čtvrtek 12. ledna 2012

Znovu karetky


Nenechala jsem se zdeptat minulými pokusy a znovu jsem si napnula osnovu na stávek. Tentokrát už mám za sebou několik shlédnutých videí a začínám se orientovat. A HLAVNĚ! Vím, kde jsem minule udělala chybu! Přesněji řečeno ne já, ale návod k obsluze. Vzor, do kterého jsem se pustila napoprvé, měl návlek očíslovaný v opačném pořadí. Proto mi vzor vycházel po rubu a ne po lícu.

Vlna určená pro tyhle účely došla, a tak jsem na stávek navinula (zase podle internetu) přízi Monika ve dvou barvách. Šlo to teď mnohem líp a rychleji, když už jednou člověk ví jak na to. Potřebovala jsem víc karetek pro vzor ( :-D já vím OW, tys to říkala), tak jsem zatím provizorně vyrobila karetky z kartonu.



Osnova je vlastně vzájemně spojená a navinutá kolem dokola. Po vypracování utkané části se celá stužka posune. A protože se tkaním celá tkanice stále zkracuje, má stávek jeden z kolíků posuvný a tím se napětí reguluje. Moc chytrá věcička.


Karetek sice bylo víc, ale stužka je o mnoho užší než posledně díky tenčímu materiálu. Svou pevností mi připomíná pevné šňůrky, co se na nich nosí zavěšené klíče.

Vzor jsem zase zkoušela různě obměňovat. Někdy záměrně, někdy nechtíc. Stačí, aby člověk na chvíli vstal nebo na vás někdo promluvil a rázem nevím, kde jsem.

14 komentářů:

  1. Vlaďko,
    tak to jsi dobrá, obdivuju!
    Sice jsem karetky nikdy sama nezkoušela, ale párkrát jsem teoreticky procházela nějaký návod a vždycky jsem skončila u toho, že ho naprosto nechápu :).
    Přeju hodně pěkných vzorů! M

    OdpovědětVymazat
  2. Vladi,teda jen zírám co všechno umíš...do karetek se pustím až budu mít "v hlavě klid " :o)) Děkuji za všechnu inspiraci Mokopa

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak tohle zrovna moc neumím. Jen mám tu drzozt se do toho pouštět. A taky touhu to umět, je to tehnika, co nabízí spoustu variant využití. Ale máš pravdu, čistou hlavu to potřebuje. Nemůžeš k tomu zasednout unavená.

      Vymazat
    2. Držím palce, karetkovanie je strašne návykové - človek stále vymýšľa, čo vyrobí najbližšie :) ja som tiež pred nejakou dobou začala vymýšľať ako na to a teraz si už trúfam na zložitejšie vzory...
      Nech ti tá zdravá drzosť vydrží a hlavne to nevzdávaj! S postupom času ti už možno nebude robiť problém pri karetkovaní pozerať telku alebo sa s niekým rozprávať ;) len s tou únavou súhlasím, unavená ani ja nič nespravím.

      Drž sa! :)

      Vymazat
    3. Díky, teď jsou sice karetky odsunuté do pozadí za předením, ale v létě určitě přijdou na řadu.

      Vymazat
  3. Jo, i já potřebuji ke karetkám ABSOLUTNÍ klid. A to volím vzory 4x k sobě a 4x od sebe.......
    Gratuluji k úspěchu a k odhalení chyby vzorování.

    OdpovědětVymazat
  4. Bych ještě k osnovnímu tkaní.... zkus použít jako útek něco tenšího, než jsou útky. Tkanice pak není tak silná, na vzoru se to neprojeví. Pevnost tím také neutrpí.

    OdpovědětVymazat
  5. Líbí se mi, jak se nevzdáváš a zakousneš se do problému, v tom se poznávám. A výsledek se brzy dostaví. Těším se na pokračování.

    OdpovědětVymazat
  6. Tedy Vlaďko, koukám na to jak tele a vůbec nic nechápu! A můžu říct jenom jedno, je to krásné a vužití pro tyhle tkanice je určitě spousta.
    Přeju ti krásnou neděli :)

    OdpovědětVymazat
  7. Funguje to tady ještě? :) Snažím se najít nějaký stávek na karetkování tak, aby se při pohybu karetek jedním směrem nitě za karetkami nesplétaly, zatím jsem takový nenašel a pokud se nepletu i tady, pokud zvolíme vzor s jednotným otáčením, budou se nítě šmodrchat a my je budeme muset pořád rozmotávat... existuje nšjaká pomůcka proti tomu? SNažím se vymyslet stávek vlastní, ale ještě to nemám úplně vychytaný :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pravda je, že se už karetkami nezabývám, ale od toho šmodrchání jsem si odpomohla tím, že jsem po určité době tkala vzor zrcadlově obráceně a tím se osnova zase sama rozšmodrchala. Na posledním obrázku je to zrovna vidět - takovéto X ve vzoru. Jinak poradit neumím, třeba pomůže you tube, tam je o karetkování dost videí. Stávky jsem už viděla různé, ale všechny jsou především pro tkaní tkanic bez karetek.
      Řekla bych, že u vzoru, co půjde pořád jedním směrem, je lepší dělat to postaru - přivázat si osnovu k pasu a druhý konec svázaný na uzel zaháčkovat k něčemu dalšímu v potřebné délce. Když už by to bylo pro mě neúnosně zašmodrchané, rozvázala bych vzdálený konec, pročesala osnovu a znovu svázala a zaháčkovala. To je jen můj nápad, ale třeba najdete něco lepšího, tak hodně štěstí a zábavy s karetkami.

      Vymazat
    2. Zajímavý a jednoduše vypadající je třeba tohle udělátko: https://www.youtube.com/watch?v=BW3pdsBYR_M

      Vymazat
    3. A tady je asi 40 videí: https://www.youtube.com/watch?v=4jQL_Tsv_AM&list=PLTdzktxd11ePmzRlDBqdvUHD_d_bKiPmu

      Vymazat
    4. Děkuju, mrknu na to, zatím to dělám přesně "po staru" že to rozvážu a rozmotám... ale vymyslet něco pohodlnějšího je lákavá vidina :D

      Vymazat