čtvrtek 29. září 2011

Závin





Bývaly doby, kdy jsem hrozně ráda pekla. To byly ještě děti malé a byla radost péct. Všechno jim chutnalo a většinou stačil jeden plech. Péct pro pět dospělých už mě tolik nebaví. Jak říkávala babička: "Já tak nerada peču lívance nebo koblihy - pořád peču a na míse pořád nic!"

To já zas nerada peču štrůdl. Dá docela dost práce a jen ho vytáhnu z trouby, je po něm. Jíme ho ještě horký. Od jisté doby máme dohodu, že si s ním budeme pomáhat. S vidinou chuti teplého štrůdlu jsou všichni ochotní přiložit ruku k dílu. Máme ho rádi pestrý, nestačí jen jablka. Nesmí chybět suché plody - ořechy, oříšky, mandle, kokos, občas přidám pro barvu naložené brusinky, tentokrát jsem pokrájela nadrobno sušené švestky (místo rozinek - ty jím jen já).





Recept na těsto mám jednoduchý. Upravila jsem si trochu recept z hrníčkové kuchařky. Jsem líná odměřovat, raději kuchtím od oka. Takže kolik chci udělat nohavic, tolik dám na vál hrnečků hladké mouky. Udělám důlek a do něj dám stejný počet lžic bramborového nebo kukuřičného škrobu a rozehřátého másla. Na dvě nohavice dávám jedno celé vajíčko, na tři dávám ještě jeden žloutek. Aby se těsto propojilo, přidám bílý jogurt nebo mléko. Na dvě nohavice asi půl hrnku. Těsto se musí pořádně propracovat, klidně s ním chvílemi tluču o vál, a pak se nechá chvilku odležet. Jde krásně natenko vyválet.

Náplň - strouhaná jablka, všechny možné druhy oříšků podle chuti. Trochu strouhanky nebo opražených ovesných vloček. Sladím napůl tmavým cukrem a napůl medem. Nakonec náplň pokapu rozehřátým máslem.


Zavinu, pomažu máslem, upeču a před koncem pečení ještě závin pomažu medem a posypu mandlovými lupínky..

Dobrou chuť.

3 komentáře:

  1. Ten je opravdu k sezrani a vsadim se ze byl hned pryc.S tema livancema mela tvoje babicka pravdu u nas je to stejne i kdyz jsme uz jenom dva.

    OdpovědětVymazat
  2. Ahoj Vlaďko, mám spoustu receptů na štrůdl, ale tenhle tvůj se mi moc líbí, určitě ho co nejdřív vyzkouším :)
    Přeju ti krásný slunečný víkend :)

    OdpovědětVymazat
  3. Štrůdl vypadá moc zajímavě, hned bych si dala. Mějte se hezky.

    OdpovědětVymazat