čtvrtek 24. května 2012

Nikdy neříkat Nikdy!

můj nový pomocník
 Před časem jsem se tady zmiňovala o tom, že česačku na vlnu vlastně ani nechci, poněvadž vlna na ní učesaná zrovna nesplňuje moje představy. Kaju se. Přehodnotila jsem své přesvědčení od okamžiků, kdy na půdě ještě zbývá několik sáčků s loňskou vlnou a k nim přibyly pytle s vlnou letošní. Tohle nemůžou moje ruce zvládnout! Pochopila to i rodina - dostali strach, že se v té vlně úplně utopíme.

A tak mě zainvestovali polovinou a druhou jsem dodala po usilovném šetření já (odpustila jsem si pár hadérků na sebe, nějaké ty zbytečnosti a vida!) a mám ji. O víkendu objednáno a ve středu dodáno, tomu říkám pružnost trhu. Dlouho jsem váhala, jestli vsadit na českého výrobce a neozkoušenou pomůcku, ale nakonec mě přesvědčilo to vydání. Když už tolik peněz, tak na věc, kterou vídám používat přadlenky kol dokola matičky Země.
Myslím, že jsem se nerozhodla špatně. A vzhledem k objemnosti pytlů si nechala dodat hned tu největší na desetidekové česance. Jako že si budu česat rovnou na celé klubko. Ještě týž večer jsem česala jacoba. Nefotila jsem, vzhledem k osvětlení i mému zápalu k dílu to nemělo cenu. Z jednoho česance ale bylo pidiklubko. Zřejmě jsem na buben česačky nenačesala zmiňovaných deset deka.

Dnešní den byla nová kamarádka - pomocnice vytažená na vzduch a slunko. Krásně mi k práci voněla včelím voskem. Touhle vůní vonívá manžel, když se vrací od včel. I barva vlny byla medová, vlastně olšová. Další díl vlny barvený olšovou kůrou.


První vyčesání vypadalo přesně tak, jak jsem nechtěla. Rostlinné zbytky a hlavně drobné vlněné zacuchaninky nesplňují moji představu pěkně vyčesané vlny. Přesně takto vypadala vlna kamarádek, kvůli které jsem se česačce vyhýbala. Večerní hledání na internetu mi ale ukázalo několik možných cest k získání lepšího výsledku.

česáno poprvé

Česanec jsem natrhala, vybrala nejhorší nečistoty i chuchvalečky a znovu s ním do česačky. Po druhé už to vypadalo lépe.

druhé česání
 Z internetu jsem odkoukala i bezva fintu na sejmutí česance z bubnu.


Postup jsem zopakovala ještě jednou. Potřetí vyčesané už se mi líbí.

třetí česání

a ještě trochu valašky - barva rebarbory

21 komentářů:

  1. Vladi, gratuluji k česačce - přesně tu samou mám doma a jsem s ní moc spokojená. Mám tedy i kartáče a taky je používám, ale česačka je holt česačka. Přeji příjemné česání a krásné dny. J

    OdpovědětVymazat
  2. Odpovědi
    1. Ano,tomu rozumím. Tohle je sen každého, kdo pracuje s vlnou.

      Vymazat
  3. To jsem rada ze jsi ukazala jak to pracuje a take jsem rada pro tebe ze ti to hodne pomuze ,zvlast kdyz delas velke mnozstvi.Jeste jedna otazka ,kolik vlny budes muset nacesat aby bylo na svetr ?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Elli, zvážila jsem česanec a měl 5 dkg. Víc té žluté jsem neměla, ale i tak mi připadal válec plný dost. Takže když na svetr potřebuju tak 40 - 50 dkg, bude to takových 8-10 česanců. Odhaduju, že na jednu cívku kolovrátku spotřebuju tak dva česance. Když jsem dělala na kartáčích, bylo jich tak třicet. Pak už záleží na tom, jak silnou nit předeš. Já se snažím o tenkou. Seskaná do dvojnitky a namočená do horké vody nabyde a pak je akorát tak vhodná na pletení s jehlicemi č.3,5 - 4. Tady nevím, jestli máte stejné číslování. Musím se naučit ten mezinárodní systém měření příze.
      Jde tu hlavně o rychlost a námahu. Na česačce je to udělané v mnohem kratším čase a nesrovnatelně pohodlněji. Taky nejsem tak zašpiněná, protože u toho stojím. Pokud bys chtěla vidět, jak to funguje, dám sem odkazy na skvělá videa, co mi moc pomohla.

