sobota 19. listopadu 2011

Knoflíky


Minule jsem se zmínila, že nejdražší na celém polštářku (myšleno co mě to stálo kromě práce) byly dřevěné knoflíčky. Mám doma poměrně slušnou zásobu těhle kulatých věciček z dob, kdy se z nutnosti ještě hodně šilo a z nedostatku v obchodech se při jakékoliv vhodné příležitosti nakupovalo bez cíle "do foroty" (zásoby). Tak třeba knoflíčky s medvídky, kachničkami, rybičkami nebo kytičkami. Nitěné knoflíky nebo knoflíky, které se nepřišívají, pouze navlékají do dírek. Košilové knoflíčky různých barev, průhledné i neprůhledné. Spoustu knoflíků, co jsou jen po jednom - náhradní k něčemu, co už dávno neexistuje. Prostě v mém domě zabírá místo krabice knoflíků. A myslíte si, že když potřebujete, najdete tam ty pravé? Uhodli, nenajdete.
Tak i šedá vesta, dávno upletená, musela čekat, než se pro ni našlo to pravé.
Je zázrak, že v dnešní době ještě přežívají galanterie. A když už nějakou najdete, modlíte se, aby tam bylo, co potřebujete. Knoflíků měli spoustu!!! Bohužel ale nic, co by se hodilo. Už už jsem se od stojanu zklamaně odvracela, ale pak jsem si jich všimla. Na první pohled ty pravé.
Pěkně drahé, pomyslela jsem si. Kdy že jsem to naposledy kupovala knoflíky?
Hmm. Lidská práce se musí zaplatit.



Vesta je upletená z ručně spředené příze. Rouno jsem dostala, bohužel nevím, z jakého druhu ovce je. Je krásně přírodně šedé od tmavě šedé po stříbřitou a konečky pramínků mají rezavě hnědou barvu. Po spředení a upletení vytváří tahle vlna krásný přirozený melír. Moc se mi líbí. Výborně se česala i spřádala a pletenina nekouše. Škode, že nevím, která ovečka ji na svém hřbetu nosila.

9 komentářů:

  1. To musela být krásná ovečka... Svetr je perfektní.
    Knoflíky taky schovávám, když byly děti menší, hráli jsem s nimi "na zahrádku" - červené knoflíky jahody, zelené saláty, modré borůvky...
    Hezkou neděli! M

    OdpovědětVymazat
  2. To je zajimave s tema knoflikama ja mam take krabicku plnou knofliku hodne jich je i po mamce a proc je schovavam nevim ale nikdy me nenapadlo ze bych je vyhodila asi je to v nas jednoho dne se budou hodit.Vesta ma hezkou barvu ,ovecka to obarvila pro tebe.

    OdpovědětVymazat
  3. Knoflíky jsi skvěle dopasovala a vesta je moc hezká. Povedla se ti, jako vždy.I já mám všechny tyhle knoflíky doma, jakoby jsi koukla do mé krabice.

    OdpovědětVymazat
  4. Když vyhazuji oblečení, tak z něj odstřihnu knoflíky, háčky, patentky, odpářu zajímavý funkční zip...
    Kdysi jsem upletla dceři propínací svetřík. Základ mořská modrozelená, vypletený tropický ryby, pirátská truhla, skleněné perličky jako vzduchové bublinky, velikost 130, 140. K dokončení mi chyběly ty pravé knoflíky. Sháněla jsem je tak dlouho, až byl svetřík dceři malý. Tak putoval k sousedce s mladšími holčičkami. Ta tam loupla první knoflíky, které jí přišly pod ruku a bylo. A já šla do školy na rodičák mezi čtyřma očima. Dcerenka zmydlila na chodbě sousedovic holčičku, že jí ukradla svetr, co ještě ani neměla na sobě. Do té doby jsem netušila, že mi tajně prohrabuje pletací koš :-)
    Vestička se ti povedla.
    Jo, momentálně řeším knoflíkový problém na zimní propínací šaty :-D Doufám, že se nerozšířím tak moc, že bych je musela dávat bez knoflíků o dům dál :-)

    OdpovědětVymazat
  5. To mě rozveselilo. Musím se usmívat tomu, jak jsou si někdy domácí příhody podobné. Se sestrou jsme také oplétaly naše děti, na svetříčkách jsme jim vyplétaly všechny možné potvůrky, aby měly na sobě něco originálního. A najednou přišel zlom a naše dětičky začaly zatvrzele odmítat mamčiny výrobky a daly raděj přednost tržnici. Ale doba i názory se mění. Vypadá to, že tržnice se už okoukala a možná dojde i na vlastní tvorbu? Každopádně jsme doma začali s výukou pletení (konečně!)

    OdpovědětVymazat
  6. K článku je pro čtenáře nutno dodat, že teď je to nejlepší vohoz v mém šatníku. d.

    OdpovědětVymazat
  7. Vlaďko, jsem u Vás poprvé a nevycházím z úžasu. Vaše práce (nebo koníček?)je nádherná!
    A k těm knoflíkům.. mé oblíbené zastávky cestou z práce jsou sekáče:o) Tam jsou kolikrát tak krásné knoflíky, a když se k tomu přidá ještě čtvrteční nebo páteční sleva (20 - 10,-Kč/ks) není co řešit! Kolikrát kupuji nějaký kus právě jen kvůli knoflíkům, či přezce, nebo i našitým korálkům :o) A vyplatí se! :o)

    OdpovědětVymazat
  8. To je dobrý nápad, takto jsem zatím neuvažovala. Díky za něj.
    A jinak - co tu je, jsou jen a pouze mé velmi rozmnožené koníčky. A někdy se mi to, co umím, hodí i v práci. Děkuji za návštěvu i komentář a přeju hezké předvánoční dny.

    OdpovědětVymazat