pondělí 5. září 2011

Česance


Za těch několik měsíců (vlastně už skoro rok), co se snažím o spřádání vlastní příze, jsem pochopila jednu věc. Jestli chci upříst pěknou nitku, musím mít dobře vyčesanou vlnu. Pátrání na nternetu přineslo hned několik způsobů česání vlny. Existují různé postupy i nářadí, které vlnu pomáhá vyčesat. Bubnová česačka je pro mě ještě stále cenově nedostupná, ale teď by se docela hodila, vlny  k vyčesání mám ještě pořád moc. Hřebenem na psa už vlnu nečešu, používám dvojici kartáčů. Celou dobu jsem si na nich vyčesávala ruličky. Teď jsem ale měla vlnu zvlášť znečištěnou, plnou semen trav, pilin a úlomků sena. Většina nečistot se dostala ven vytřepáním a vyčesáváním, ale pořád ještě něco v česancích zbývalo. Začala jsem si tedy ruličky česanců povytahovat a tím jsem je mohla zbavit i těch posledních smítek. Práce to je zdlouhavá, ale dostala jsem tak malá klubíčka, která jdou potom velmi dobře spřádat na vřetánku i na kolovratu.

vyčesaná vlna na kartáči

česanec stočím za pomoci druhého kartáče do ruličky

ruličku vyválím jako váleček z těsta na kolenou

postupně ji povytahuji a odstraňuji nečistoty a zástřihy

získám dlouhého hada, kterého stočím do klubka

pro plstění si česanec neruluji

ale udělám si z něj šneka, který jde zase rozvinout na vyčesanou plošku

16 komentářů:

  1. Děkuji za fotky i za informace, pro mě úplně nové věci.

    OdpovědětVymazat
  2. mám radost, že jsem Vás našla.Díky za informace.Václava

    OdpovědětVymazat
  3. Není zač,já jen vracím do internetových linek to, co z nich dostávám. Jen by to nějak nešlo bez angličtiny.

    OdpovědětVymazat
  4. Dobrý den,
    mohu se zeptat, kde jste sehnala tyto kartáče na vlnu? Na česačku zatím nemám našetřeno tak se sháním po levnější variantě česání vlny.
    Díky za odpověď.
    PL

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tyto kartáče prodává p. Linhartová - Dalin Praha. Odkaz na ni je v menu vpravo. P. Kubák ze Strmilova - Arttex prodává kartáče české výroby. Cenově jsou srovnatelné, kvalitu neumím posoudit, ale já jsem s Ashfordem spokojená.

      Vymazat
    2. Moc díky. Zbláznila jsem se do předení :D a nebaví mě příst koupené česance, chci zkoušet barvit a tak...a tudíž pak česat i vlnu....Njeradši bych měla vlastní ovce i králíky, ale doma mi to zakázali :D

      Vymazat
    3. To jsem ráda, že je nás bláznivých přadlenek víc. Příst z vlny, kterou si člověk sám připraví je mnohem zábavnější. Vlny je myslím dost, stačí najít někoho, kdo ovce chová. Nejpravděpodobněji vlnu vyhazuje, protože dávat ji do výkupu se moc nevyplácí.

      Vymazat
    4. Poptám se po okolí...akorát mám hrůzu z toho praní, všichni mě děsí, že to zasmrdí úplně vše...no uvidíme...

      Vymazat
    5. Není to tak hrozný, nakonec to člověku i začne vonět. Když nemůžu ven, peru v koupelně v kýblu od lanzy po částech. A zatím mě z domu nevyhnali. Jen vody se spotřebuje docela dost. Brala jsem pak vodu ze studny a dolejvala ji teplou z vodovodu. Při letošním množství vlny bychom si pěkně poplatili.

      Vymazat
    6. Je lepší prát rouno teplou vodou nebo studenou?

      Vymazat
    7. Studenou ne. Zpočátku jsem prala vlažnou a teď už se nebojím dát horkou. Vlně škodí náhla změna teploty a tření - to pak zplstí. Dám horkou a nechám odmočit, až voda zchladne. Pak znovu vlažnou a tak dlouho, až je poslední lázeň skoro čistá.

      Vymazat
    8. A předla jste někdy vlnu z valašek? Dostala jsem nabídku na tuto vlnu a bojím se, že bude kousat.

      Vymazat
    9. Předu převážně z valašky, tenhle blog je o tom :-) a potvrzuji, kouše jako čert. Ale je to krásná vlna. Tak třeba na tašky, přehozy a další záležitosti, co nepřijdou na holé tělo, se hodí. Teď si předu vlnu z našich beránků - ta je ještě docela jemná. Chci si z ní uplést teplý kardigan. Přes nějaké triko se to snad neprokouše. Pro oblečení je lepší si sehnat merino, merinolandshaf, jacoba nebo něco podobného.
      Valaška jde taky zpracovat tak, že se oddělí pesíky od podsady. Podsada je o něco jemnější, ale můžu říct, že kouše taky. Postup popisuju nahoře v kartě O vlně.

      Vymazat
    10. Já právě hlavně koukala jak jste předla jiné materiály :) No plánuji si upříst vlnu pro tkaní, tak uvidíme.

      Vymazat
    11. Pro tkaní je jak dělaná - dlouhý pevný vlas... Sním o stavu. Po česačce to bude zřejmě další investice, na co budu šetřit. Teď z ní háčkuju čtverce a z nich pak sestavím koberečky. Když se po valašce šlape, nekouše. Je měkká a příjemná. Taky pěkně lesklá a jde krásně barvit. Zrovna dneska se mi povedly dvě perfektní barvy. Jsem valaškou nadšená a hledám způsoby, jak ji zpříjemnit, aby nebyla tak ostrá.

      Vymazat
    12. Taky sním o stavu...no tak si pár kilo vezmu....a uvidím....

      Vymazat