      Vymazat
    2. A ty videa?Zvláště to jedno s tou podložkou ze špejlí nebo co to je, jak a proč to děláte?Spozdravem od zvědavé Janky www.janenjanka@gmail.com

      Vymazat
    3. Teď honem nevím, jaké video myslíte, ale pokud myslíte tu podložku, na kterou vyčesané rouno namotávám, tak to dělám proto, že se z bubnu česačky tímto způsobem sundají úplně všechna vlákna a nezůstávají mi mezi trny. Vlastně ten česanec sruluju dolů a pak snadno z podložky zase rozmotám. Kdybych česanec sundala jen tak rukou, zůstalo by mezi trny ještě spousta vlny. Je to obyčejné prostírání z bambusu, ale výborný pomocník při práci s vlnou. Taky s ní plstím.

      Vymazat
  4. Vladěnko, já jen zírám!
    Tak ať ti mašinka pěkně šlape...nebo klape?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Šumí, šustí, ševelí, šepotá, šlape jako hodinky... Mám z ní radost.

      Vymazat
  5. Dobrý den, ta česačka kde se prodává? Líbí se mi. Se srdečným poydravem z Podkrkonoší Janka Borghuisová

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, česačka je koupená v Dalinu Praha. Odkaz najdete v menu napravo. Mají ji ve třech cenových relacích, všechny drahé, ale cena určitě odpovídá kvalitě. Nedávno jsem četla jednu diskuzi o domácí výrobě česačky. Neumím si představit, že by někdo na kolenou stvořil toho kvalitního ježka, kterým jsou pokryté oba válce. Trny musí vydržet docela dost a jsou ohnuté v určitém směru. Pro mě to nebyly vyhozené peníze. Už teď se mi vrací.

      Vymazat
  6. My jsme si česačku koupily rovnou s kolovrátkem a já se k tomu dostala až letos v zimě, je to super relax, nemohla jsem se odtrhnout, česala jsem a česala....celý nový rok.
    Taky jsem za ni moc ráda....

    OdpovědětVymazat
  7. Dobrý den, prosím nemáte zkušenost s česáním vlny angorských králíků? Nejsou na česačku moc jemné a krátké? Děkuji a zdravím z Vizovic. Iveta

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, Iveto! Angorské králíky mám, nějakou dobu už je stříhám, ale vlna zatím odpočívá, ještě jsem ji nespřádala. Myslím si, že na česačku není ani tak krátká (já ji mám poměrně dlouhou) jako jemná a elektrizující. Viděla jsem vlnu z angoráčků spřádat rovnou, dokonce rovnou králíkům za hřbetu. Ne, neděste se, nebylo na nich vidět ani známka nepohodlí nebo stresu:-) Sama jsem si udělala pár metrů příze. která je z angory promíchané s merinem. To jsem česala na kartáčích. Chtěla bych svetr a mám pouze dva králíky, takže zatím jen střádám a střádám a pak se uvidí. Pokud se rozhodujete, jestli koupit kvůli angorákům česačku nebo ne, můžu to za vás vyzkoušet a podělit se o zkušenost.
      Chtěla bych se zeptat - vy angorské králíky chováte? Koupila jsem si totiž pár na chov. Jela jsem pro něj nějakých 150 km a výsledkem je, že samice už několikrát zabřezla a pokaždé mladé do dvou dnů roznesla po králíkárně. Zřejmě se do chovu nehodí. Dalo mi práci vůbec někoho sehnat, kdo by mi králíky prodal a bohužel už na pána kontakt nemám. Neměla byste vy králíčky na prodej, případně na někoho kontakt, kdo by pro mě coby jihočešku nebyl příliš vzdálený? Vlna je nádherná a myslela jsem si, že bych se jí věnovala více, i když proti ovcím jsou angoráčci na chov mnohem náročnější a výtěžnost vlny mnohem menší. O to hebčí a krásnější to materiál je.

