pondělí 7. května 2012

Malé fiasko se slunečním barvením

Slunečné dny vystřídaly dny deštivé a bouřlivé, doprovázené chladnem. Nemělo smysl dál máčet vlnu ve sluneční konzervě bez pomoci sluníčka. A stalo se to, čeho jsem se na počátku trochu obávala. Květy kdoulovce sice svou barvu ochotně vpouštěly do roztoku, vlna jí ale zelenou nedala. Po vymáchání se z ní všechna růžová vymyla. Jediné, co se podařilo obarvit, bylo malé přadýnko lnu. Tak alespoň něco.

Shrnu-li to v jedno, moje pokusy se slunečním barvením byly zatím pouze fiasko. Růžová obarvila jen len, pampelišková sice vlnu obarvila, ale na barvu podobnou slámě. U vlny to není kdovíco, protože pak vypadá nepěkně zažloutle. A poslední konzervu, do které jsem otrhala celý záhon květů modřence, jsem si hned na počátku rozbila. Vlna se nestihla obarvit a len je světlounce modrý.

Jestli to nebylo nějaké znamení. Bylo to do třetice zlého a teď by mohlo přijít dobré? Nebo mi bylo naznačováno, abych už se do toho nepouštěla?

3 komentáře:

  1. Vladko ale za pokus to stalo,kdyby se ta barva jaka je na lnu chytla na vlnu tak by to bylo hezke .Ja ted mam v lahvi nalozene kapradi a koprivy ma se to tak nechat ve studene vode tri tydny a potom uvarit .U kopriv uz ma voda trochu svetle zelenou barvu.No uvidime co se z toho vyklube.Kdyz jsem vydela pridavek o Krokovy tak jsem tady ten uplne prehledla.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nevzdávám to, zkusím kdoulovec ještě povařit. Ale nějak se mi teď nedostává času, doufám, že mi zatím neodkvete. Kopřivy jsem zkoušela loňský rok. Neměla jsem ještě kamenec, tak mi vyšla jen taková šedozelená barva. Ani hezká, ani ošklivá. Ale viděla jsem jimi obarvenou vlnu, která byla velmi pěkná.
      Doma mají úspěch hlavně modré a růžové odstíny. Musím si naplánovat spotřebu vlny, aby mi na ně zbylo, protože ty získám hlavně z plodů. Borůvek bude letos hodně, i ostatní se velmi snaží, tak bude čím barvit.
      Přeju úspěch s kopřivami, zaběhnu se určitě podívat :-D.

      Vymazat
    2. S těmi kopřivami mám docela zkušenost. Ovšem podobné výsledky dávaly i listy podbělu nebo kapradí, ostružin apod. Kopřivy jsem asi půlhodiny povařila a nechala ještě stát. V odvaru jsem zahřívala vlnu s kamencem. Na závěr přidala modrou skalici (bledě zelený odstín) anebo zelenou skalici (víc tmavý). Do rána jsem nechala stát a pak máchala, poslední voda s octem. Vycházel dost stabilní odstín, každá várka skoro stejná, ale lepší je to sčesat dohromady, je to pak úplně jednotné. Maruna P

      Vymazat