úterý 14. února 2012

Mokré plstění


Dnešní celý den volna jsem věnovala mokrému plstění. Byla to moje druhá větší práce a první samostatná. Věděla jsem už, do čeho jdu, že to není hračka, ale pořádná dřina.


Začala jsem ráno v půl desáté. Načesala vlnu, poskládala ji v několika vrstvách napříč přes sebe. Skládala jsem na bublinkovou folii, bublinkami nahoru. Vrstva by měla být všude stejně vysoká, dobře se to zjistí pohmatem celou rukou. Kde je méně, přidá se vlna.



Na základní vrstvu jsem pak poskládala jednoduchý vzor. Trvalo to celé dopoledne.
Všechny česance jsem barvila v létě rostlinnými barvivy.. Všimněte si odstínů na tomto obrázku...


a odstínů na tomto obrázku, kde už proběhlo počáteční plstění. Kdybych chtěla dostat z dostupných barviv modrou barvu, tak se mi to nepovede. A tady najednou krásná světle modrá. Jenom můj záměr byl původně růžová. Tak teď mám modré růže. Barvy se změnily vlastně všechny. Hnědá zezelenala, oříšková zesvětlela, žlutá zintenzivněla, rezavá cibulová zezlátla.
Takto jsem měla připravený základ pro budoucí dřinu. Vlněný obrázek jsem nakropila horkou mýdlovou vodou, přiložila mikrotenovou folii a namydlenýma rukama opatrně uhladila dlaněmi tak, aby se části obrázku neposouvaly špatným směrem. To trvalo asi tak do půl druhé. Pak ručníkem odsát přebytečnou vodu, která mezitím vychladla. Znovu nakropit horkou voudou s trochou mýdla a přiklopit bublinkovou folií bublinkami k vlně. A znovu krouživými pohyby třít dlaněmi.


Ve dvě hodiny už plocha jevila známky soudržnosti. Opět jsem odsála studenou vodu, zakropila horkou a navinula na trubku od vysavače. Budoucí plsť musí být mezi foliemi. Pohromadě mi to držely staré silonky. Začal maratón válení - čtvrthodina intenzivního válení pomocí loktů - rozbalit - odsát vodu - nakropit horkou - překlopit obrázek do jiné polohy - namotat - zavázat - čtvrthodina válení...


Každé rozbalení znamenalo i kontrolu, jak probíhá proces plstění. Z práce by se neměly nechat vytáhnout jednotlivá vlákna. Ve čtyři hodiny už jsem toho měla dost. Lokty rudé, ruce rozmočené, záda bolavá. Možná by to ještě chtělo párkrát poválet, ale mně už se nechtělo.


Zachtělo se mi voňavé kávy a odpočinku, a tak šel obrázek do octové lázně k ustálení (voda s trochou octa) a teď se suší na šňůře a čeká na další zpracování. Jestli tohle není slow cloth, tak pak nevím.

Dovětek: Ve všech zdrojích, které jsem si nahledala, se uvádí, že se má používat kvalitní jemná vlna, nejlépe merino. Použila jsem směs vln z oveček kříženek z okolí a vlna plstila docela dobře. Možná to déle trvalo, ale šlo to. A jak jsem si dnes přečetla komentáře tvořilek na stránkách Moniky Brýdové, ani merino není záruka, že se práce povede. Spíš se člověk musí naučit vlnu chápat a podřídit se jí.



16 komentářů:

  1. Vlaďko, obrázek je moc pěkný, ale když tady čtu co to dá práce, to tedy klobouk dolů na to bych asi trpělivost neměla a úplně ze všeho nejvíc by mi vadila ta voda, stejný důvod proč pletu košíky z papírových ruliček a ne z pedigu.
    Měj se krásně, zdravím Vlasta

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já si taky vždycky říkám: UŽ NIKDY VÍCE! Ale pak vidím ty překrásné věci na internetu a přepadne mě touha - TOHLE MUSÍM UMĚT!

      Vymazat
  2. Wow......
    Oněměla jsem.
    Krása.
    Dřina.
    Je to ááááách. Nádhera.

    OdpovědětVymazat
  3. Vladěnko, krásný výtvor:-) Člověk se u toho teda pěkně zapotí, ale výsledek je krásný:-) Hezký večer.

    OdpovědětVymazat
  4. Lovely piece!

    I have wondered if there were a way to put the felting roll under my rocking chair! Must be an easier, passive way, one that isn't so hard on the back and hands, but yes..slow cloth!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Yes, there is a way - a horse and a log... But unfortunately I have not a horse :-)

      Vymazat
  5. Vlaďko,
    máš můj obdiv. Vím, že je to dřina, zatím jsem vždycky jen malé kousky mokře plstila... Ale výsledek je nádherný. A trubka od vysavače - bezva nápad, brávala jsem váleček na nudle, je ale trochu krátký.
    A ty barvy - nezměnilo je zásadité mýdlo?
    Hezký den. M

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslím, že máš pravdu. Nevím, co jiného by se na tom mohlo podepsat. Je fakt, že jsem do obyčejného strouhaného mýdla přidala trochu olivového Radoxu. Příště to zkusím jinak a uvidí se.

