pondělí 27. června 2011

Velké prádlo - listopad 2010

Kdyby po mně někdo chtěl, abych to samé dělala s monterkami nebo ponožkami, tak ho pošlu kamsi. Celou hromadu bych vzala, naložila do pračky, stiskla knoflík a bylo by. S vlnou oveček se to ale udělat nedá nebo spíš si to netroufnu udělat. A tak jsem to nejlepší, co jsem vybrala z ostříhaných kožíšků našich holek, konečně vyprala - v ruce.
A byla to fuška. Holky nebyly zrovna čistotné. Z jejich kožichu se daly vyčíst všechny jejich oblíbené činnosti. Nejvíce si užívají večerní hraní s námi. To když chceme, aby šly pěkně domů, navrhne Kazi, že bychom si ještě mohli zahrát na honěnou. A Teta je hned pro každou legraci. Často se přidá i Pan Koc a fenka Betty, a tak si pěkně hrajeme, pobíhajíc po pozemku. Hádejte, kdo vyhrává.


Když Kazi a Tetu omrzí honěná, navrhnou schovávanou. Ta se nejlíp hraje v lesíku. Čím hustší houští, tím lepší. Když je dlouho nemůžeme najít, začnou si z nudy hrát na prolézanou. A když už tam jsou, tak si rovnou i něco nasbírají na památku, třeba pár větviček, nejlépe s trním, spoustu semínek, třeba se budou hodit. S batohem si hlavu nedělají, všechno se vejde do kožichu.Před měsícem jsme jim tu ne zrovna voňavou nádheru oholili. Teď už zase mají krásný, hustý a jemňoučký kožíšek. Mně zbyla ta smradlavá hromada. Věnovala jsem jí včerejší odpoledne a dnešní ráno.


Největší nebezpečí procesu praní je, že vlna zplstnatí. Snažila jsem se používat stále stejně vlažnou vodu. Nepoužívala jsem žádný saponát, abych ji neodmastila. Někde jsem četla, že ovčí rouno obsahuje látky, které mají prací schopnosti. Fungovalo to. S každou lázní jsem z vlny odmočila kýbl hnědé špíny. Vlna byla sice čistčí, ale tím víc v ní byla vidět sbírka semínek a klacíků a to vypadalo zoufale. Klacíky se mi sice podařilo vybrat, ale semínek bylo moc. Do posledního praní jsem přidala trochu heřmánkového šamponu na vlasy a nechala přes noc. Ráno mi pomohl zvon na odpad dostat z vlny poslední zbytky špíny. Pak přišlo na řadu máchání. A sláva! Díky němu jsem zvlny dostala i většinu semínek. Buď se vyplavily, nebo následně vytřepaly. Výsledkem jsou zlatobílé chuchvalce vlny, sem tam zplstnatělé, ale myslím, že to dokážu vyčesat. Jen mít čím. Sice jsem si napsala Ježíškovi, ale nevím, jestli vydržím čekat až do Vánoc. Jak se znám...

Žádné komentáře:

Okomentovat