čtvrtek 18. srpna 2011

Rákos a oříšky

rákos
 
Přidat popisek

Z vycházky s Krokem jsem si přinesla tašku květů rákosu. Na ten u nás vzhledem k vlhku a množství rybníků narazíte často. Roste všude v okolí. Na internetových stránkách barvířek jsem na něj četla jen samé chvalozpěvy. Těšila jsem se tedy na výsledek.
A ten byl nad očekávání dobrý. Spolu s kamencem obarvil rákos vlnu na sytě zelenou. Přidaná soda opět barvu zesvětlila. Len se obarvil také moc pěkně a mně přibyly další odstíny pro paličkování.


košík s česanci čekal na spředení jen chvilku




obarvený len

Třetí zelená vznikla z odvaru z nezralých lískových oříšků. Přestože stále prší, shodil keř většinu plodů, které jsou prázdné. Nevím, čím to je. Zbytek oříšků, co nespadl a zřejmě jsou dobré, už si vesele louská veverka. Takže úroda opět nebude. Tak alespoň pro útěchu tohle přadýnko. Jeho barva mi zralé lískové oříšky připomíná.







3 komentáře:

  1. Tentokrát já moc děkuji za zajímavý příspěvek. Nevěděl jsem, že květy rákosu se používají jako barvivo. A podle výsledků je vidět, že rákos dává krásný, velmi příjemný odstín zelené. Ještě jednou moc děkuji.

    OdpovědětVymazat
  2. Dobrý den,velice zajímavé. Jen mne napadlo u toho barvení v červeném zelí... Já když zelí uvařím a scedím trošku ho okyselím a ono dostane tu krásnou červenou barvu, tak jestli by to taky nešlo s tím barvením vlny. Před lety,když jsem zkoušela batikovat,tak byla jen k sehnání barva Duha a tam se taky myslím přidával do lázně ocet
    zdraví Lída

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To nejste první, koho to napadlo. Jenže vlna reaguje na barviva a kyselost prostředí jinak, než materiál rostlinného původu. Ocet slouží jako jakýsi ustalovač. Když barva do vlny nepronikne, ocet pouze vlas uzavře, ale barva zůstane na povrchu a vymyje se. Asi jsem něco dělala špatně, chci to zkusit znovu, ale octem to nebude. Ten už jsem zkoušela taky.

      Vymazat