čtvrtek 14. července 2011

Denivka, daylily, hemerocallis


Odjakživa miluji kvetoucí rostliny. Rvala jsem je po loukách pro maminku už jako malý capart, nosila jsem domů náruče květin. Moje zahrada je od samého počátku převážně květinová. Kvetoucí stromy, kvetoucí keře a pod nimi samé kvetoucí rostliny. Zpočátku to bylo tak, že jsem sázela vše, co kvete. Moje zahrada je ale vybíravá fajnovka a do své půdy hned tak něco nepřijme. Pěstování mnoha kvetoucích krásek jsem musela vzdát. Tak u mne třeba nenajdete královnu květin, té se tu opravdu nedaří. Nádherné plaménky nebo ostrožky, které by se mi tolik líbily, můžu obdivovat také jen v cizích zahradách. Po létech zkoušení jsem ale přece jen několik rostlin, které má zahrada přijala bez výhrad, našla.


Kromě mnoha druhů skalniček se tu líbí i čechravám, liliím nebo listopadkám. Ale květinou číslo jedna se před časem stala denivka. Měla jsem ji sice v zahradě dávno, jednu žlutou a jednu oranžovou. Takové, co vidíte v každé druhé zahradě, a proto vám přijdou celkem nezajímavé. Moje vášeň pro ně vzplanula na jedné z budějovických výstav. Od stánku plného sazenic, a každá měla mít jiný květ, jsem se neodtrhla, dokud jsem si domů nevlekla alespoň tašku těhle krásek.


A co na ně má zahrada? Ani je neupálila, ani je neusušila, ani je neumořila nedostatkem živin. Dovolila jim zakořenit a předvést svoji krásu. Doporučení sice znějí - nenechat denivku alespoň první rok vykvést. Já to ale nevydržela. Musela jsem vidět krásné květy hned následující sezonu a za tu přehlídku jsem se snažila kytičkám přidávat něco dobrého pro jejich kořen i list. No, řekněte! Odolali byste něčemu takému?



Tahle nádhera je z loňského roku a od té doby už zase přibyly v zahradě nové. Dalo sice práci najít pro ně ještě volné místo, ale už teď vím, že jsem ještě neskončila. Zadejte si v google heslo hemerocallis a pochopíte.

4 komentáře:

  1. Nádherné fotky. Kytičky mám moc ráda.

    OdpovědětVymazat
  2. Krásné fotky, denivky také miluju.. krásný blog! Lenka

    OdpovědětVymazat
  3. Nevím, co mám na Vašem blogu obdivovat dříve. Jednoznačně je z něj cítit láska k přírodě, zvířatům, broučkům... Nádherné fotky. Závidím Vám práci s ovečkami a zpracování vlny barvením, pletením, háčkováním... Určitě se tato námaha vrací v podobě radosti a štěstí. Přeji hodně úspěchů v další tvorbě, kterou velice obdivuji. Encora

    OdpovědětVymazat
  4. Vaše sbírka denivek je opravdu krásná. Jsou to květiny, které si získaly obrovské množství příznivců - vůbec se tomu nedivím. Přitom stále vznikají nové a nové odrůdy, takže sběratelé mají co dělat. Z obrázků vaše denivky vypadají v kondici, to je moc dobře.

    OdpovědětVymazat