úterý 6. prosince 2011

Česaná vlna

Jak už jsem psala minule, pro zpracování vlny z jacobů jme si s dcerou vybrali způsob, kdy se načesaná vlna protáhne dírkou knoflíku. Je to velmi jednoduché. Vlnu klasicky načešete na kartáčích, ale nesundáte ji. Protáhnete ji skrz malou dírku udělátkem, kterému se anglicky říká DIZ. Pravý diz samozřejmě nemám, ale našla jsem v různých návodech, jak ho nahradit. Např. může posloužit plastové víčko od mléka s vyvrtanou dírkou. Já použila velký knoflík se zvýšeným okrajem - trochu ve tvaru misky.

Knoflíkovou dírkou se protáhne pomocí háčku pramínek vyčesané vlny a pak se postupuje takto: posunout knoflík až ke kartáči a pak zatáhnout za vlnu. Z česance se povytáhne kus spolu s knoflíkem. Znovu posunout knoflík po vláknech a znovu vlákna povytáhnout. Každé posunutí směřuju k místům, kde je dostatek vlny, až nakonec knoflíkem protáhnu všechnu. Vlna, která prošla dírkou, utvořila dlouhý urovnaný pás, který se dá namotat na klubíčko, a je tak připravená ke spředení. Přízi spředené z těchto česanců se anglicky říká worsted yarn, přeloženo do češtiny česaná příze. Je tvořená dlouhými a hladce urovnanými vlákny vlny.




Z česanců se pak krásně předlo a z upředené příze pletlo. Zdá se, že tahle vlna nebude nijak na krku škrábat, takže to snad byla dobrá volba. Děkuju Cyndy, že jsem od ní mohla odkoukat tento skvělý postup (thank you).

šedomodré odstíny je vlna barvená borůvkami

5 komentářů:

  1. No teda, nikdo o tobe nemuze rict ze si neumis poradit pritom tak jednoduche ale perfektne ucine.

    OdpovědětVymazat
  2. Díky za radu, fotka moc pomohla, pořád jsem nevěděla, jak na to. Umím to z hřebenů, je to srovnané a bez žmolků. Jenže hřebeny jsou jen psí, jde to po troškách a výroba amatérských angl. hřebenů vázne. Takže to zkusím. Mám ale problém s jednou vlnou, je jemňoučká a pořád by se trhala z vřetánka. Musím si ho zespodu opírat, asi si budu muset vyrobit tzv. supported spindle. Nevím, jak bych to sehnala. Kolovrátek nemám. Nemáte nějakou vychytávku? Maruna

    OdpovědětVymazat
  3. Záleží na tom, jestli má ta vlna vlákna krátká nebo dlouhá. Tenhle způsob se hodí pro dlouhá vlákna, krátká vlákna se rolují na kartáčích do ruličky a to je fakt nejlepší na kartáčích na vlnu. S hřebenem na psa jsem začínala taky, nic proti tomu. Ale s kartáči se to nedá vůbec porovnávat, zvlášť u krátké vlny, s dlouhou není takový problém. Když jsem ještě neměla kolovrat, předla jsem na vřetánku corriedale - vlnu koupenou už načesanou, měla dost krátká vlákna. Myslela jsem zpočátku, že se vzteknu, drahocené vřetánko se mi neustále třískalo o zem. Pak mi jedna zahraniční přadlenka radila, že mám příliš těžké vřetánko, že na váze vřetánka taky záleží. Nakonec jsem si spředla na celý svetr, nějak jsem si zvykla a nenavíjela jsem na vřetánko moc, jen tak asi tři nebo čtyři česance. Někde tu mám o tom článek. Co to je supported spindle nevím, jsem zvědavka, jdu se po něm poohlédnout.

    OdpovědětVymazat
  4. Aha, tak už to vím. Tak tahle vřetánka jsem viděla jen na zahraničních stránkách nebo v ukázkách na you tube.

    OdpovědětVymazat