pondělí 31. října 2011

Poznatky ze světa přírodního barvířství

některé barvy z mých letošních pokusů

Na pár dní se mi do ruky dostala zajímavá knížka o barvení rostlinnými barvivy od autorky s příznačným jménem - Anne Dyer. Je sice v angličtině, ale alespoň si tento jazyk, který mi už tolikrát pomohl poznat mnoho nového, pocvičím. Často si dělávám z knih poznámky, které pak hezky uložím a když je potřebuji, už je nenajdu. Tady mi snad budou po ruce a třeba poslouží i dalším nadšeným barvířům.



Výsledná barva často nejde dopředu odhadnout. Závisí na mnoha faktorech, jaký bude výsledek našeho snažení. Vliv má:
  • typ rostliny, půda, ve které roste, používaná hnojiva, světelné podmínky, doba sběru (rok, měsíc, týden, dokonce i denní doba)
  • jakou část rostliny využíváme
  • způsob vyluhování barviv z rostliny - jestli ji pouze máčíme, dáme do studené vody a pak vaříme nebo vložíme do horké vody
  • voda, ve které připravujeme barvu - velmi zajímavé čtení! Ve všech dostupných radách jsem četla, že nejlepší je dešťová voda. Nikde jsem se ale nedočetla, že i tato voda může mít velký vliv na odlišný výsledek, než očekáváme. Nemusí být totiž čistá. V dnešní znečištěné době může obsahovat např. kovy, které potom mají vliv na výsledek. Kovy totiž působí jako mořidla, která skutečně barvu zásadně ovlivňují.
  • mořidla a další látky, kterými můžeme ovlivnit barvu během celého procesu
  • barva vlny závisí na její kvalitě, tedy z jakého plemene ovce je, z jaké ovce je (rozdíl v kvalitě je i mezi jednotlivými kusy stejného plemene), z jaké části ovce je vlna odstřižena, a jak dobře nebo špatně je ovce živená nebo čím je krmená
  • doba působení barevné lázně - v určitém čase působí rozdílné odstíny, někdy stačí pár minut a jindy několik hodin
  • nádoba, ve které se barví - z jakého materiálu je vyrobena a její čistota
  • praní, sušení, sluneční záření i pot ovlivňují už hotovou barvu

15 komentářů:

  1. Jak to tak čtu, barvení je opravdu věda a jeden nikdy neví, jaký výsledek se dostaví.
    Barvičky jsou moje oblíbené, takové podzimní, ještě bych doplnila pro mě cihlovou a je to komplet ;)
    Myslím, že pokusy se opravdu povedly.

    Hezký den, Ilona

    OdpovědětVymazat
  2. Kdybych tak dokázala vše ostatní svoje zájmy hodit za hlavu a koncentrovat se na jeden....asi by to vypadalo jako u tebe :o))Mám ráda barvu vřesu ,ta by doplnila tvou barevnou duhu (já na ni použila bezinky a jako mořidlo kuchyňskou sůl, barvila jsem bělený len)...ráda se kochám na http://naturallydyeing.blogspot.com/

    Barevné dny Mokopa

    OdpovědětVymazat
  3. Nádherná barevná paleta...a to co mne na přírodních barvách nejvíc baví - nikdy nevím jak to dopadne, co se kde přimotá za jiný element a všechno je najednou jinak :-)))

    OdpovědětVymazat
  4. Uz mas peknou paletu barev a jak ctu o tom barveni tak bych rekla ze vybrat dobreho berana by bylo lehci.

    OdpovědětVymazat
  5. Beautiful samples from this year! And as the plants themselves, they will likely be different next year!

    OdpovědětVymazat
  6. Děkuji vám všem za milé komentáře. Je fakt, že příští rok to, jak říká Cyndy, bude zase jiné. Mám pocit, že i klubíčka a přadýnka mění barvu v krabicích, kam je ukládám. Teď jsem například hledala tu krásnou afrikánovou žlutou - a není. Je jen žlutozelená.
    Růžovo-modrou paletu barev mám zvlášť, jen chyběl čas a dobré světlo ji nafotit.
    A s těmi zájmy to mám podobně - jak já toužím po důchodě, ale bohužel, do práce se musí. Tak si odpírám, co mít nemusím - televizi a další tzv.nezbytnosti například.

    OdpovědětVymazat
  7. Moc pěkný článeček. A krásné barvičky na fotečce. krásný den.

