sobota 9. července 2011

List břízy


Co by dítka školou povinná chodívali jsme, jak jinak než povinně, na sběr léčivých bylin. Nejtěžší bývalo nasbírat požadované množství např. květů sedmikrásek, vždycky se neuvěřitelně seschly. naopak nejlépe se sbírala kupříkladu kopřiva nebo právě bříza. Náš panelákový byt byl zjara provoněný směsí vůní sušených bylin, jak jsem je měla rozložené nahoře po skříních. Kde je také jinde sušit? Nikoho nijak nezajímalo, kde bydlím. Limit se musel splnit, jinak hrozilo, že nedostanu vysvědčení. Dnes tohle vzpomínání vyvolává úsměvy, ale tehdy byla tahle bylinná povinnost dost stresující.
   Vzpomněla jsem si na sběr bylin v souvislosti s mým dalším objevováním přírodního barvení rostlinami. Když si tak přečtete v chytré knize, že listem břízy lze získat žlutou barvu, nijak zvlášť vás to nenaláká, protože žlutě barví polovina dostupných rostlin. Když ale na vlastní oči uvidíte tu žlutou nádheru u odbornic, které umí s přírodním barvením přímo kouzlit, neodoláte a chcete to také zkusit.

vlna barvená listem břízy
Nasbírané listy jsem nejprve pokrájela, namočila a vařila několik hodin. Vedle jsem v jiném hrnci namořila vlnu v kamenci. Všechno nechala stát do druhého dne. Nálev z listů měl zelenou barvu, ale to nic neznamená, výsledná barva je vždycky jiná, než je barva barvící lázně. Vlnu namořenou v lázni s kamencem jsem vyndala a trochu vymačkala. Mohla jsem ji hned přendat do barvící lázně, protože odstavené do rána měly obě tekutiny stejnou teplotu. Pomalu jsem barvící lázeň zahřála až pod bod varu a nějakou dobu ji tak udržovala. Neměla by se vařit, aby vlna nesplstnatěla. Odstavený hrnec s vlnou jsem pak nechala stát do druhého dne. Pořád to ještě nevypadalo nijak skvěle. Teprve po vymáchání jsem věděla, že se povedla krásná intenzivní žlutá. Mám z ní velkou radost. Je to po zelené barvě z naší červené lísky druhá moc povedená barva, která nevyžadovala žádnou námahu ani nijakou chemii. Kamenec podle pramenů z knih životnímu prostředí neškodí.

barveno listem břízy

1 komentář: