neděle 9. října 2011

Hurá na houby!


Opravdu rostou. Dneska jsme si jenom odskočili do blízkého lesíka, kde obvykle neroste nic, a mohli jsme je sklízet kosou. Hlavně modráky, ale našel se i hřib pravý. Znáte tu vášeň? Vidíte krásnou houbu, uvědomujete si, že se vám ji doma nebude chtít čistit a že rodina už naprosto odmítá jíst cokoliv s houbami nebo na houbách, takže se bude muset sušit. Všechny tyhle myšlenky jsou proti tomu a PŘESTO JI SEBERETE. Nějaký gen po prapraprapředcích či co způsobí, že se ohnete a seberete ji. Přece ji tu nenecháte, no ne?

Teď se k tomu přidala ještě další vášeň. K pohledu vyhledávacímu se přidal ještě pohled zpytavý. Pozoruju plodnice hub jedlých, ale spíš těch nejedlých a zkoumám jejich pigmenty. Je to hádanka. Nejsem mykolog a v literatuře se o těhle možnostech nepíše. A tak zase experimentuju. To mě baví.

tahle houbička poskytla moc pěknou barvu

i tahle houbička barvila
To je výsledek - obě horní houby dohromady

Atlas hub online mi moc nepomáhá, jen nad ním žasnu, co všechno se dá sníst. Skoro se divím, že se někomu podaří otrávit se houbami. Možná tedy, že některé z hub, s kterými jsem barvila, byly jedlé. Znalci mi snad odpustí. Pro mé barvení bylo směrodatné, když měly zbarvený i spodek plodnice. Potom barvily. Ty s bílým spodkem nemělo cenu sbírat, ať byly shora sebevíc barevné. Nejlépe barvily houby vyroslé ze dřeva, třeba z pařezů a jejich okolí. Některé ale naslibovaly a nakonec skončily bez výsledku vylity zpátky do lesa.

Někdy vývar sliboval nádhernou barvu. Z téhle byl ale do rána rosol, který nebarvil.
A tady jsou výsledky všech mých prozatímních pokusů.





 Vlnu z valašek ještě nemám spředenou, tak alespoň obarvené rouno pro představu.


4 komentáře:

  1. Ahoj Vlaďko, u nás prý už taky rostou a dokonce jsem měla v plánu i já konečně vyrazit do lesa, ale smůla, pokouší se o mě nějaká viróza tak se radši držím v teple a houby nechávám v klidu v lese :)

    OdpovědětVymazat
  2. Tak touhle nepříjemností jsem si prošla minulý týden. Spala jsem v sedě, jinak jsem se ve dne v noci dusila kašlem. Ale pesan nedal jinak, než že na procházku. Nabalila jsem se a světe div se, v lese se tak krásně dýchá - žádný kašel. Silice dělají divy.

    OdpovědětVymazat
  3. Vladko ty jsi opravdu uzasna kdyz se jedna o to barveni me by to ani nenapadlo pouzit houby ale vsechny barvy jsou hezke.Uz jsem si kolikrat rikala ze bych take mela neco skusit , vlny je plno ale porad se do toho nemuzu dostat.Co se tyce kvality vlny tak kdyz holky maji hodne travicky tak vlna bude o nejaky ten micron hrubsi tak kdyby jsi ji prodavala tak dostanes min penez ale ze je to pro tvoji spotrebu tak na tom nezalezi ,prece by holky nezivorili kdyz maji plno travy.

    OdpovědětVymazat
  4. Elli, já tak mít vaši vlnu ;-D
    A díky za odpověď. Všimla jsem si, že tentokrát byla vlna hrubší. Možná je to ale taky podzimem a tím, že holky dospěly.

    OdpovědětVymazat