pondělí 27. června 2011

Radost z prvního předení

Pan střihač mě sice upozornil, že vlna z valašek není vhodná ke spřádání ani filcování, ale já na jeho slova nedala. Copak bych mohla vyhodit tak pěkný materiál? I kdyby z něho byly jen hrubé špagátky, za zkoušku to stojí. Teď jen na čem vlnu spříst. Prohledala jsem internet a našla nápad na výrobu vřetánka.
Vřetánko nevypadalo složitě, něco se doma určitě k jeho výrobě najde, Třeba stará dřevěná jehlice, na které jsem nikdy nepletla, protože by mi upadly ruce. Z čeho ale udělat druhou část - kolečko, které vřetánko roztáčí jako káču? Tentokrát jsem prolezla půl domácnosti a taky našla - plastové víčko od nutely.




Zbývalo dořešit dva podstatné problémy. Jak víčko na jehlici upevnit a jak nahoře vymyslet udělátko - háček, který bude držet vlákno. I to jsem vyřešila. Velmi provizorně, ale funguje to. Pomohla modelína a kus drátku.


A už se spřádá. Jde to neuvěřitelně snadno. Vřetánko se roztočí a pak už stačí z nadýchaného chomáčku vytahovat rovnoměrně pramínek a pozorovat, jak se hezky stáčí. Metr příze je hned hotový a to je jediná zdržovačka celého procesu. Vlákno se vyhákne z háčku, namotá těsně nad kolečko, opět se zahákne a už se zase vřetánko točí.

 
To je přesně ta pravá činnost, kterou potřebuji, když přijdu domů z práce s hlavu jako balón. Za hodinu mám jeden česanec spředený, přemotám ho na klubíčko, spokojená s jeho vzhledem i s tím, jak to hezky šlo. Ani nepotřebuji kolovrátek.


Dcera nám dvě malá klubíčka na kolovrátku upředla o víkendu u kamarádky.


Vlákno těchto klubek je hodně stočené a připomíná provázek. Asi by to šlo před předením nějak nastavit, ale opět chybí zkušenost. Jedno klubíčko je z vlny našich oveček, druhé z oveček dceřiny kamarádky.


Je spředené z nevyprané vlny. Tak se to prý dá také dělat, vlna je mastná a lépe se spřádá. Je to ale pěkný pušinec a já to zase budu muset vyprat. Ještě stále se rozhoduji, co z toho vlastně upletu a jestli pár klubíček nezkusím obarvit nějakou přírodní hnědou. To se uvidí.

Žádné komentáře:

Okomentovat