pondělí 30. dubna 2012

Olšová

barveno pilinami z olše lepkavé
Nevím, jestli vůbec můžu psát, že jaro je v plném proudu. Letní teploty zblbly i přírodu. Třešně i slivoně tryskem odkvetly a do rána rozkvetly jabloně. Je to jak ve zrychleném filmu.

jedna z našich pěti třešní, napůl planá, ale s výbornými plody

Ale já tomu trochu napomáhám. Těším se na barvířskou sezonu a tak všechno popotahuji očima. Třeba na list břízy - tu nádhernou žlutou si musím zopakovat.
Prozatím jsem se spokojila s tím, co je po ruce - s olší.

toto je ilustrační obrázek, teď je olše ještě bez listí

Olše je pro náš kout světa docela typický strom. Je tu vlhko a jí to vyhovuje. Když říznete do olše, překvapí vás nádherná oranžovohnědá barva. Tak taková by se mi přenesená na vlnu moc líbila. Ale je to vždycky tak, že výluh je nakonec jiný a výsledek taky. Prozatím jsem vyzkoušela piliny. V barevném roztoku jsem pak barvila vlnu z našeho Bivoje, předem namořenou v kamenci. Výsledná barva vlastně barvě pilin docela odpovídá. Chtěla bych ještě zkusit barvit jen samotnou kůrou olše, ta mi připadala více oranžová.

Tady je pro srovnání barva olše vedle barvy jmelí. Docela spolu ladí. Bivojova vlna je hodně hrubá a pevná. Uvažuji o háčkovaném koberečku k posteli. To těch klubek ale musím nadělat poněkud více.



7 komentářů:

  1. Vladko musim rict ze se mi barve z Olse moc libi a hned jsi me prekvapila tim ze jsi pouzila piliny to by me asi nikdy nenapadlo.My jsme si v zahradnictvi obednaly Olsi tak doufam ze nam tady poroste.Pises ze ma rada vlhko ale muzes napsat do jake miry ,my tu mame par mokrych misto ale zase bych ji nechtela utopit.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. U nás roste v blízkosti mokřin nebo potoků. Že by musela stát ve vodě, to nemusí. Ale zřejmě si ráda vodu natáhne. Myslím, že snese i podmáčenou zem. Budujeme teď novou pastvinu pro ovce a ta je částečně hodně mokrá - bývalé mokřiny, co byly odvodněny. Máme to tam právě samou olši. Moc se mi to místo líbí - nafotím.

      Vymazat
    2. Ještě jsem chtěla dodat, že barvení pilinami má i svoje zápory. Pro příště si je prosiju a barvící lázeň připravím jen z těch hrubších, protože i když jsem nálev několikrát přecedila, jemné pilinky mi v barevné lázni zůstaly. Tím pádem pak byly i ve vlně, což bylo nepříjemné. Obarvila jsem si i malý vzorek z vašeho merina a ten má trochu jinou, spíš hnědou barvu. Možná proto, že nebylo namořené v kamenci. Ale zase to znamená, že olšové piliny barví dobře i bez mořidla.

      Vymazat
  2. Ahoj Vladěnko, to jsou krásné barvičky!!!! Taky jsem předevčírem pročítala stránky Verlit (Chytré pletení) a uvažovala jsem o tom, že bych to letos mohla s přírodním barvením vyzkoušet. Ale teď zrovna mě zaměstnává přebírání a praní surové vlny, kterou jsem si koupila. Letos jsem nebyla žádný troškař a mám skoro 13 kg :-D. Přeji krásné májové dny. J

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky přebírám a peru,v sobotu jsme dostříhali poslední ovečky a nechci to uskladňovat smrduté. Jenže barvířská sezona začala a tak zároveň mořím a barvím, vlna nestačí usychat. Kdybych čekala, zase mi to všechno odkvete. Trochu hektické, ale líbí se mi to.

      Vymazat
  3. Krásné, skvěle taky prý barví olšové šišky, i když sama jsem je ještě nezkoušela, je to v plánu, ale není doma materiál a toho času by chtělo natáhnout na dvojnásobek, zvlášť proto, že to jaro venku tak rychle letí a já bych chtěla vychutnat každou rozkvetlou rostlinku...

    OdpovědětVymazat
  4. PS. jo, indigová semínka konečně odeslána - vyset napovrch půdy, nezasypávat a hlavně nenechat vyschnout, jakmile rostlinky zavadnou, je s nimi ámen a už to nerozchodí :-(

    OdpovědětVymazat