středa 26. října 2011

Černý jeřáb


Už nikdy nebudu říkat NAPOSLEDY, protože tohle je nemoc. Chodím po okolí a hledám, co bych spolu s vlnou strčila do hrnce. Dlouho jsem obcházela manželův strom s černým jeřábem (jak mu nesprávně říkám  - ve skutečnosti je to aronia - temnoplodec), až jsem mu oškubala poslední scvrklé zbytky z vrcholku dřív, než  to za mě udělají ptáci. Ale PST! je to tajemství! Manžel naštěstí moje plky nečte a do hrnce už mi taky přestal nakukovat. Stejně tam nikdy nenajde nic jiného než vlnu.

aronia - temnoplodec



Tahle barva je síla. Stačí pár plodů (asi litr) a vlna se barví i bez mořidla. Na fotce je to ta světle modrá. S kamencem dost ztmavne - to je ta prostřední barva. A poslední vaření ve stále stejném nálevu jsem ukončila přidáním sody. Fotka to tak neukazuje, ale vlna získala kovově šedý odstín s nádechem zelené. Líbí se mi všechny.



Prostřední modré jsem měla větší množství, tak jsem si ještě pohrála s mísením této barvy s přírodní bílou. Modré jsem dávala jen málo, přesto je přadýnko více modré než bílé.




Všechna tahle vlna je už z nové střiže našich valašek. Jak holky dospívají a mají hojnost potravy, je vlna trochu hrubší, než byla ta minulá z jarní střiže.Vliv na to bude mít i podzim. Četla jsem někde, že na jaře brzy po zimě je vlna jemnější. Nezdá se, že by byla výrazně kousavá, ale u krku nebo přes uši by asi příjemná nebyla. Tak zatím jen dumám, k čemu ji využiju.

chloupky, co ze stočených nití koukají, jsou příčinou škrábavého pocitu z vlny

11 komentářů:

  1. Máš další nádherné barvičky.A pročpak máš tenhle strom zakázaný? Přiznej se.

    OdpovědětVymazat
  2. Není v tom nic sexy :-D Taťka je rád jí a nemá rád, když s jídlem, jak on říká, plýtvám na své experimenty. Jsou to náramně zdravý kuličky, všem je doporučuju, nejen na barvení.

    OdpovědětVymazat
  3. Opět krásná barvička, jen zírám co všechno se dá k barvení použít:-) těším se na další nové barvičky:-)

    OdpovědětVymazat
  4. Přiznám se, že mě vůbec nenapadlo, že jsou k jídlu.Tohle fakt neznám.Dala bych tu vyjukaného smailíka, kdyby tady byl.

    OdpovědětVymazat
  5. Zdení, jsem z toho vyjukaná taky. Zjistila jsem, že všechny rostliny, které barví, mají v sobě cosi, co nám buď prospívá, nebo při požití určitého množství škodí až hubí. Tenhle jeřáb prý umí snižovat tlak. Proto ho možná manžel rád a já ne. Já mám tlak nízký a on spíš vysoký. Není to zvláštní?
    Smajlíci mi tu taky moc chybí.

    OdpovědětVymazat
  6. To jsou moc hezke barvy, z te modro bile by se mi libil svetr.Uz ani nerikam ze jsi skula protoze opravdu jsi.

    OdpovědětVymazat
  7. Vlaďko,to nemá chybu.Nádherná barva.Hezký den přeje Žaneta.

    OdpovědětVymazat
  8. Krásné barvy! Jsem naprostý barvicí nezkušenec :), zkoušela jsem nedávno zralé dřínky - z nich vznikla vlna barvy světlých červánků, a slupky z tmavě zelené dýně - z nich je vlna taková světlounce limetková.
    Krásné dny! Mariana

    OdpovědětVymazat
  9. Mariano, byla jsem se podívat a litovala, že nebylo víc fotek. Ta růžová je úžasná. Z našich rostlin se červená jen těžko dostává a slupky z dýně by mě vůbec nenapadly použít. Myslím, že v tomhle je internet obohacující a ispirativní. Já zkusím tvoje a ty zas moje.

    OdpovědětVymazat
  10. To je krásná barva...taky mám aronii v lednici, ale na likér :-)))

    OdpovědětVymazat
  11. Máš pravdu je to zvláštní.Organismus si zřejmě umí najít to co mu dělá dobře.Ono se říká, že se rodíme s těmito instinkty, ale jak rostem, ztrácíme je.

    OdpovědětVymazat