      Vymazat
  6. Tak to by na moje nervy nebylo a to jsem hračička.Klobouk dolů máš trpělivost.

    OdpovědětVymazat
  7. No tak tohle jsem potřebovala vědět. Ale ne teď!! Já to nevydržím!! Tohle mokré plstění si chystám na léto, na zahradu, když už bude pořádek v záhonech a bude trochu volněji. Já to nevydržím!! :o)) Vladěnko, díky moc za návod. Já vím, že je to "šílená" práce ale je úžasná a moc se na ten proces těším. Tvůj obrázek je nádherný a vůbec nevadí, že barvy jsou jinak. Myslíš, že je to tím, jak byla vlna barvená - tedy když přírodně, bude to asi pokaždé překvápko a jestli umělými barvami, bude jistota barev zachována?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zrovinka jsem ti psala o vlně.
      Příští velké plstění si taky nechám na ven. Zbytek dne jsem musela uklízet :-( Ale už vím, co všechno chci tvořit. Plány veliké, jen přemýšlím, čím nahradit lokty. Ty dost bolí. Přemýšlela jsem o prkýnku.
      Umělé barvy s největší pravděpodobností budou držet, to už jsem zkoušela.

      Vymazat
  8. Přidám pár svých čerstvých zkušeností. Neměla jsem bublinkovou folii a chtěla to honem zkusit. Potřebovala jsem kus filce na vycpávanou figurku jehňátka. Takže žádný vzor. Velikost asi velký plech na pečení. Vlnu jsem narovnala na jakousi jemně mřížkovanou (dírkovanou) protiskluzovou podložku a pak další podložkou přikryla. Mydlení obyčejnou kostkou mýdla, navrch jsem dala bambusové prostíraní a válečkem na nudle válela. Každých 5min nebo i častěji jsem obracela a kontrolovala, měnila směr bambusového prostírání, taky rolovala a válela, pak zas naplocho, měnila teplotu vody z horké na ledově studenou(to je asi nejdůležiější). Jak to začalo držet při sobě, tak jsem to vzala do ruky jako bych to chtěla vyprat, drbala jsem to o sobe jak hadr a střídavě namáčela do lavoru s teplou a studenou, ke konci jsem to po vyválečkování dorazila napařovací žehličkou a ještě to vzala do procesu. Nekecám, za hodinu byl filc pevný, na začátečnici celkem ucházející. Nevím, jak by to dopadlo se vzorkem, taky něco malého zkusím:-) Já jsem děsná lajda a moc se s tím nepářu, vlna byla z kříženek trochu merinovatých. Maruna P.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za zkušenost. To drbání už jsem taky někde viděla, určitě vyzkouším. Chtěla bych donutit zplstnatět naši valašku. Když jsem ji poprvé prala, nechtíc se mi to i podařilo :-D. Uvažuji o valše, které jsem se bohužel kdysi dávno zbavila. Člověk bere, co má po ruce a možná si spíš práci přidělává, než usnadňuje. Třeba to prostírání - mám ho, ale bylo mi ho líto použít. Střídání teplého a studeného se mi dařilo celkem i bez přičinění. V kuchyni 16 °C, vystydnuto bylo raz dva. Žehličku jsem použila taky. A vzor mě mrzí, že nevyšel, tak jak bych chtěla, tak teď kmitá jehla.

      Vymazat
    2. Ten vzor je pěkný i tak. To bambusové prostírání jsem koupila na tento účel, měli to jednotlivě, bylo tak nevkusně pomalované, že bych to na stůl nedala ani já, koupila jsem to v prodejně takových aušusů ve stylu "vše za 35". Prostírání již ztratilo svoji málo vkusnou obrubu, nicméně bambusové tyčinkou jsou nezničitelné.
      Jak vidím, máte taky "studený odchov", já mám v kuchyni 14-15°C. Tuhle akci ale dělám v suterénní prádelně, kde je sice taky zima, ale je tam vedle desky i vana a na zemi kanálek. Dneska se chystám páchat nějakou plstěnou hučku, bude to nejspíš tak do lesa, ne mezi lidi, ale chci to zkusit:-) Maruna

      Vymazat
    3. Taková suterénní prádelna! ta by se tak hodila!
      Vzor už vypadá jinak. Přepíchala jsem ho. Pochlubím se, až bude čas. Dneska jsme se zase točili jen kolem jehňátek.

      Vymazat