pátek 11. května 2012

Matyldina vlna

Po střiži se Matyldina velikost smrskla skoro na velikost letošních jehňat
Přemýšlíme pořád o tom, proč je roční merinka Matylda tak malá. Měla by být větší než její kámošky valašky, ale není. Po ostříhání úplně zaniká mezi jehňaty. Vlny ale dala plný pytel. Sice drobet zašpiněnou, ale krásnou.


Líbí se mi jemné vlnky vláken. I podle toho se poznává kvalita vlny. Valaška má jednotlivá vlákna téměř rovná, tak 3 - 4 vlnky na na 15 cm. Tady to bude  stejné množství vlnek, ale přibližně na jeden cm.

Dala jsem si velkou práci s tříděním a očistou od větších rostlinných příměsí. A prala jsem tentokrát, po diskusi s Eliškou, v horké vodě s jarem.  Z toho jsem měla velký strach kvůli zaplstění, ale narazila jsem i na nějaká videa, dočetla se v knížce a nakonec našla odvahu. Funguje to skvěle, náš osvědčený jar dokáže vyprat i vlnu. Vlna se prostě jenom namočí, nechá stát 20 minut. Pak z ní jemně vymačkám špínu tak, že na ni párkrát zatlačím dlaněmi a sliju vodu. Prací lázeň už bez jaru opakuji několikrát.


Tady jsou dva příklady toho, jak rozdílná je vlna z různých částí ovce i co do znečištění.
vlna z boku

vlna ze hřbetu

Vzorek vlněné příze, spředený na vřetánku, slibuje teplý svetr.


 Matyldina vlna (vpravo) vedle vlny z australské sestřenice. V kvalitě bude krůček za ní, ale i tak jsem spokojená.

vlevo trojnitka z australského merina, vlevo Matylda

dvojnitka vlněné příze z Matyldy

7 komentářů:

  1. Ahoj Vlaďko, vlnu máš krásnou!!!! Já jsem takhle v Jaru a horké vodě prala vlnu vloni a musím říct, že na něj nedám dopustit - vlna byla nádherná a téměř bílá. Jen při předení jsem si občas musela trošku přimastit ruce krémem. Teď zrovna se mořím s vlnou z kříženky Suffolk x merino. Vyprala jsem ji taky v Jaru, ale bohužel mi tam zůstalo dost nečistot (tráva apod.), tak to teď vyklepávám za pomoci švihacího kartáče. Docela se mi daří, jen kdyby to neodnášela pravá ruka. Ale i tak je to stejně krásná práce!!! Přeji krásný a pohodový víkend.

    OdpovědětVymazat
  2. Oj biedna oskalpowana owieczka. Chyba tego nie akceptuje.
    Jednak piękne to runo.

    OdpovědětVymazat
  3. Matylda se opravdu nejak zmensila ,mozna ze byla z dvojcat .Vlnu ma ale peknou mozna ze by jste ji na zimu mely dat kabatek aby se tolik nezaspinila.Uz jsi i udelala krasne vzorky s Matyldy vlny bude urcite pekny svetr.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Elli, myslím, že z dvojčat nebyla. Nebo jestli ano, uhynulo jim, protože jiné jehně jsme tam, kde jsme Matyldu koupili, neviděli. Přemýšlíme, jestli nebyla moc brzy odstavená. Možná je menší taky proto, že valašky jsou ve stádu ve vedoucí pozici a moc ji k jídlu nepustí. Ona se sice nedá, ale mám za to, že už ji odstrkují i jehňata.

      Vymazat
  4. Pěkně ostříhaná, asi ručně, že? Můj muž si koupil elektrický strojek, jakousi čínskou výrobu. Už ostříhal 3, ještě zbývá jedna. Sice už to viděl, dřív jsme zvali střihače,teď koukal i na youtube. Můj muž aby ušetřil šesťák, klidně promrhá tisíce. Chtěla jsem, abychom to zkusili taky ručně, majíce na paměti vaše ovečky. No chtěj vykládat něco někomu.... Nevypadají ty naše ovce zdálky až tak zle, ale utrpěly nejeden šrám, divím se, že neřvaly. Ošetřila jsem je ajatinem a ještě na to kápla zelený "novikov". A to je div, že se střihač s takovými těžkým strojkem sám nezmrzačil (nebo pomocnici). Maruna P

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stříháme ručně nůžkama, protože na šest ovcí nám přišly elektrické nůžky zbytečný přepych. A střihač zase kvůli takovému počtu nebude dojíždět dvakrát do roka. Naše ovce jsou dvojstřižné. S levným strojkem jsem se už také napálila, kdysi jsem si ho pořídila pro rodinu. Naštěstí u něj byly docela dobré nůžky. Ty stříhají dodnes, zatímco strojek už je dávno v odpadu. Jednu ovci máme asi za 45 minut i s ošetřením paznehtů. Pracujeme s mužem ve dvou. Záleží i na ovci. Některá je ostříhaná v cuku letu, Matylda měla vlnu hustou a taky ještě nemám v ruce její tělo. Je to snažší, když člověk ví, kde najde ocas nebo nějakou končetinu. Nejhůř se mi stříhá u krku, nejlíp boky a hřbet - tam jedu jako ten strojek :-D Občas se nám je ale taky podaří trošku stříhnout. Zřejmě je to nebolí, ani se necuknou. Víc trpíme my, že jsme jim ublížili.

      Vymazat
  5. Krásná vlna,přeji příjemné pletení ve volných chvílích.

    OdpovědětVymazat