úterý 28. června 2011

Pokusy s česáním vlny

 
Po počátečních zoufalých pokusech o rozčesání první napůl zplstnatělé vlny jsem začala hledat pomoc na internetu. Rad jsem našla spoustu, ale jen stručných, polovičních. U nás dostupná literatura taky veškerá žádná. Až You tube - vyskočilo na mě spoustu videozáznamů různých postupů s různými pomůckami. Ještěže existují lidé, kteří se neváhají podělit o zkušenosti s ostatními (a zcela nezištně). Za to jim patří dík.

Nejvíc mi asi pomohlo toto video. I když zatím nemám česací kartáče, tak začátek mi hodně ukázal cestu.

__flashReplacement__

Nejlepší by samozřejmě bylo vlastnit bubnovou česačku. Ta umožňuje úplná kouzla s vlnou. Díky ní se dají připravit duhové česance, kde se prolínají jednotlivé barvy a příze je pak krásně pestrobarevná, ale vůbec neuráží křiklavostí.Už šetřím, ale je příliš drahá. Kam se na ni hrabou paličkovací potřeby.
Pak jsou tu kartáče všech možných druhů. Jen co se dostaneme do nějaké šroubkárny, budu pátrat po vhodných hřebících a nutit pak manžela, aby mi takové česací hřebeny vyrobil. Už jsem ho napůl nalomila. Tyhle hřebeny jsou kombinací hřebenu na borůvky a hrabí. Jen mají hřeby ve třech řadách. A dají se s nimi vykouzlit úžasné česance.
No a mně zatím musí stačit obyčejný třířadý hřeben po naší Betce. Po sčesání pytle vlny už jsem si také přišla na nějaké zlepšováky, takže předení je jedna velká radost.
Kdyby sem snad zabloudil někdo, kdo by to chtěl také vyzkoušet, pak postup je následující:
 
Vypranou vlnu si nejprve dělím na pramínky.
 

Vyčešu nejprve konec z odstřižené strany pramínku. Opatrně z něj vyčešu kratší části.

 

Stejný proces provedu na druhém konci. Tam spíš odčesávám nečistoty. Pak rozčesané pramínky rozvolním do tvaru obdélníku tak, aby vlas byl stejným směrem. V poslední době z tohoto vyčesaného pramínku vytahám dlouhé vlasy - ty jsou hrubší a dávám je zvlášť. Zbylé jemné chmýří si dávám na jinou hromádku. Každý z těchto česanců má jinou kvalitu. Hrubší vlas spřádám na deku nebo na tkaní. Jemný pak na pletení oděvních doplňků, např. rukavic.
Když si poskládám větší hromádku, sruluju ji do válečku, vlas je pořád narovnaný jedním směrem. Potom tento váleček vytahuji do délky postupně z té strany, kde jsou odrostlé konce vlasů. Vznikne mi asi půl metru dlouhý váleček, který si potom natočím přes prsty levé ruky a klidně hned mohu začít příst. Pro přadénko vlny si ale připravuji 8 takových česanců.

 
Prostřední řada je probarvená oranžovou Duhou. Moc to nechytlo, je to takový zlatavý okr, ale vypadá to zajímavě při pletení.

1 komentář: