sama nezvládám. Pak bych se možná pustila i do prodeje.

      Děkuju za přízeň, těší mě, když mohu někomu pomoci. Hezký den :-)

      Vymazat
  3. dobry den
    kolovratok mam doma,len mi tam chyba ta šnura na pohon...viete mi oradit čim ju mam nahradit a ako ju spojit?
    To ramienko vretena je hrdzave..možem to natriet ciernou farbou?

    ´dakujem za odpoved

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na převod vám stačí obyčejný pevnější motouz - provázek, třeba z juty, nebo silnější lněný. Já mám umělou splétanou šňůrku, koupenou v OBI - popisuji nahoře ve druhém komentáři. Jen jsem si ji tam špatně navázala. Mám vlastně šňůry dvě, což dalo velkou práci spojit je tak, abych docílila stejné napětí na oba pohony. Správně to má být tak, že šňůru za vedete nejprve na převodové kolečkocívky, pak na kolo, dále na převodové kolečko vřetene a znovu na kolo. Teprve potom svážete oba volné konce. ŠŇůra vlastně potom tvoří takovou osmičku.
      Vřeteno lze dřevěným šroubem k hnacímu kolu přibližovat nebo oddalovat - nastavte si ho před zavedením šňůry do polohy někam kousek za střed směrem od kola, abyste potom měla při předení možnost pohon povolovat nebo utahovat. To je důležité, napětí určuje, jak moc nebo málo budete mít nit stočenou.
      S nátěrem vám moc neporadím. Asi bych to obrousila kovovým kartáčem na rez, ale z nějakého natírání bych měla strach, že se to bude loupat nebo špinit přízi. Možná něčím stříknout, nějakou speciální barvou na rez. Já mám vřeteno mosazné, to nerezaví.

      Vymazat