    OdpovědětVymazat
  8. Bych k té dešťovce...
    Staré rady, zažloutlé tisky, z archívů prababiček lovené... myslím si, že doporučení a technologie, ze kterých při "návratech ke kořenům řemesel" vycházíme, musíme přefiltrovat. Konkrétně u té vody, dejme tomu před sto, stopadesáti lety. Hospodyně měla k dispozici vodu ze studny - pitná, ale ve většině případů tvrdá, vodu z řeky - většinou jen užitková, Ph spíš neutrální, záleželo na tom, kudy řeka teče, ale protože se do řek chodilo prát a hlavně máchat(odpadala dřina s nošením máchacích vod do necek),můžeme usuzovat, že voda z povrchových zdrojů byla spíše měkká. Tutovka měkké užitkové vody byla voda dešťová. Chytala se do sudů a používala na praní (menší spotřeba drahého mýdla, odpadala nutnost přidání sody či louhu) a na přípravu barvířských lázní. No a taky na zalévání. Průmyslové znečištění bylo minimální, saze trápily hlavně přes zimu, ale ty se ztratily s oblevou a prvním deštěm.
    Osobně bych tam, kde je požadavek dešťové vody použila vodu destilovanou, raději "destilovanou" - to v uvozovkách není blbost, ale domácí terminus technicus. Jde o vodu vylévanou ze sběrné nádoby v sušičce a z rozpuštěné námrazy v mrazničce. Oboje nesplňuje požadavky kladené na čistotu destilované vody, ale v obém je jen minimální obsah minerálů a jiných nečistot.
    Barvení přírodninami mne láká. Pár pokusů - plátna a veby - jsem měla v osmdesátých letech. Měla jsem potíže s ustálením barvy. Počítala jsem, že při opakovaném praní bude barva blednout, ale zaskočilo mne, jak moc dovede už hotové, v kyselé lázni ustálené, usušené, vyžehlené... ještě dál "pracovat" prostým působením světla. Nikoli vystavení slunečním paprskům, stačilo nepřímé světlo v místnosti.

    OdpovědětVymazat
  9. To je hodně zajímavé OW, netuším, co v tobě ještě dalšího dřímá za vědomosti a zkušenosti. Díky za ně. Sušičku sice nemám, ale mrazničku čas od času čistím, určitě to vyzkouším. Jenže, když si nashromáždíš všechny tyhle informace, zjistíš, že by ses musela podruhé narodit, abys mohla zkoušet různé způsoby a porovnávat je. Mně vlastně ani nevadí nestálost těhle barev ani to, že nedokážu zcela předpovědět výsledek. Líbí se mi to. I to jak pracují, uložené v krabici nebo v okamžiku, kdy z nich začnu něco tvořit. Jak se mění, když jsou namíchané v nějakém náhodném poměru na kartáči, aby se na vřetánku po spředení zase úplně změnily. Je to dobrodružství. A rozhodně to není nuda.

    OdpovědětVymazat
  10. Je vidět, že to není žádná sranda.Když se rozhodneš pro nějakou barvu, ne vždy ti to vyjde.A těch faktorú, které to ovlivní je mnoho.To bych jako laik neřekla.Jsi prostě alchimista každým coulem.

    OdpovědětVymazat
  11. No,když jež jdu dělat něco z kdysi běžného, ale dnes již exotického - pomalý hadry zářný příklad, tak se napřed podrbu na hlavě a zapřemýšlím, jako ta maňmáma tenkrát asi dělala, co měla k dispozici, a tak. Vycházím z předpokladu, že rozhodně nebyla workoholikem, že si raději splkla se sousedkou, že sice měla víc dětských pomocníků na podej, přines, pohlídej, zamíchej, ale zase chyběly motory a roboty a ostatní hejblata. A když tedy potvořím dle prastarého recepisu, tak musím i použít pokud možno co nejstejnější suroviny. Jukni se ke mně do archivu na příspěvek "Chleba". No, ten příspěvek klidně přeskoč, důležitější je plkání pod ním. S Jolanou si tam povídáme o pění žalmů při klohnění utrejchů.

    V sobotu jedu k paní Proškové. Učinila jsem pokus o rekonstrukci krajky. Nějaký okolek, k dispozici jsem měla "slepý" podvinek. Úplně jsem ho viděla před sebou. Háčkovanej. Tak jsem zvědavá, co na můj myšlenkový potrat a šmodrchací pokus poví. Že jsem zvolila silnou nit vím. Ale potřebovala jsem vymotat zbytky na paličkách. Rekonstrukci jsem pojala jako pokus-omyl, nejspíš jsem ve fázi omyl.

    OdpovědětVymazat
  12. Krásné barvy...
    Vlaďko, jsem ráda, že jsem našla Tvůj blog. Prohlížím a pročítám...
    Kupuju vlnu z valašek na plnění šitých hraček, dostanu ji vyčesanou a celkem čistou, chce to ještě vyprat a vybrat zbylé nečistoty.
    Protože jsem zatím s vlnou neměla moc zkušenosti, myslela jsem, že by neměl být problém ji upříst - kamarádka to zkoušela na vřetánku a byla překvapená, že je ta vlna jak "vlněný sisal". Na Tvém druhém blogu "paličkování" jsem našla, že asi jde pouze o dlouhou, pestíkatou vlnu; oravda, jemné v ní moc není. Tak teď chápu, proč asi je za lidovou cenu...
    Dá se s takovou vlnou pracovat? Jsem fakt amatér a začátečník, kdybys pro mě měla nějaké slůvko, budu ráda: marianafelnerova@seznam.cz
    Přeju hezký večer. M

    OdpovědětVymazat
  13. Nádherné barvy.To je úžasné,jsi šikulka.
    Přeji dobrou noc... Žaneta

    OdpovědětVymazat
  14. http://oldwomen.wordpress.com/2010/02/13/chleba/
    "diskuze" pod tím. Něco je k věci, něco ne.
    Paličkované, ufufuf, z mobilu je nedokonalé, foťák z iracionálního důvodu nejsem schopna použít. Hodně dobrej foťák. Holt jsou věci, který nepřežvejknu, i když se snažím.
    Jéžiš, já slíbila a nesplnila povídání o potratovém vratiči. Ale už je za dveřmi Advent a čas klidných soumračných odpolední a tmavých podvečerů.

    OdpovědětVymazat