pátek 6. ledna 2012

Šedá


Ve skutečnosti nemám nijak ráda šedou barvu. Nepůsobí na mě dobře. Šedá obloha, šedivé dny i šedý kouř, co se valí ze sousedovic komína, v důsledku toho šedivé ovzduší kolem - to všechno mi způsobuje depresivní stavy, přináší bolest hlavy. Nepřidá mi ani šedivá pěšinka ve vlasech, co se ji snažím každé dva měsíce přebarvit na přijatelnou barvu úměrnou (jak se bláhově domnívám) mému věku.
Stejně to asi budou mít i mnozí jiní lidé. Jak jinak by vznikla slovní spojení jako je šedivé sídliště, šedivá ulice, šeď dnů, šedá eminence, šedý obličej.
A když něco opravdu šedé je a my chceme vyjádřit jen pozitivní pocity, neřekneme, že stařenka je šedivá. Řekneme, že má stříbrné vlasy. Neřekneme šedá holubička, protože je přece sivá a králíček bude mít stříbrnou srst, pejsek zase pepř a sůl. I ta barva na natírání kouřovodů se nazývá stříbřenka, i když je ve skutečnosti nehezky šedá. A co myslíte moje myčka? V reklamních letácích nerezově stříbrná a po rozbalení? Jak jinak než šedá.
Ale přece jen se najde něco, u čeho mi šedá barva nevadí, ba naopak tomu sluší. Třeba oblázky v řece nebo v moři jsou krásné, i když jsou šedé. Nebo tahle překrásná vlna z jacoba, co přechází z jednoho odstínu šedé do druhého. Nebo že by to byla stříbrná?





7 komentářů:

  1. Vladěnko, ta je překrásná - hned bych si dala říct!!!!! Ten česanec je tak krásně nadýchaný a ňuchňací, že mi hned poskočilo moje přadlenčí srdíčko a už jsem moc zvědavá, co z té příze bude. Krásný večer. Jitka

    OdpovědětVymazat
  2. Jitko, vlastně už se z ní plete šála. Dávám to sem trochu se zpožděním. A je jemná, určitě nebude škrábat.

    OdpovědětVymazat
  3. Krásná barva, vůbec nevadí, že šedá. Řekněme, téměř perlová? :)
    Hezký večer. M

    OdpovědětVymazat
  4. Náhodou, šedá je moc pěkná barva. A kolik má odstínů...Tahle zrovna je přímo úžasná! :o)

    OdpovědětVymazat
  5. Vlaďko, tuhle šedivou já miluju. má takovou hloubku, jak je v ní víc odstínů. strašně se mi líbí uplstěná, upředená, jakkoli. každá jiná výraznější barva vedle ní vypadá nádherně rozzářená. vždyť i to slunce víc svítí, když se vynoří za šedivými mraky...
    už se těším na fotky šály!
    měj se hezky!

    OdpovědětVymazat
  6. Jé a mě se teda moooc líbí:-)
    Teda ne všude(mé vlasy)-teď to budu barvit a barvit,ale pak až nastane čas být babičkou,tak já budu ta pohádková s šedýma vlasama:-)
    Pěknou dobrou noc.

    OdpovědětVymazat
  7. Tak já ještě babička nejsem, leda ovčí, ale šedé vlasy už mám. Máme to nějak rodově zakódované. Nějak jsem ale nenašla odvahu v dnešní době pobíhat po světě šedivá. Tak si na sebe patlám chemii. Už mě to ale moc nebaví, budu si muset pořídit vnoučata :-D

    OdpovědětVymazat