pátek 15. července 2011

Vlněný projekt bříza

vlna připravená pro projekt bříza
Bříza je kráska mezi listnatými stromy. Řekne-li se bříza, už  i podle názvu bělokorá se všem vybaví bílá kůra. Ale ono to tak docela není. Na začátku života bílá s tmavými drobnými očky, v dospělosti popraskaná, vrásčitá, bílé plochy s narůžovělými okraji střídá šedočerná kůra. Své tělo halí bříza do světle zeleného třepotavého hávu.



Dočetla jsem se, že bříza patří mezi vděčné barvířské rostliny. Barví nejen listí, což už mám vyzkoušeno, barví také čerstvá kůra - na růžovo. To zatím vyzkoušeno nemám, neboť kácet stromy kvůli barvě nehodlám. Ale třeba se někdy příležitost získat kůru najde.
Byla jsem naprosto nadšená z nádherné žluté vlny, kterou obarvil list břízy, a v hlavě se rodily plány, kde tuhle barvičku uplatnit. Jedno přadýnko vlny není zrovna moc, ale kdyby se k němu něco přidalo. Šedá by téhle žluté slušela. V zásobě byla přírodní šedá, která připomínala kůru břízy také svými narůžovělými konečky. Už chybí jen bílá a barvy břízy jsou tady. Postupně jsem se dopracovala ke kombinaci barev, které mi břízu velmi připomínají. Přadýnek je najednou dost na to, aby z nich mohla být šála i rukavice.

žlutá obarvená listem břízy, bílá i šedá jsou přírodní

míchání barev na kartáči - hodně žluté, trochu šedé

žlutošedé česance, snažila jsem se o pravidelně nestejnoměrně silnou nit

tři jednonitky připravené k seskání do trojnitky; bílá je tenčí než ostatní dvě

hotová trojnitka, trochu jsem ji překroutila

dolaďování barviček

Hodíme se k sobě? Bílá tu opravdu chybí.

A tu ji máme.

1 komentář:

  1. Břízy miluju...Jsou nádherně elegantní, moc krásně barevné a teď se ještě dozvím, jak krásně umí barvit!...Vladěnko, to je taková krása...

    OdpovědětVymazat