středa 31. srpna 2011

Bezinky



O bezinkách a jejich barvě jsem vyčetla jen samou chválu. Barva je prý stálá, sytá, dají se vykouzlit různé odstíny. Nemohla jsem se dočkat, až bezinky dozrají. Na stránkách barvířek už se začaly objevovat obarvená přadýnka a náš bez byl ještě stále zelený. Tady je všechno o dva tři týdny opožděné. Nechápu to, vždyť jsme na jihu. Asi to bude vlivem rybníků a vlhkých lesů.
Ale dočkala jsem se. Barva je doopravdy nádherná. Barvila jsem dvakrát, druhá je malinko světlejší, ale stále krásná. Získala jsem vínové odstíny barev.
První tmavší vznikl tak, že jsem obarvila vlnu, která už barvená byla - trochu nezdařená růžová z rybízu. Prostě už nemám, co bych strčila do hrnce. Nelituju toho, barva je nádherná.

Druhá světlejší se barvila s kamencem a obětovala jsem na ni krásnou přírodní vlnu, co si schovávám pro předení přírodní bílé. Bylo to těžké dilema, možná mi bude chybět. Zato teď mám krásnou fuchsiovou barvu. Nedávné stesky nad filcováním podložek s fuchsiemi už neplatí. Teď mám přírodně barvenou vlnu i pro květy :-D




První přadýnko ze světlejší růžové. Moc ho není, ale je už zamluvené na bezprsté rukavice.

5 komentářů:

  1. Zkusila jsem dnes barvit bezinkami, ale vyšel mi modravý odstín s nádechem do fialova. Vúbec to není špatné, ale čekala jsem po ustalovací octové lázni, že vlna trochu zčervená, ale ono nic.

    OdpovědětVymazat
  2. To je na přírodním barvení právě to kouzelné. Já zas očekávala tu fialovou, protože všude u ostatních barvířek jsem ji viděla a taky v knížkách je to tak popisované. Vínová byla velkým překvapením. Možná tak vyšla, že už jsem použila vlnu jednou barvenou tím rybízem. Bojím se, že až to budu zkoušet napodruhé, už se mi tahle krásná barva nepovede.

    OdpovědětVymazat
  3. Ještě jsem chtěla přidat jednu moji zkušenost - ocet barvu ve většině případů nezmění, jen ji ustálí a někdy barva ztmavne. Výraznou moc změnit barvu má soda, ale s ní opatrně, ne vždy je to k lepšímu.

    OdpovědětVymazat
  4. ahoj Vladi, stále jsem měla před očima tvé barvení bezinkami, které mě kdysi nadchlo, když jsem brousila u tebe tady. nemám kapacitu barvit často přírodně, ale aspoň ty bezinky jsem chtěla zkusit, protože všechny ty odstíny červené (růžové, fialové) miluju. loni jsem bezinky propásla, ale náhodou jsem narazila letos, tolik jsem se těšila, ale výsledek mi vyrazil dech. takovou krásnou růžovou jako máš ty, bych ani nečekala, stačila by mi krásná fialová, kterou vídám u jiných barvířek, ale představ si, mám šedou s nádechem do zelena :D. není to špatná barva, ale není to ten odstín milované červené.
    tak přemítám, kde se stala chyba a asi jich bylo víc. vlnu jsem namočila do roztoku kamence. to by asi nevadilo. ale bezinky jsem nejprve chvíli vařila i s zelenými stopkami a stonky, teprve po chvíli jsem je z nich sundala vidličkou. to, myslím, uvolnilo zelenou barvu.
    pak jsem barvila ve starém železném hrnci, místy je uvnitř zkorodovaný a ztmavnul. tam to mohlo podle mě taky s tím kovem nějak zreagovat.
    taky bezinky nebyly některé ještě úplně zralé a to taky asi mělo vliv na barvu.
    ale nechci to vzdát! snad se mi podaří nasbírat ještě další bezinky. zkusím přebarvit část už vzniklé šedé, kdyby trochu víc byla dofialova, bude víc lahodit mému oku. použiju nerezový hrńec a prostě uvidím.
    tak barvení a vlně zdar! pozdravuj svého miláška kolovratového!
    Hanka

    OdpovědětVymazat