středa 2. listopadu 2011

Rekapitulace letošních pokusů s barvením

růžové, fialové a modré odstíny
Možností získání barviva z přírodnin je mnoho. U mne šlo z velké části o dostupnost i šetrnost barvení k životnímu prostředí. Vlna je materiál, který těžko chytá barvu bez tzv. mořidel. Ta mohou být také přírodní, ale i chemická. Lidé v dávné minulosti používali např. jako mořidlo zkvašenou moč. Touhle cestou se vydávat nechci, asi by mě vystěhovali z domova, už tak je omezuji svými experimenty docela dost.
Co mě mile překvapilo, přírodním mořidlem múže být např. rebarbora. Je to čistě přírodní látka a navíc ji léta pěstuji v zahradě (miluji jarní rebarborový koláč).
Další šetrnou možností je kamenec. Nebylo lehké ho sehnat, ale asi šlo jen o nedorozumění mezi mnou a drogisty, co vlastně chci. Prodavači se domnívali, že sháním kamenec v tuhé podobě, kterým se zastavovala krev při pořezání. Má totiž stahující účinky. Nakonec si prodavačka v naší drogerce vzpomněla, že mají také mletý kamenec, který se používá na čištění střívek při domácích zabijačkách. A s tímhle sáčkem bílého prášku už nic nestálo v cestě za dobrodružstvím barev.
Poslední přípravek, který mi pomáhal barvit, je soda. Používala jsem tu kuchyňskou jedlou, později jsem zkusila i prací, ale nepozorovala jsem mezi nimi rozdíl. Vrátila jsem se k jedlé sodě.
Poslední přísadou, která by neměla přírodě škodit, je vinný kámen. Zatím to nemám vyzkoušeno, nejprve ho musím někde sehnat.

A jakými rostlinami tedy lze barvit?

V zahradě mám už zmíněnou rebarboru (reveň). Ta je nejen mořidlem, ale také barví bledě žlutě. Je to příjemná barva.
Žlutě barví i větvičky mahonu. Neměla jsem s ním ale moc pěkné výsledky, možná i proto, že jsem ještě neměla žádné zkušenosti ani mořidlo.
Pěstujeme také lísku - šlechtěnou zelenou pro oříšky i okrasnou červenou pro její hezký vzhled. Obě jsem vyzkoušela. Barvila jsem ve vývaru z nařezaných mladých větviček a listí a výsledek byl více než uspokojivý. Získala jsem krásnou hráškově zelenou barvu. Opadané nezralé lískové oříšky daly zase zlatohnědou barvu.
Všeobecně se ví, že dobře barví i ořešák královský. Barvila jsem jeho listím a dosáhla dvou barevných odstínů světle hnědé.
Dobře mi posloužil i okrasný kontryhel. Barvil skvěle žlutozeleně.
Narůžovělé odstíny barev poskytly červené jeřabiny a červený rybíz. Fialový odstín jsem dosáhla barvením v třešňové šťávě. Jedlý černý jeřáb spolu s kamencem a sodou vykouzlil fialovou.
Vyzkoušela jsem i barvení červeným zelím. Podobně jako červená řepa, má i zelný vývar velmi intenzivní barvu, která se ale ve vlně neudržela. Zůstaly jen šedé a růžově odstíny. Barva obarvila uspokojivě jen len.
Kuchyně poskytla cibulové slupky a krásnou zlatohnědou barvu.
Odkvetlé květy denivek vlnu obarvily na světle zeleno.
Jedna z nejkrásnějších barev a také velmi intenzivní vznikla z vývaru květů afrikánů, jedno jaký odstín květů si vyberete - vznikne sytě žlutá. Je to překvapivě dobrý výsledek.
Žlutou jsem získala také z květů zlatobýlu kanadského. Je pěkná, ale vedle žlutě afrikánů poněkud bledší.

Louka, les a okolí rybníků nabízejí další možnosti barvířských rostlin.

