pátek 20. dubna 2012

Jak se mi předla - alpaka


S merinem doputoval od milé Elly i materiál, o kterém jsem zatím jenom snila. Bylo to velké, nečekané a příjemné překvapení. Poprvé jsem ho držela v ruce na ovčáckých slavnostech v Borovanech. Ačkoliv jsem majitelku přemlouvala, nemohla mi prodat ani trošku. Chápu, měla ho pro svetr na zakázku, mohlo by jí chybět.


Jemňoučké chomáčky alpaky v sobě skrývaly hodně špíny, ale vlna se prala docela dobře. Žádné slepování nebo zacuchávání. Pramínky vlny byly docela krátké, a tak se česalo do ruliček.


Předla jsem jako poločesanou vlnu.

Dařila se mi poměrně tenká nitka.

Cívka se rychle plnila.

 A tohle je výsledné klubko jednonitky. Je to to šedé vpravo. Pro srovnání je vedle klubka jednonitky z našich valašek.

Jednonitka alpaky byla později seskaná do dvojnitky spolu s merinem (obrázek úplně nahoře). Chtěla jsem tenhle krásný materiál využít na něco hřejivého, nejraději na šálu. Seskáním jsem získala větší množství.

7 komentářů:

  1. Vlaďko,
    alpaku jsem v ruce ještě neměla, moc ráda bych to zkusila :). Je jemnější než merino?
    A máš můj obdiv - taková vyrovnaná tenoučká nitka!
    Hezkou neděli přeju. M

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Řekla bych podle pohmatu, že jemností je srovnatelná s merinem, jen je cítit, že je to poněkud odlišnější materiál. Přirovnala bych ho k angorské vlně z králíků. Dneska jsem trochu česala naši Dorotku, a to je naprostá nádhera, úžasně jemné. Jen musím vymyslet, jak to provést s čistotou. Dorotka je drobet špindíra.

      Vymazat
  2. To je zase krásná vlna...
    Vladěnko, a nemám Ti poslat "vlnu" z našeho kočky? Ona ta vlákna budou přibližně stejná, jako z toho angoráka (si myslím) Kdybys náhodou chtěla zkusit nitku ještě z jiného zvířete :o) Mám toho zatím cca 40 gramů.:o)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ničemu se nebráním :-D

      Vymazat
    2. Tak jak - mám ještě vyčesávat, nebo už? :o)) Zatím líná. Ne, že by nelínal celý rok, ale teď trochu víc :o)

      Vymazat
  3. Vladěnko, krása!!! Alpaku jsem taky už předla, ale ta byla koupená v Německu v úhledných dlouhých česancích a teď se chystám na předení z českého chovu a nečesanou, tak jsem na to zvědavá. J

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já mám surovou vlnu raději - řídím si celý proces vlastním směrem a výsledek je zcela můj. Dovoluje mi to zkoušet různé postupy. Koupený česanec je krásný, dokonale zpracovaný, ale zároveň mi předurčuje, jak bude příze vypadat a jaké bude mít vlastnosti.

      Vymazat