neděle 4. prosince 2011

Jacob

Naše rohatice vzbuzují respekt - rohaté jsou i ovce a berani mají své rohy mohutné a nahánějící strach. Co teprve kdyby se za vámi vynořil beran, kterému kromě dvou zahnutých beraních rohů trčí z hlavy ještě dva mohutné přímé. Tyhle ovce jsou jsou zřejmě populární nejen pro jejich vzhled, ale i proto, že mají zajímavou vlnu. Na jaře se mi podařilo s velkým přičiněním  D. Tlastoslava a jeho okolí (díky  ;-D) získat  hned dva pytle. Byla to dost smrdutá a silně znečištěná hromada a měla jsem sto chutí to všechno vyhodit. Nakonec jsem ale překonala odpor a pomalu se začala hromadou probírat, třídit a prát a prát. Hodně jsem toho musela stejně vyhodit, nedalo se to vyprat. I tak mi ale zbylo dost.


Na vlně z jacobů je zajímavá její barevná různost. Nejsou totiž jednobarevné, ale  flekaté. Tak mám barvy od bílé, přes šedou po odstíny hnědé. Jednotlivé části rouna se liší i kvalitou - od jemné po hrubší a sem tam bylo rouno promíseno tuhými bílými chlupy jakoby kozími.


Pro začátek jsem si z celého balíku vybrala šedé prameny sem tam promísené bílou. Nejdřív jsem česala na kartáčích a česanec stočila do ruličky. Pro druhý česanec jsem se rozhodla použít způsob zpracování, který jsem se nedávno naučila od Cyndy. (Thank you very much :- D ) Jedná se o zpracování česanců pomocí udělátka s anglickým názvem DIZ. Nemám pro tohle udělátko český název. Jestli existuje, prosím čtenáře, co ho znají, jestli by mi ho nenapsali do komentáře.
Oba česance jsem si spředla na vřetánku a upletla vzorky (opět poučena u Cyndy). Nevím, jestli je na fotkách vidět rozdíl, ve skutečnosti  je okem i pohmatem rozdíl patrný. Příze spředená z ruličky je nadýchanější, má větší objem, ale zase z ní více trčí chlupy. Příze spředená z česance se srovnanými vlákny má objem menší, ale je uhlazenější. Vyzkoušela jsem si tak to, co jsem dříve vyčetla v knížce Start Spinning, ale protože nejsem Angličan, nepochopila jsem všechno hned úplně do detailu.

vlevo z ruličky, vpravo s dizem

vlevo s dizem, vpravo z ruličky

Jedná se o to, že kvalita výsledné příze hodně závisí i na způsobu přípravy česance. Ve stručnosti ten první způsob je pak vhodný třeba na svetry nebo čepice, druhý způsob např. na ponožky.
Z téhle vlny bude šála. Já bych si zvolila první způsob, dceři se ale víc líbila pletenina z druhého způsobu, a tak bylo rozhodnuto.
Na spředené přízi se mi opět líbí vzniklý přirozený melír. Krása! Kdybych ho chtěla takto vytvořit záměrně, určitě se mi to nepovede.

6 komentářů:

  1. Vlaďko,
    to je krásná vlna! Úžasné odstíny.
    A nevím, jestli jsem to dobře pochopila - ti berani mají čtyři rohy? :))
    Přeju pěkný adventní večer. Mariana

    OdpovědětVymazat
  2. Přesně tak, vypadají trochu hrozivě. Vlna je krásně jemná.
    Děkuju za milé přání a přeju hezký zbytek adventního večera.

    OdpovědětVymazat
  3. Tyto ovce jsem videla poprve asi pred ctrnacti dny v televizi a hned bych pred nima utekla ,dva rohy staci.Vlna ma ale hezke barvy ,je dobre ze si tu vlnu muzes rozdelit na ruzne odstny.

    OdpovědětVymazat
  4. Možná že nebudou nebezpečné, jen vzbuzují respekt. Jako náš Bivoj - nakonec je to dobrák, ale jeho rohů se drobet bojíme.
    Jinak Elli, sbírám informace a zkušenosti s praním, česáním i předením, protože se bojím do té nadýchané nádhery pustit, abych ji nezkazila. Ale zároveň se na tu práci těším. Zatím je jen vypráno.

    OdpovědětVymazat
  5. Ty máš fakt neskutečnou trpělivost...Co tě stojí námahy se takto dopracovat k výrobku.O to více z něj určitě máš radost.

    OdpovědětVymazat
  6. O trpělivosti bychom si spolu mohly povídat do nekonečna, viď? Je to stejné, jako s tvým skládáním origami nebo pletením z pedigu a dalšími kratochvilnými záležitostmi. Baví tě ten proces, výsledek je až na druhém místě.

    OdpovědětVymazat