středa 24. srpna 2011

Na houbech

první letošní křemenáč. Vím, kde hledat. Bohužel to ale ví také další lidé :-(

Nebojte se, umím česky a nadpis mi ještě stále zní hrozně. Za třicet let jsem si ještě nezvykla na místní výrazy. Zdejší lidé prostě byli u vody na rybech a v lese na houbech a basta. Zdejší rodáci taky ví, kam na houby chodit, aby je skutečně z lesa přinesli. Já to doposud nevím a tak houby nesbírám, ale hledám.
Sem tam nějakou najdu, občas dokonce i ve vlastní zahrádce - daří se tu babkám, klouzkům i hříbkům.




Většinou ale nacházím houby nejedlé, zato krásné. Neznám jejich jména, možná je mezi nimi i některá jedlá, já si je ale jen zvěčním na památku a ponechám je lesu.









Stojí, stojí bedla, ráda by si sedla. Vzala by si pletení, už jí noha dřevění.

Občas se mi podaří najít i kapitální úlovek. Letos je to už třetí kotrč. První dvě našel manžel. Ta moje je ale obě co do velikosti předběhla. Pěkně jsem se zapotila, než jsem ji v náručí dopravila domů. Podělila jsem se s mamkou, navařila guláš a ještě mi jí velký kus zbyl do mrazničky.

Ruce jsou opravdu moje, ne nějakého malého dítěte.

A víte, že houby mohou i barvit? Poprvé jsem se to dočetla na blogu finské barvířky Leeny Riihelä, která umí hotová kouzla s přírodními barvivy. Finsko je ale daleko, těžko zkoušet něco, co u nás neroste. V lese jsem ale narazila na houbu s překrásnou červenohnědou barvou a neodolala jsem.


Doufám, že tahle houba není chráněná. Nikde jsem nemohla najít, co je to vlastně za druh.
Předpokládala jsem, že barva bude hnědá.

barveno neznámou houbou - světlejší bez mořidel, tmavší mořená kamencem

ve skutečnosti má barva zlatý nádech, tady je spíš hnědá

A zase překvapení. Vzorek lnu se ihned obarvil v překrásnou zlatohnědou barvu. Tak šup s vlnou do vývaru, který barvil nádherně zlatě bez jakýchkoliv mořidel. Do druhého kola jsem přidala kamenec a barva mírně potemněla. Opět byla moc krásná. Váhám nad zbytkem odvaru - vylít či nevylít - a hledám, co bych do něj ještě ponořila :-D

3 komentáře:

  1. Ahoj Vlaďko, název Na houbech je pěkný. I mě, která jsem od malička v Krkonoších, někdy jejich slova překvapí. Vlna je obarvená nádherně, krásná zlatá, super.

    OdpovědětVymazat
  2. Moc se ti povedly ty fotky hub.Na chvíli jsem se ocitla v lese.Kotrč mi kdysi dala kamarádka zavařený a moc nám chutnal, tak už vím i jak vypadá.
    A ta nová barvička je nádherná!!!!!!

    OdpovědětVymazat
  3. Zavařený jsem ho ještě nejedla, ale asi bude vynikající. My hu vždycky ihned sníme, protože ten guláš je úplně nebeská mana. Obalovaný v těstíčku a usmažený je taky moc dobrý. Takže na zavařování bych musela najít kotrčové pole :-D.

    OdpovědětVymazat