sobota 14. dubna 2012

Jak se mi předlo australské merino

Tenhle nádherný materiál jsem si mohla ohmatat hlavně díky laskavosti australské přítelkyně Elly. Její nabídku vyzkoušet si spříst vlnu z jejich oveček jsem, samozřejmě s velkým nadšením, přijala. Když balíček s vlnou doputoval, chodila jsem kolem toho jako kolem zlatého rouna. Byla to jemná, heboulinká vatička, tolik odlišná od vlny našich valašek (holky prominou; vědí, že jejich vlnu mám taky ráda).



A odlišně se také chovala. Vyprala jsem obvyklým způsobem, ale dost lepkavá hmota, ve kterou se rouno proměnilo, mě docela vyděsila. Nevypadalo to zplstěně, ale ani nijak vábně. Zkusila jsem česat a česanec se podařil. Merino je hóódně mastná vlna. Když ji máte pěkně načesanou na kartáčích, můžete vidět třpytivé kapičky tuku. Při předení vám potom kapičky ulpívají na rukou, takže je máte za chvilku dokonale promaštěné. Možná jsem mohla vlnu více vyprat, ale někde jsem četla, že tím vlastně vlna ztrácí ochranný film. S každým praním se zhoršují její kladné vlastnosti, kterými se odlišuje od umělých přízí. Některé přadlenky dokonce předou rovnou vlnu nepranou. Nitka mi nepřipadala nijak umaštěná, takže jsem to nechala tak, jak to je.
Nejprve jsem zkoušela česance s dizem pro česanou přízi. Moc to nešlo právě kvůli mastnotě. A tak další česance byly ruličky. První část česanců jsem spřádala jako poločesanou přízi. Dařila se krásná tenká nitka. Na vřetánku na zkoušku a na kolovrátku potom už na ostro. Tuhle jednonitku jsem potom seskala s alpakou. Vznikla krásně jemná dvounitková příze na šálu.




Další část rouna jsem opět česala na kartáčích do ruliček. A na nich jsem si potom vyzkoušela tzv. vlněnou přízi - jiný způsob předení. Byl to úžasný pocit. Šlo to tak krásně snadno, jako to vídám na všech instruktážních videích. Prostě požitek. Problémem byla jen příprava česanců - nesměl v nich být žádný chuchvaleček, vlna se musela pěkně vytřídit a rozvolnit. Dokonalé vyčesání přineslo dokonalý výsledek.

Elli, moc děkuju, žes mi tohle umožnila poznat.

4 komentáře:

  1. Włóczka super ale loczki czesanki jeszcze bardziej urocze.

    OdpovědětVymazat
  2. No páni! Už i to ostříhané rouno vypadá jako obláček! A co teprve ta hotová přadénka..Ach...to je tak jemné.. Koupila jsem si na svoje plstění z Fleru barvené austr. merino a když jsem na to poprvé šáhla...Jen náš kočka má na hrudníčku něco podobně jemného..

    OdpovědětVymazat
  3. WOW, Vladěnko, to je nádhera!!!! To merino vypadá opravdu báječně a jak je krásně běloučké. J

    OdpovědětVymazat
  4. Vladko ty uz to tak dobre umis ,ta kombinace merino a alpaka je mooooooc hezka.

    OdpovědětVymazat