pondělí 21. listopadu 2011

Merinolandschaf a východofríská


Beru každou příležitost vyzkoušet si příst různé druhy vln. A ta se mi právě naskytla. Kamarádka mě poprosila o spředení jejích zásob vlny. Měla přírodní bílou - jednu z merinolandschaf a druhou z .východofríské.
merinolandschaf

prečesaná na ruličky

vytříděné zástřihy

Obě vlny měla předem vyčesané na bubnové česačce. Byla jsem zvyklá na své česance načesané na ručním kartáči a česance z česačky mi nějak vadily. Za prvé v nich zůstaly nějaké nečistoty a za druhé, což bylo nepříjemnější, v nich zůstaly malé kousky zástřihů, které potom při spřádání vytvářely v přízi žmolky. Dost se mi to nelíbilo, proto jsem česance znovu přečesala na kartáčích.

východofríská


Kdybych měla oba typy vlny porovnat, tak mnohem lépe se mi spřádala vlna z východofríské - heboučká s velmi dlouhými vlákny. Ta mi umožňovala dlouhý tah. Merinolandschaf asi bude kvalitnější a jemnější, nebude kousat, ale spřádalo se špatně. Kratší vlákna vyžadovala kratší tah a neubránila jsem se nestejnoměrné tloušťce vlákna. Zdržovalo mě taky velké množství zástřihů.
Obě vlny jsem pak seskávala do trojnitky - jedna nit merinolandschaf a dvě východofríská. To proto, aby příze vyšla na svetr. Stejně se ale nepodařilo, že by klubka byla všechna stejná. Východofríská měla částečně rouno bílé a částečně nažloutlé. Pletenina potom vypadala na některých místech zažloutle.


2 komentáře:

  1. Pěkný znalecký posudek;-). Takže ruční kartáče lepší než česačka? Já mám také ruční kartáče a ty žmolky moc nevychytám, jen částečně. Snažím se předem pečlivě rozcupovat, tím si situaci zlepším,ale výsledek není 100%ní. Dělám si iluze, že hřebeny by to zlepšily, ale psí hřebeny mají krátké zuby, na pravé anglické nemám peníze a výroba z hřebíků uvízla na mrtvém bodě. Ke všemu mám jenom vřetánko a moc to neumím, tak zatím dělám drobnosti, jako filcované pletené papučky, tam se žmolek a nestejná tloušťka úplně ztratí. Jinak velký obdiv.

    OdpovědětVymazat
  2. Nenazývala bych svoje povídání znaleckým posudkem, spíš "sbírání zkušeností" a "chybami se člověk učí" a "když to nejde tak, půjde to jinak". S bubnovou česačkou mám pouze tu zkušenost, že jsem měla možnost jak plstit tak příst z vlny na ní česané a nikdy to nebylo ono. Ale nevím, jestli je chyba v česačce nebo v člověku, který česal, stříhal nebo třídil ostříhanou vlnu. Se psím hřebenem jsem taky začínala, byla to dobrá škola :-D
    Jinak čím víc zkušeností posbírám, čím víc informací vyhledám, tím víc si uvědomuju, jaký jsem žabař. Ale mně to nevadí, hlavně, že se můžu hrabat ve vlně a užívat si tenhle bezva materiál.

    OdpovědětVymazat