pátek 30. prosince 2011

Karetkami na stužkovém stávku


Když budu počítat i navíjení osnovy do karetek a na stávek, mám za sebou asi den práce a na jeho konci něco, co se už karetkové tkanici docela podobá. Je v ní i plno chyb a buhužel ještě stále nevím, jak se mi podařilo to, co je dobře.

vymyslela jsem si podivný systém posunu utkané pásky, ale už vím, že to má být jinak
Nejprve jsem navlékala podle rozpisu, ale vzor se mi tvořil jen v pravé polovině pásky. Pak jsem si u kávy přečetla v jiné knize, že se karetky navlékají i ze zadní strany. To by vysvětlovalo většinu nalezených vzorů bez šipek udávajících směr otáčení.. Karetky se pak otáčí všechny naráz jedním směrem a jen jejich postavení určuje, jestli se bude jejich návlek stáčet vpravo nebo vlevo.
Předělala jsem návlek. Vykašlala se na kreslený vzor a levou polovinu jsem navlékla osově souměrně jako pravou. To by mělo fungovat.
Nefungovalo. Vzor byl sice souměrný, ale vypadal úplně jinak, než měl, ať jsem s karetkami otáčela vpřed nebo vzad. Byl to můj poslední materiál, těžce spředený a ručně barvený, a tak jsem se rozhodla pokračovat. Po deseti cm práce mě napadlo podívat se na rub stužky ... a tam to bylo! Vzor se tam tvořil nějakým záhadným způsobem sám. NECHÁPU!

konečně vzor!

Práci jsem otočila a dál už to byla hračka. Deset karetek a "jednoduchý" návlek umožňují hned několik variant vzoru. Já ale nejsem o nic mc moudřejší, než jsem byla. Jdu pohledat nějaký materiál o navlékání, musím na to přijít.

Použila jsem valašku spředenou z hrubých pesíků do trojnitky technikou navajo a předem barvenou rostlinnými barvivy. Béžová je barvená listy ořešáku královského, zelená červenou lískou a bílá je přírodní. Páska je 3 cm široká.






7 komentářů:

  1. Vladko mas muj obdiv uz jen kvuli tomu ze jsi s tim jeste neprastila ,vypada to nejak slozite ale ja verim ze ty na to prijdes a budes delat krasne veci uz to co jsi udelala vypada dobre.Tak ja ti preji hodne uspechu , pevnych nervu a krasnych vyrobku v Novem Roce.

    OdpovědětVymazat
  2. Stužkový stávek závidím, to se hned jinak udržuje napnutá osnova :-)
    Ke vzorování. Označ si po jedné, nazvěme ji třeba lícní, dírky 1-4. Nitě podle schematu vzoru (začínej s již vymyšlenými a dvoubarvenými)navlékej tak, že jdou z "rubové" strany na lícní. Srovnej si navlečené karetky, všechny osnovní nitě máš jedním směrem. Všechny karetky jsou popsanou stranou nahoru, všechna vlákna procházejí zespoda nahoru. Toto je ve schematech značeno jako "S" Tady z toho můžeš dělat pásky z jedné strany bílé a z druhé strany černé, nebo proužkované - rovně i šikmo.
    Postavení karetky "Z" je, že jí otočíš. Popsaná lícová strana je dole. Změnilo se i postavení navlečení nití.
    Důvod, proč jsi měla půl vzoru na líci a půl ne rubu, je, že jsi měla půl karetek tak a půl naopak.
    Začínej vždy srovnáním do základního "S" postavení. Pak si podle schematu otoč příslušné karetky do "Z" a hurá do první otočky s útkem...
    Jo, já tkám zavěšena na trámu s uvázaným závažím na druhém konci osnovy vertikálně. Stávek a nebo lepší dispoziční podmínky tvého pracovního koutu asi docela jistě umožňují pracovat v sedě a horizontální návlek. Tak si "nahoru" a "dole" zaměň za "pravá" a "levá" nebo jinak přizpůsob.
    Do tuctu karetek jsi schopna si zapamatovat, která je která. Při větším počtu se vyplatí mít očíslované i karetky. Se to pomotá jedna dvě, stačí návštěva zamilovanýho psa :-D
    Víc toho na tkaní na karetkách není. Vzoruje se jak točením od sebe a k sobě, tak i pravidelnými změnami postavení karetek vůči sobě, je to nesmírně tvůrčí a hravá činnost. Nedovedu si představit"výrobu" faraonova bederního pásu. Údajně byl zhotoven na 300 karetkách. Dovedeš si představit jen ten pakl otočit?
    Kreativitě zdar a nudě zmar.
    Jo, a aby byl nadcházející rok lepší než ten končící.

    OdpovědětVymazat
  3. No,vida a zase jsi pokročila dál...držím pěsti.

    OdpovědětVymazat
  4. Milá Vlaďko,
    do nového roku přeji hodně zdraví, velké pohody, radostí ze zviřátek i všech těch krásných prací,které provází Tvůj život. Také přeji hodně štěstí a blízkost milých lidí na blogu i v opravdovém životě. Zkrátka a dobře - do nového roku jenom to nejlepší.
    Pavel

    OdpovědětVymazat
  5. good luck with the tablet weaving :-) I find that I forget where I got to and end up in a mess so will now go back to Inkle loom x

    OdpovědětVymazat
  6. Yes, now i know what you are talking a few weeks ago. I´m quite mad of it. To have a meal or drink? To stand up? No! I immediately forget where am I. I tell my husband - please, don´t forget to say, turn right. We go out for a walk and when we return, I don´t know - turn left or turn right? My pattern is one big improvisation.

    OdpovědětVymazat
  7. Dobrý den,
    jste úžasná, ten stávek je překrásný a karetky jakbysmet. I mě při posledním pletení vyšel vzor na opačné straně a moc děkuji paní v komentářích, která radí jak na to. O karetkách je tolik málo informací... Moc děkuji i za inspiraci na stávek, marně jsem si lámala hlavu jak vyzrát na převážení po historických akcích aniž bych pak musela strávit půl dne napínáním a šmodrcháním. Doufám, že další pásek už bude z mojí vlastní vlny :)
    Držím palce při této nervy cuchající ale nádherné činnosti!

    OdpovědětVymazat