čtvrtek 30. června 2011

Nedalo mi to...

... a znovu jsem se pustila do experimentu se zelím.


Ta barva je totiž tak krásná! Kdyby se tak povedl alespoň slabý odstín. A tak šla tentokrát do hrnce celá polovina hlávky a zatím se v jiném hrnci mořila vlna v kamenci. Namotala jsem si také malé přadýnko lněné nitě a kousek bavlněné nitky, abych viděla, jestli ta barva nechytá obecně nebo jen na vlnu. Proměnu barev nejlépe ukážou fotografie, tentokrát jsou shodné se skutečností.

karmínová na počátku

později inkoustově modrá

přecházela do modrofialové

Vlnu jsem nechala v lázni tři dny. Pak už jsem se bála, že začne plesnivět. Opět se z krásné barvy vymáchala do světle modré. Lněné nitce ale barva celkem zůstala, takže je to problém živočišného materiálu. Protože jsem měla barvy docela hodně, naložila jsem si ještě vlnu do sklenic. Do jedné jsem dala vlnu nemořenou, do druhé jsem přidala ocet a do třetí citronovou šťávu. Teď tyhle konzervy vystavuju slunci a čekám, co to udělá. Viděla jsem tohle sluneční barvení na zahraničních stránkách, ale postup jsem jen odhadla. Jsem zvědavá, co vyjde. A to je na barvení přírodními barvivy asi to pěkné, co se mi začalo líbit. Člověk nesmí mermomocí chtít přesně tu barvu, jakou si umane. To skončí fiaskem. Je třeba to brát jako hru a nechat se překvapit, jak to matka Příroda zaonačí.
Nakonec ani ta minulá zelná barva není špatná. Jen je jiná, než jsem očekávala. Spředená valaška má sytě šedou barvu a suffolk je jemně šedý. Spřádala jsem ho na kolovrátku schválně nepravidelně a seskala ho do trojnitky - dvě vlákna vlny a jedno tenká perleťová nitka pro efekt. Válela se mi už tak deset let v šuplíku a k ničemu se nehodila. Už z toho přadýnka vidím šálu.

spředené zelí

zelí s perleťovou nitkou

A na závěr - tohle je suffolk barvený červenou řepou. Červený byl hrnec, moje ruce, kapky kolem i máchací lázeň. Jen vlna má jakousi smetanovou barvu. Je také mírně melírovaná. Vedle ostatních barev vypadá docela dobře, tak to nakonec nebyl ztracený čas ani marná práce. 

barvené červenou řepou

2 komentáře:

  1. jeee, ja nestacim koukat, jak je nekdo sikovny, zatvrzely a pousti se do takove parady, jako je domaci barveni vlny! Moc pekny. Budu koukat dal :)

    OdpovědětVymazat
  2. Tak to je dobrá alchymie! :o))Fakt bych čekala alespoň tu bledě modrou, ale smetanová...? :o))No ale hezká je.Tak to vypadá, že každé jedno barvení je napínavé jak detektivka, že :o)))

    OdpovědětVymazat