pondělí 13. února 2012

Jak se plete corriedale po druhé



Téměř před rokem jsem tu ukazovala pleteninu z ručně spředené příze corriedale. Práce to byla pomalá a ryze ruční, protože nejdřív jsem zakoupené česance přečesávala na melanž a potom ji spřádala na vřetánku. Pár večerů to spolykalo, ale byla to zábava. Pak jsem začala plést.


Nevím, jestli to kdo z vás má taky tak, ale já některé věci upletu hned, nad jinými mi začnou v hlavě vrtat brouci pochybností. Bude mi to stačit? Není ta barva příliš rezavá? A vzor? Nebude ten svetr tuctový? Tihle brouci mi znechutili další práci, vše bylo odloženo do igelitky a čekalo na rozhodnutí.
Přišlo úplně náhodně. Obě dcery naráz jsem nakazila vlněnou infekcí a považte, u nás se začalo plést! Nestačila jsem spřádat nová klubka a tak se sáhlo do zásob. Upletený díl byl nemilosrdně rozpárán.
Ćtyři klubka padla na vlněné podkolenky. Až na paty je to zcela práce mladší dcery.


Z dalších několika metrů příze jsou rukavice. V plánu je i čepice a další doplňky.


Asi jsem tímhle rozhodnutím udělala dobře. Podkolenky už jsem prala. A přestože v ruce a velmi opatrně, vlna malinko plstila a dělaly se žmolky. Se svetrem by byla mnohem větší práce a taky větší zklamání. Plstění pleteniny mi nevadí, ponožky nebo rukavice jsou tím teplejší. Někdy se to dokonce dělá záměrně. Vadí mi ty žmolky. Vždycky mi to vadilo u umělé příze a mrzí mě, že to dělá i vlněná. Domnívám se, že to bude těmi krátkými vlákny corriedale, měly asi tak 5 cm a ponožkové příze se dělají z dlouhých vláken. Každopádně, zas mám jednu zkušenost. Vyzkoušela jsem a vím jak to funguje dál.

9 komentářů:

  1. Vlaďko, tak to je paráda, úplně moje barvičky. Škoda že vlna žmolkuje to mi taky vadí. Ten můj svetr ze samovzorovací vlny od Madame Tricote je zatím v pohodě a je tam taky dost vysoké procento vlny a je krásně teploučký a to jsem v minulých dnech ocenila. Do rukavic prsťáků bych se taky chtěla pustit, ale plánů je moc a času málo.
    Přeju ti krásné zasněžené pondělí :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kupované vlny už jsou dnes nějakým způsobem upravované. Včera jsem zrovna vytáhla jedny stoprocent vlna kupované ponožky z pračky a nic se jim nestalo. Drží jedna báseň. Já na to budu ještě muset přijít, co s tím. Ale zklamaná nejsem. Ani jsem nikdy nedoufala, že se dopracuju k přízi, ze které budu moct plést.
      A s tím časem, známe to.

      Vymazat
  2. Nádherné fusekle i rukavičky!:o)Já bych v nich i spala! :o))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Fusky jsou spací - v naší studené chalupě je to nezbytný doplněk teplého pyžámka.

      Vymazat
  3. Rukavičky i ponožky máte holky krásně sladěné a budou parádně hřát.

    OdpovědětVymazat
  4. Ahoj Vladěnko, rukavice i ponožky jsou super a navíc mají úžasnou barvičku. Taky chodím teď v zimě spát ve vlněných ponožkách a když si je náhodou nevezmu, tak mě budí ledové nohy. Krásný den. J

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituš, občas uvažuji i o noční čepičce :-D

      Vymazat
  5. Vladko ty ponozky a rukavice urcite pekne hrejou , barvy jsou teke pekne sladene.ten kdo ti tu vlnu prodal ti neprodal kvalitni vlnu protoze jedno rocni vlna s Corriedale je jeste delsi nez Merino spravne by mela mit az 12cm ,bud to strihaly moc brzy a nebo to bylo z nohy no na tom uz ale nezalezi hlavni vec je ze jsi z toho dokazala udelat prizy na pleteni ,jen se chci zeptat jesti nestipou?

    OdpovědětVymazat
  6. Elli, tuhle vlnu mám koupenou z obchodu. Taky mě překvapilo, že má tak krátká vlákna. Asi je určená spíš k plstění. Byla strojově načesaná do takových hustých česanců, že se to zprvu nepoznalo. Ale jakmile jsem začala příst, měla jsem neustále vřetánko na zemi, než jsem si zvykla, že musím jen lehce povytahovat. První noc dcera říkala, že je musela sundat, jak ji škrábaly. Postupně si ale buď zvykla, nebo se tzv. ovalchovaly. Dřív se to tak dělalo, že se zhotovené výrobky ještě valchovaly, aby neškrábaly. Každopádně teď už v nich spí a nenaříká si. Musím ale říct, že na vaše merinky tahle vlna nemá ani zdaleka, nic jemnějšího jsem ještě v ruce neměla.

    OdpovědětVymazat