neděle 26. února 2012

Plstění s formičkou


Uplně jednoduchá forma suchého plstění - vezmete vykrajovátko požadovaného tvaru, naplníte ho vrchovatě vlněným česancem, chopíte se plstící jehly a za chvíli máte hotovo. Výhody - je tu menší riziko popíchání a dostanete přesný tvar. Nevýhody - dostanete právě a jenom ten jeden přesný tvar, také formiček vhodných tvarů není zas tak moc.



Pak už záleží na tom, pro jaký účel a při jaké příležitosti si plstění s formičkou zvolíte. Můj návrh zní např. při práci s dětmi. Další návrh zní, použijte formičku tehdy, když něco chcete cyklicky zopakovat a chcete mít stále stejný tvar.

Můžete využít vykrajovátka na cukroví nebo dětská vykrajovátka na modelování. Můžete si i zakoupit formičky přímo určené pro plstění toho druhu. Počítejte ale s vyšší cenou, bývají z dovozu. Pro srovnání: sada 4 ks vykrajovátek 50 Kč x pro suché plstění 92 Kč. Vykrajovátko je na vykrajování, podle toho vypadá. Forma na plstění má naproti tomu tvary přímo pro naše účely. Vyberte si podle svého.

Jak se tedy s formičkou pracuje? Jak už jsem na začátku uvedla, natrháte si kousky česance a vkládáte různě přes sebe do formičky. Množství se odvíjí od toho, jak vysoký filc chcete mít. Když budete chtít například trojrozměrné vajíčko, jako já, spolyká formička docela dost vlny. Při plstění píchejte silnější jehlou rovnoměrně do všech míst a zejména po okraji tvaru. Po určité chvíli je třeba formičku sundat a filc odtrhnout od podložky a otočit. Kdybyste totiž filcovali jen z jedné strany, zafilcovali byste si budoucí výrobek do podložky tak, že by vám v něm držely i kusy molitanu. Práci tedy několikrát otočíme a ke konci ji už ani nemusíme do formičky znovu vkládat. Slabší jehlou si už tvar doupravíte.




Dokončení finální podoby je už na vás. Můžete připlstit vzor s formičkou i bez ní. Můžete dovyšívat nebo pošít korálky. Můžete i kombinovat uvedené techniky.


Tak příjemné plstění ;-)

9 komentářů:

  1. Moc,moc díky,zase jsem o něco chytřejší:-)
    Má děťátka robátka,chtějí plstění vyzkoušet,jenže tady u nás nic neseženu.
    Musím kouknout na net,ale zase nevím,co všechno pořídit pro začátečníky.
    Tím myslím i množství rouna?:-)(omluv laika),aby se z toho dalo něco vytvořit.
    Měj se moc hezky....to srdéčko je něžné ách.
    S pozdravem Žaneta.

    OdpovědětVymazat
  2. Vladěnko, děkuji za super tip na velikonoční vajíčka. Také se chystám udělat nějaká plstěná:-) Už jsem se u tebe inspirovala a tvořím plstěné podložky pod hrníček, ještě nejsou hotové, ale brzy budou a pak je vyfotím:-) Vajíčko se ti moc povedlo.
    A jak se daří novým přírůstkům? Douám, že jsou v pořádku a dělají vám radost:-)
    Měj se krásně. Lucka

    OdpovědětVymazat
  3. Jůva, to jsou super vajíčka a i vyšívaná. Parádní tip i pro dětičky. Někde jsem na to zahlédla i nastavec na více jehel, ale asi pak člověk nemá v ruce ten správný cit, že jo? Přeji krásné dny :-)

    OdpovědětVymazat
  4. Apage Satanas!
    Nebudu chtít zkusit plstit suše a ani mokře. Ne a ne a ne a nebudu. Další techniku by už drahý neprodejchal.
    Ale zase kdybych dostatečně dlouho a vytrvenale, ale jemně, tlačila na pilu a brnkala na city a vůbec se chovala podle a vyčůraně a k dílně jen a jen pro sebe a hlavně oddělené od ostatního bývání a hlavně psůprosté nějak drahého dokopala.....
    Ne, to neprojde. I když teda nechápu, proč má mít chlap vytápěnou dílnu a ještě kotelnu jen pro svůj herberk a místo tvoření si tam chodí jen pokuřovat a já se svou kreativitou se mám narvat k nočnímu stolku a nebo na dvůr. grrrr.
    Tak ještě jednou.
    Nebudu chtít zkusit plstit suše a ani mokře. Ne a ne a ne a nebudu.
    Apage Satanas!
    Povedená vajíčka.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :-))))) Já se (s)prostě roztahuji po celém bytě, výčitky neposlouchám a své krabice a košíky přidávám tu tady a tu tam. Nenápadně, plíživě, nikoho se neptám na dovolení. STEJNĚ SI TO NAKONEC MUSÍM UKLIDIT SAMA.

      Vymazat
  5. Už jsem tuto techniku viděla někde na blogu, ale ještě nezkoušela. Já zatím jen do kulata a válcovata a ..no uvidíme.. :o)

    OdpovědětVymazat
  6. Tak dokonce i podle formičky se dá, to by mě nenapadlo. Máš to moc pěkné jako vždy.

    OdpovědětVymazat
  7. Ja uz ctrnact dni cekam na jehly prvni se nekde stratily tak mi rekly ze mi poslou nove ,doufam ze tentokrat dojdou a hned vyzkousim .Mozna ze v te formicce je to pro zacatecnika lepsi ,no uvidim.Dik za informace.

    OdpovědětVymazat