úterý 8. listopadu 2011

Pro teplo od nožiček i od srdce


Takovou nádheru, jakou uměli stvořit naši předci, neumím. Viděla jsem nedávno úžasný a inspirativní dokument o neuvěřitelné trpělivosti a umu rukou mužských i ženských. Tvořili bačkorky plstěné, zápiestkové nebo pletené, či kombinovanými technikami. Dalo jim to nesrovnatelně větší práci.Výsledek byl ale dokonalý ve všech ohledech, vkusný, hezký i praktický a sloužil do roztrhání (porovnejme s dneškem). Musím se přiznat, že mě až dojímalo vidět upracované, vrásčité ruce s ulámanými hrubými nehty, ruce lidí, kteří už nežijí a nemohou nám poradit své triky jak si na ledacos z řemesla zajít. Jejich řemeslná dovednost byla prověřená dlouhými roky praxe, předávaná z generace na generaci. Tak si někdy říkám, jestli je pokrok opravdu tak skvělá záležitost. Nevyhýbám se mu a vítám mnoho lidských vynálezů, které mi usnadňují život. Zároveň ale cítím, že pokrok zahubil hodně lidského umu a nechal lidi zlenivět. Proto se obdivuji všem, kteří se nedají převálcovat a vrací se k ruční práci, řemeslu. Pořád platí, že řemeslo má zlaté dno, třebas by to zlaté dno mělo úplně jinou podobu, než by se čekalo.


Mohla bych jít do obchodu a koupit si trepky za pár korun. Ale nepůjdu. Přemůžu lenost a uháčkuju si je. A jsem pyšná na to, že tyhle nedokonalé bačkory jsou od odstřižené vlny, přes spředení, obarvení až po uháčkování jen a jen moje práce. Každá je trochu jiná, protože jsem je háčkovala jen tak od oka. Ale příště, slibuju, už si dám víc záležet. Jako naši předci.

tóny vlny barvené rostlinnými barvivy

12 komentářů:

  1. No ty jsi ale šikovná! :) Odvedla si velký kus práce, všechno sis dělala sama.. páni, já smekám! :)
    Miluju pletené ponožky, je v nich takové teploučko! :)

    OdpovědětVymazat
  2. Jsou skvělý!
    Jinak já tenhle blog nedávno prolítla celej, ale asi né moc pozorně - tak se chci zeptat - je to vlna z těch valašek?

    OdpovědětVymazat
  3. Dobrý den Vlaďko. Děkuji moc za Vaše úžasné stránky. Jsou plné praktických rad i inspirace. Od léta si taky hraju s vlnou. A je úžasné, že se o získané zkušenosti podělíte. Včerajsem obdivovala kolekci z barvení. A vidět barvičky v akci taky stojí za to. I když je tu několik odstínů, ladí to. Kouzlo přírodních barev;-)Nádhera! Lída

    OdpovědětVymazat
  4. Jolano, použila jsem co mi přišlo pod ruku, čili je to směs. Z valašky je podrážka a pak ta přírodní bílá. Z bílé jsem před spředením vytahala pesíky, aby neškrábala. Zbytek ani nevím, ztratila jsem přehled někde u 20. odstínu.

    OdpovědětVymazat
  5. Lucko a Lído, děkuju za návštěvu i komentáře. Nesnažím se radit, protože rozhodně nejsem profík, ale hódně velký amatér. Myslela jsem jen, že by moje zápisky mohly zase pomoci jinde. Před rokem jsem sháněla informace, kde se dalo a na českých stránkách je jich poskrovnu.

    OdpovědětVymazat
  6. Vlaďko,
    jsou nádherné, dokonalé baleríny :).
    Hezký den! M

    OdpovědětVymazat
  7. Díky za objasnění :) do budoucna taky o ovečkách uvažuju, tak mně zajímalo, jestli by se pak vlna nemusela vyhazovat ...

    OdpovědětVymazat
  8. Tedy Vlaďko ty jsou úplně škoda nosit, ale z vlny vašich oveček musí být úžasně teploučké :)

    OdpovědětVymazat
  9. Hmmm, tak tady někomu bude v zimě nádherně teploučko! ;-)

    OdpovědětVymazat
  10. Vlaďko, bačkůrky jsou hezké a tvůj článek taky. Vybavila se mi vzpomínka na babičku, jak těma upracovanými rukama pletla silné ponožky a vyšívala krásné jemné dečky.

    OdpovědětVymazat
  11. Dobrý den! Papuče vyhlížejí skutečně výborně. Snad by Vás mohla zaujmout i příbuzná ZÁPJESTKOVÁ TECHNIKA, již si zde proto dovolím připomenout odkazem. Zdraví Tlastoslav Poupě.
    http://wwwold.ekovesnicky.cz/clanek.php?sekce=REMESLA&id=zapjestkova_technika_1

    OdpovědětVymazat
  12. Tato technika mě zaujala už dávno a ekovesničky znám, chodím tam pro rozumy. Na zapjestkovou techniku mi ale chybí forma, jinak bych ji dávno vyzkoušela. Bačkorky takto udělané musí být teploučké.

    OdpovědětVymazat