      Vymazat
    2. Zdravím, mně nejde ani tak o předení, jako o přípravu materiálu k plstění. Když vlnu obarvím tak je hodně zacuchaná a dá to práci vybírat jednotlivé pramínky. O česačce přemýšlím i kvůli vlně. Doufám, že se mému muži podaří ji sestrojit. Mám v plánu objednat "drátěný kožíšek" z http://www.winghamwoolwork.co.uk jen nevím, jestli bude stačit střední hustota hrotů - to odpovídá hustotě na Vaší česačce. Aspoň mám takový dojem.
      Ach jo s králíkama... Loni se mi povedl jeden vrh, pak mi pes zakousl samce. Letos už dorostl mladý samec z loňska, ale mám jen jednu nepříbuznou samici. Ta taky mladé roznesla. Další dvě samičky teď neúspěšně připouštím s normálním králíkem od sousedky. A pomalu ztrácím nervy. Pro původní pár jsem se taky docela projela, ale po Moravě a Slezsku. Kam na králíka mi poradila paní Surá z Klubu chovatelů http://www.angora.cz/ nebo to chce sledovat inzeráty na bazoši a ifauně.
      Vlna je hodně specifická. Zatím se mi nejlépe osvědčilo dát jednu vrstvu angory a další vrstvy vlnu pak to nepelichá, ale lépe je ji obarvit, protože sněhově bíla angora s vlnou nevypadá moc pěkně. Dětem jsem dělala čistě angorské vestičky, ale je to příšerně bílé :-). Na plstění není tak velká spotřeba materiálu, ale ty chlupy proces moc neulehčí. Jsou hrozně nadýchané, špatně se namáčí (i když třeba u rukavic je posléze hydrofobní vlastnost parádní: jen se je naučit pořádně dělat..) a chytají se dost do záclony.
      Kdyby se Vám chtělo kousek vlny vyčesat, třeba až budete s česačkou pracovat, byla bych vděčná za zkušenost. Ještě jsem přemýšlela o míchání angory s vlnou na česačce...
      Tak chovu a dílu zdar :-)
      Iveta

      Vymazat
    3. Dobrý den, pročetla jsem tady vše napsané. Mám česačku Dalin a kolovrátek od stejného zdroje - výroba Nový Zéland. Již jsem skončila s vlnou a nemám možnost kvalitní vlnu získat. Možná máte kontakt na někoho, kdo momentálně něco takového shání. Jsou skoro nepoužívané. Hana z Opavy

      Vymazat
    4. Zrovna jedna vlněnka si chce česačku pořídit. A jaký typ kolovrátku máte? určitě je také bude zajímat cena.

      Vymazat
    5. Kolovrátek je "traveller" od firmy Ashford a česačka "drum carder". Každé stálo asi 8 tis., přesně nevím, musela bych najít faktury. Byla bych spokojena s 6 tis. za každé z nich. Mám na sebe poslat i další možnosti pro kontakt? Telefon? Mail? Díky za předešlou odpověď. Nečekala jsem, že bude tak rychle. Hana z Opavy

      Vymazat
    6. Na česačku už je zájemce, kolovrat tam ještě upřesním. Kontakt mi napište do kontaktního formuláře vlevo nahoře. Byl také dotaz, jestli náhodou nemáte i hřebeny nebo kartáče.

      Vymazat
    7. Hřebeny ani kartáče nemám. A teď jdu na ten formulář. Snad vše klapne. Hana z Opavy

      Vymazat
    8. Hanko, už mám čekatele na česačku i kolovrátek, ale kontakt od vás nedošel. Napište mi ho prosím na mail - cepakovav@seznam.cz

      Vymazat