Nádhernou svítivou a sytou žlutou jsem získala z listu břízy a z květů vratiče. Tyhle barvy byly skoro stejné, ale měla jsem z nich radost.
Okolní louky mi poskytly dostatek rozkvetlé třezalky. Na otrhávání květů jsem ale neměla dostatek trpělivosti. Barvila jsem tedy celou natí s květy a získala několik odstínů od hnědé po zelenou podle užití mořidla.
Překrásné odstíny zelené poskytl květ rákosu.
Na konci léta dávají některé rostliny všechnu svou sílu do plodů a ty také mohou skvěle barvit. Borůvka barvila samozřejmě modře, ale také modrofialově, brusinka zbarvila vlnu překrásně růžově.
Objevila jsem plody krušiny, které barvily fialově a se sodou krásně zelenkavě.
Černé plody bezinek zase daly barvu sytě vínovou.
Radost jsem měla z experimentu s neznámou houbou - vznikla medově žlutá. Jiná houba, opět nevím o jaký druh se jednalo, zbarvila vlnu na khaki zelenou. Další zase na zlatavou a jiná na barvu bílé kávy.

Okolní příroda by mi poskytla daleko více barevných možností. Já ale byla omezená množstvím vlny i nedostatkem času. I tak jsem spokojená. Každá rostlinka nenabízí jen jednu univerzální barvu. Jde tu o množství rostlinného materiálu, o přísady, druh barveného materiálu, dobu působení a určitě i o náhodu. Některé barvy se změnily i působením světla a vzduchu. Pozorovala jsem to třeba u barev z hub - ztmavly a jedna z nich změnila odstín z neurčité hnědé na khaki.
Nezískala jsem kdovíjak pestrou paletu barev, jak ji známe z obchodů. Zato jsem získala jemné odstíny vzájemně se doplňující, jako to známe v přírodě samotné.

celá moje letošní přírodní paleta lněného vlákna

12 komentářů:

  1. Úžasná paleta, překrásné jemné odstíny!
    Nezkoušela jsi náhodou listy z černého rybízu? Náhodou mi to vytanulo na mysli - prý barví červeně, nevím...
    Přeju krásné dny, ráda se zas začtu.
    M

    OdpovědětVymazat
  2. Vladko uplne nad tebou zasnu ,prirodni barvy jsou takove jemnejsi hodne bych si jich vybrala.Mohla by jsi mi poslat na email presny postup jak to delas?

    OdpovědětVymazat
  3. Dík za přehledné shrnutí. Zelenou jsem získala z kopřivy s přidáním kamence. Po přidání modré skalice zjemněla do světlejšího odstínu a jiná část po přidání zelené skalice ztemněla. Obě zelené mají příjemný nekřiklavý odstín. Skoro úplně stejné výsledky jsem dostala, když jsem použila kapradí a jindy zase listy podbělu. Rozdíly byly nejspíš způsobeny rozdílným množstvím mořidla, protože jsem to tam dávala od oka.

    OdpovědětVymazat
  4. Marie, thank you for your visit :-D

    Děkuji za návštěvu vás všech, váš zájem i komentáře. Odpovědi na ně jsou na delší povídání. Sesmolím ho večer. Zatím přeji hezký den.

    OdpovědětVymazat
  5. Nádherné barvy!Jedna lepší než druhá.Krásný víkend přeje Žaneta.

    OdpovědětVymazat
  6. Řeknu ti,ty ses vyřádila...jsem zvědavá co dalšího vyzkoušíš.

    OdpovědětVymazat
  7. To jsou nadherne barvy. Vsechny! Neuveritelne jemne, pastelove, nedokazala bych si vybrat! Momentalne jsem shanela v obchodech syte zlutou az okrovou vlnu. Nesehnala. Asi nemaji vas Vladko a ty afrikany ;). Moooc pekne. Je za tim taky moc prace, je videt, ze nude moc nedate :), tak to ma byt.
    Preji hezky predadventni tyden
    Misha

    OdpovědětVymazat
  8. Ty se mi snad zdáš...Je to úžasné...

    OdpovědětVymazat
  9. Teda... objevila jsem to tu před pár týdny a od té doby po chvilkách čtu od nejstarších... jsem uchvácená a taky zvědavá, co mě ještě čeká na Vašich řádcích a obrázcích. Děkuju (určitě za všechny) za tu bezbřehou inspiraci, kterou nám tímto blogem poskytujete!
    Ať se Vám daří ve Vašem dalším experimentování!
    Lucie

    OdpovědětVymazat