čtvrtek 21. července 2011

Borůvková





lesní borůvka

Máme štěstí, že u nás rostou. Letos je to sice kvůli jarním mrazům slabší a borůvčí navíc sužuje nějaká choroba, ale na knedlíky a na koláč jsme nasbírali. Potajmu, aby ostatní sběrači nevěděli, jsem si vyšetřila i hrstku modrých plodů k vyzkoušení barvení.

Že borůvky barví, ví každý, kdo je kdy sbíral nebo ochutnal. Podaří-li se vám do nich kleknout nebo si připlácnout kus koláče na triko, máte starost navíc. Vypere se to jen těžko. A to byla moje velká vize pěkné barvy. V kníhách jsem našla popsané jen barvení černým bezem nebo ostružinami. Myslím, že to bude dost podobná barvící lázeň a tedy i stejný postup.
Nejprve se vyvářela modrá barva z borůvkových kuliček. Spolu s nimi se koupal v roztoku i první smotek lnu. Dostal vínově načervenalou barvu.
Po schladnutí a přecezení lázně přišla na řadu vlna. pomalu se zahřívala, ale barvu moc nechytala, jen trochu zašedla. A tak přišel na řadu kamenec. Roztok ztmavl a s ním konečně také vlna. Nádhernou fialovou získal i další smotek lnu.


vlna barvená borůvkou s kamencem

vlevo borůvka, vpravo červený rybíz

Po obarvení v této lázni jsem dala pryč polovinu vlny, která získala hezkou fialovou barvu. Do zbytku lázně s vlnou jsem přisypala sodu. Podle návodu by měla barva ještě ztmavnout. Naložila jsem všechen zbytek do sluneční konzervy a uvidíme.


sluneční konzervy s borůvkou a červeným rybízem


načesaná "borůvková" vlna spolu s obarvenými lněnými nitěmi

1 komentář: