sobota 23. července 2011

Třezalka


Žlutá bylina se v okolí vyskytuje docela hojně. Ještě než zemědělci posekli louku, stačila vykvést, a to byla moje příležitost. Chytrá knížka  praví, že třezalka je vděčná barvířská rostlina. A to se muselo vyzkoušet. Dočetla jsem se, že jedna lázeň se dá využít hned několikrát a výsledkem mohou být různé barevné odstíny.

Odvar  z nasekané natě s květy byl temně hnědý. Vlna v něm obarvená má fialovohnědou barvu.


zleva - třezalka s kamencem, čistý odvar z třezalky, třešně

Do druhého barvení jsem rozmíchala kamenec a přilila zbytek barvy z třešní. I když lázeň byla hodně tmavě hnědá, vlna měla po vymáchání barvu zelenou.
Ještě pořád se mi nechtělo odvar vylít. Do poslední barvící lázně jsem přidala sodu, která zelenou barvu zesvětlila.
Pěkné odstíny se povedly i při barvení lněné nitě.

Žádné komentáře:

Okomentovat