pátek 24. února 2012

Jakou barvu má jmelí?


Co je to za otázku? ptáte se. To ví každý.
Hm. A jakou barvu má vařené jmelí? V  hrnci bublala zvláštní zelenkavá, po okrajích se usazovala zelenomodrá sraženina.
 



Vítr u nás před týdnem fučel tak silně, že se mu kromě mnoha větví podařilo sfouknout také docela dost jmelí. Roste ho tu hojně, stačí se podívat z okna. Bohužel nebo bohudík je příliš vysoko. Je to zvláštní rostlina. Usídlí se ve vrcholcích borovic a způsobí tam pěkný zmatek. Špičky borovic přestanou růst a postranní větve se pak předhánějí, která bude silnější. Tento rok jsem také zpozorovala jednu zvláštnost (možná jen proto, že díky Krokovi víc chodím do přírody a koukám kolem sebe). Jmelí se stěhuje z výšin do spodních pater. Našli jsme budoucí kulaté chumáče jmelí i ve výšce očí. Drobné, nenápadné, zvláštní, vrostlé do borových větývek.


Že naši předkové věřili v kouzelnou moc jmelí, víme asi všichni. Větvička jmelí jako symbolika patří k vánočnímu času. A samozřejmě, co barví, je zároveň droga. V herbáři Wendys jsem se dočetla, že jmelí má léčivé účinky. Např. že snižuje krevní tlak, pomáhá při závratích nebo návalech. Koupele nohou jsou dobré na křečové žíly, ...

O tom, že jmelí může barvit, jsem se zase dočetla tady: Färberpflantzen (moc zajímavé stránky pro barvíře), škoda jen, že neumím německy a musím si pomáhat překladačem.


A tak jsem si po dlouhé době zase zabarvila. Bylo to příjemné. Vyšla krásná zelenkavá barvička. Možná vám bude připadat bledá, ale já jsem spokojená. Po všem tom letním snažení o syté barvy jsem zjistila, že mi chybí světlé kontrastní. Vlastně se mi víc líbí spředené bledé barvy, než ty plné. Už se zase barví valaška, takže se uvidí, co z toho bude. Něco tkaného, plstěného nebo háčkovaného? Kdo ví.

11 komentářů:

  1. Piękne masz psiaki i inne zwierzęta.
    Zapraszam na mój główny blog: www.zdolnosc-tworzenia.blogspot.com

    OdpovědětVymazat
  2. To jsem nevěděl,že i jmelí je barvířskou rostlinou. Na fotografii vidím trošku hnědozeleného odstínu, v realitě bude ten odstín asi ještě příjemnější. Ty větrné fotky jsou moc působivé.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je právě to pro mě nemilé. Ve skutečnosti jsou barvy vždycky úplně jiné, fotografie odfiltrovala zelený nádech a nechala jen žlutou. Vy hodně fotíte Pavle, určitě s tím máte taky zkušenost. Vyřešil by to nějaký filtr? Myslím, že se zkreslením barev se potýkají všicni, kdo fotí nějaký materiál. A zatímco květinám přibarvení svědčí, mé barvené vlně nesvědčí vůbec.

      Vymazat
    2. Vlaďko, z filtrů toho moc nepoužívám, i když vím, že by to asi bylo slušné. Na objektivu mám trvale nasazený UV filtr, tím si ale hlavně chráním objektiv. Na některých fotoaparátech bývá v nastavení stupeň vnímání barevnosti (třeba živé barvy, přírodní barvy, portét apod). Mám li být upřímný, při každé fotografii je to trochu alchymie. Rozhodně bych ale doporučil tyto citlivé věci nefotit kdykoliv ale počkat si na dobré světlo. Rád fotím podvečer, kdy nejsou ostré stíny, ale známe to, málokdy si můžu vybírat. Já fotky upravuji v programu Zoner a nedám na něj dopustit. S nadsázkou říkám, že mluví se mnou česky ale pracuje světově. Mějte se hezky. Pavel

      Vymazat
  3. Vlaďko,já bych tě chtěla vidět při tom barvení.
    Vždycky to asi musí být malé překvapení,jaká ta barvička bude.
    Zalezla bych si někam do koutku,občas jukla do hrnce....
    Měj se moc hezky...jo a fotky cesty a krajiny máš úžasné!!
    Žaneta.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, musím otevřeně přiznat, že mě to baví víc než vaření jídla. To ráda nemám. Dá to stejnou, ne-li větší práci, pak se na to vrhne moje hladová smečka, v horším případě to zkritizuje a nakonec zbyde hora nádobí.
      To když tahám z hrnce vlnu, teprve všechno dobrodružné začíná.

      Vymazat
  4. To jmeli je zajimave on to vlastne je pro strom parazit .Vladko fotis z bleskem a nebo bez nej to ma take vliv jak vypada fotka.Nevim jaky mas program na fotky ale tam to muzes trochu upravit aby to melo spravnou barvu.Tvoje odpoved Zanete me rozsmala.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Elli, zkouším s bleskem i bez blesku,snažím se fotit, když je příznivé světlo, protože šero vyžaduje blesk a slunce naopak vlně krade barvy (což byl zřejmě tento případ). Upravuji v picase, což není zrovna dokonalé, protože to obrázky spíš přebarvuje než dotahuje, ale pro mě je to nejrychlejší způsob práce, nemůžu nad blogem vysedávat dlouho. Slyšela jsem něco o filtrech, co se dají k foťáku dokoupit, musím si to nastudovat.
      Ohledně vaření jídla to musíš znát, když je vás tolik. Pamatuju mojí babičku, jak vždycky naříkala, když jsme po ní chtěli lívance (uměla výborné) - zadělala na ně div ne v kotli, celé dopoledne stála u plotny a pekla a pekla a na tácu porád NIC! Brali jsme jí je pod rukama. A borůvkové knedlíky? Závodili jsme, kdo jich sní víc. Vidět, jak vnoučatům chutná, je určitě prima, ale mít pro každé nachystáno dvacet knedlíků už tak príma být nemusí (měla nás, naše dobrá babička, 13 vnoučat, vždycky se nás tak 5 u ní sešlo a k tomu dospělí).

      Vymazat
  5. Vida, Vlaďka už dlouho nebarvila...dostavil se absťák.Vyfotit výrobek, aby vypadal jako doopravdy...to znám.Taky běhám po bytě, střídám pozadí..atd..A to si vem, že ještě každý má nějak jinak naladěné barvy na monitoru a stejně může tvou fotku vidět zase trochu jinak. Nelam si s tím hlavu, ty to umíš vždycky tak pěkně popsat, že si to představím.

    OdpovědětVymazat