neděle 18. března 2012

Náprava


Na cívce to tak nevypadalo, ale jakmile jsem přemotala tuhle přízi na motovidlo a chystala se ji stočit do přadýnka, bylo to jasné. Byla příliš přetočená. Nepomohl ani tepelný šok a následné zatížení. Bylo mi to líto, přece jen to byl skoro týden práce. A tak jsem si řekla, co šlo zatočit, půjde i roztočit.



Kolovrátek už byl obsazený něčm jiným a taky jsem chtěla mít přízi pod kontrolou, a tak jsem popadla vřetánko. Nit byla stočená v Z směru, roztáčela jsem ve směru S. Na vřetánku se viditelně rýsoval rozdíl.


Příze je volnější a nadýchanější.
Upředla jsem jí ještě kamarádku dvojnitku pro spodek vesty. 

spředená jednonitka z valašky

a stejné množství seskané do dvojnitky - příze získala na objemu

Pro představu, pletenina z příze s kokonky vypadá takto:


12 komentářů:

  1. Vladko jak je to mozne ze ty vzdy vis jak to napravit .Vesta bude moc hezka to uz je videt na ukazce.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Elli, snažím se do sebe nasávat informace ze všech stran. Pak když dojde k problému, řešení mám někde vzadu v hlavě zasunuté. Stačí si ho vybavit. Taky jsem vyškolená minulými časy. Nevěřila bys, z čeho všeho se tu u nás pletlo. Ne že by nebyly peníze, ale v obchodech nebylo moc co kupovat. A tak se třeba páraly deky. Jindy jsem zas dražší lurexovou přízi rozmotala (to je ten zpětný chod) a měla pak černou vlnu na pletení a zlatou nitku na paličkování. Pomoz si, jak umíš, bylo denní heslo.

      Vymazat
  2. Ahoj Vladěnko, předevčírem jsem řešila stejný problém a taky jsem si musela pomoct "zpětným chodem". Příze s kokonky vypadá moc hezky, už se těším, až se pochlubíš hotovou vestou. Krásné dny. J

    OdpovědětVymazat
  3. Je to moc hezke. Mě by ještě zajímalo, jak se vlastně dělají ty kokonky. Sice nějakou představu mám, ale proč vymýšlet znovu trakač, že? Výsledná pletenina je úžasná, zrovna jsem viděla na Ravelry jakousi šálu s tímhle efektem. Moc by se mi to líbilo na malé holčičce. Maruna P

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maru, ono těch kokonkových přízí existuje víc a každá se dělá trochu jinak. Tahle tak, že předeš normálním způsobem jednonitku. Po určitém úseku bílé barvy si mezi vlákna česance přidáš cípek barevného kousku vlny. Bílá se musí pro ten kousek hodně ztenčit a barevná ji během předení omotává. Drží se přitom kolmo k hlavní niti a ta se zas musí držet napnutá. Je to založené na souhře obou rukou, znalosti napětí nitě i na materiálu a kolovrátku. Já jsem měla přízi přetočenou často i proto, že se mi při navíjení po cestě zadrhávaly kokonky. Můj kolovrátek je nejspíš na len, dobře se na něm přede tenká, ale silná příze jde hůř. Zkoušela jsem ještě dvojnitkovou přízi s takovými puclíky, ta by byla na šálu pěkná. Ta mi ale už na mém kolovrátku nešla vůbec, mohla jsem jen na vřetánku.

      Vymazat
    2. Díky za návod. Jenom nemám dost rukou, předu pouze na vřetánku, ale třeba na nějaký grif přijdu. Jsem naprostý diletant, ale baví mě to. Nedávno jsem barvila břízou, tou vnitřní borkou. Káceli jsme. Vyšla barva dost podobná slabé cibulové, ale s nádechem do růžova. Byla by ideální na obličejíky figurek, např. andělíčku jak jste dělali. Maruna P.

      Vymazat
    3. Na vřetánku jsem tuhle přízi nezkoušela. Myslím, že by mi tu fakt jedna ruka chyběla. Ale tu dvojnitku tu můžu ukázat, ta naopak šla s vřetánkem docela dobře.

      Hmm, bříza mě taky moc láká. Barvila jsem jen listím a to mělo skvělý výsledek. Už se těším, až se znovu zazelená. Taky mě láká dřevo olše, je takové sytě oranžové. Prostě už se celá třesu, až zas začne barvící sezona. Dávalas do lázně nějaké mořidlo?

      Taky jsem poslechla tvou radu ohledně mokrého plstění a ušmudlala pouzdro na brýle. Ono se s tím fakt člověk nesmí moc mazlit. Před časem jsem vyhodila valchu, tak teď ji budu zase shánět.

      Vymazat
    4. Dala jsem kamenec, řídila jsem se pí. Bidlovou,tj. na 1 den macerovat, pak vařit, já jsem to brala důkladně asi 1hod a ještě v tom půl dne nechala stát. Pak zcedila a rozpustila v tom kamenec. Pak zahřívání s vlnou a půl dne nechat. Možná jsem mohla docílit sytější odstín, kdybych dala míň vody. Olše jsme taky káceli, ale nemá to takovou borku. Dřevo nám ale měnilo barvu hned za pilou. Údajně olšová kůra barví našedo jako dubová. Možná zkusím. Snad ta bříza bude držet barvu, nejhoší je to z plodů, z bezinkové fialkové mám našedlou, protože jsem tu čelenku hodně nosila. Moje mamka valchu má, onehdy jsem ji vynášela na půdu. Ale určitě mi ji ještě nedá :-) Maruna P

      Vymazat
    5. Tak krásná bezinková vínová mi taky šedne, jen se dostane k mýdlu. Vlastně zešedly všechny barvy z plodů, což se mi vůbec nelíbí, ale nevím, co s tím.

      Vymazat
  4. To je nádhera! Umím si představit, jak je ta vlna ňuchňací...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, vypadá ňuchňací, ale je dost kousací :-D

      Vymazat