čtvrtek 30. června 2011

Moje nostepine

motání klubka1

I obyčejné namotání klubíčka můžeme provést tak, aby se líbilo. Na několika webstránkách přadlenek jsem narazila na výraz nostepine a samozřejmě mě zajímalo o co jde.

Kdysi nás tři děti mamka oplétala od hlavy až k patě. Proháněla svou Dopletu od rána dlouho do noci, abychom si v pondělí mohli obléknout svetřík. Největší trauma jsem měla, když zaznělo: pojď mi držet přadýnko. Nejhorší byla tenká vlna. Ruce bolely už v první polovině, podklesávaly, nit se zamotávala a slízla jsem to já, prý špatně držím. Pak se v obchodě objevil vynález - namotávadlo na kličku, ke kterému bylo otočné zařízení na přadýnko, a já byla vysvobozena. Klubíčka z tohodle motadla byla pravidělně namotaná do tvaru válce. Časem tohle motadlo ani nebylo třeba, vlna se začala prodávat už namotaná v klubíčku.
No a právě tohle motadlo mi připomněla klubíčka namotaná na nostepine. Co to je? Ozdobně soustružený kolík, na který se zvláštním způsobem pravidelně namotává vlna z přadýnka nebo z vřetánka. Kolík se potom vysune a máme krásné klubíčko, na které je radost pohledět.
Vyřešila jsem to opět po svém. Místo krásného uměleckého kolíku ošklivá papírová trubka od ubrousků. Ale klubíčko je tak, jak má být. Vlna se z něj může odvíjet jak z venčí, tak i z vnitřku. Ten druhý způsob mám při pletení raději, protože se klubko nezakutálí kam nemá, zůstává pěkně na místě.

motání klubka2

motání klubka3

motání klubka4
motání klubka5
motání klubka6
motání klubka7
motání klubka8
motání klubka9

4 komentáře:

  1. Já zírám !O tak skvělém motání jsem nic nevěděla!Máš to suprrrrrrrrr!!!Takhle bych motala i motouz a možná i drátky na drátování Daja

    OdpovědětVymazat
  2. Tohle je fakt dobré! Díky za tip.

    OdpovědětVymazat
  3. ahoj vidim mas nemecky blg taky mluvis nemecky nebo rozumis to bil pro mnj lepsi haha zdravim tebe Karin

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Karin, i když jsem se německy kdysi učila, dneska moc nerozumím. Pomáhá mi překladač. Angličtina ve mně zvítězila a víc se mi vybavují anglická slovíčka než ta německá :-( Mrzí mě to, chtěla bych to umět.

      Vymazat