středa 2. května 2012

Sluneční konzerva

Barvení s vydatnou pomocí sluneční energie
Někdy jsem při pátrání na webu narazila na ukázky barvení ve sluneční konzervě. Barvy vypadaly úžasně, pokus nenáročně, ale popis založení této konzervy jsem nenacházela. Loňský rok jsem tedy hodně improvizovala a umísťovala do sklenic barvící pokusy, podobné těm, které jsem vařila. Dostala se mi ale do ruky nádherná knížka a v ní SLÁVA! popsaný postup, jak se takové sluneční barvení vlastně dělá. Je to jednoduché asi tak, jako když si vaříte čaj.


Připravíte si zavařovací sklenici se šroubovacím víkem (nebo takovým tím přicvakávacím). Předmoříte si vlnu v kamenci. Dále si připravíte rostliny, se kterými budete barvit. Mělo by jich být stejné množství, jako barveného materiálu. Do sklenice se vkládá střídavě čerstvý rostlinný materiál s barveným materiálem. Zaleje se to horkou vodou, zavíčkuje a dá na sluníčko. Třeba na parapet u jižního okna nebo do skleníku. Dobré je sledovat počasí, protože barvení probíhá několik dní a když je z nich většina pod mrakem, výsledek nebude valný. Konzerva se založí poránu, aby se využil celý slunečný den. Sluníčko udržuje teplotu ve sklenici, barevné pigmenty se vyluhují do nálevu a následně barví vlnu nebo jiný materiál. Slunku můžeme napomoci i tím, že sklenici zezadu obložíme něčím, co odráží sluneční paprsky zpět, např alobal nebo zrcadlo.
Sledujeme proces barvení a po několika dnech jej můžeme ukončit. Necháme schladnout na pokojovou teplotu a opatrně vymácháme, případně ustálíme v octové lázni.
K tomuto barvení se dají využít například květy. Napadlo mě vyzkoušet sluneční barvení s červenými květy kdoulovce. Každoročně mi bohatě kvete. Okvětní plátek mi po rozetření zanechal na prstu barevnou stopu, třeba by to mohlo fungovat.


První čtvrthodina mě velmi překvapila. Do vlny i lnu se začala uvolňovat růžová barva. To by byl ideál.
1.den

2.den
 Sklenici nechám stát ve skleníku alespoň týden a pak se pochlubím. Může se stát, že se barva z vlny vymáchá, ale já doufám, že tam tahle nádhera zůstane.

Zdroj: Burgess, Rebecca: Harvesting color, Artisan

13 komentářů:

  1. Krásný, taky jsem loni experimentovala se slunečním barvením, ale omylem jsem použila nenamořenou látku, takže výsledkem byla takový béžovka hnědá...zkoušela jsem pampelišky a pivoňky, ty chci letos určitě vyzkoušet znovu! PS. o barvení trnkovým dřevem vím, chystám se vyzkoušet, áách jo, je toho tolik :-)))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vzdychám úplně stejně, nejraději bych v zahradě po ránu pěstovala barvířské rostlinky, hned je sklízela a barvila a barvila a večer zasedla ke kolovratu. To by byl ráj. Když já ale musím každý den do práce ;-(

      Vymazat
  2. Jo a jsem moc zvědavá na výsledek tohoto pokusu!

    OdpovědětVymazat
  3. Teda, jestli to zůstane takhle krásné, přestanu ho stříhat a budu ho pořádně hnojit! :o)))
    Taky mi pokaždé krásně kvete, akorát letos se mu nějak nechce...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni. stříhám taky, každoročně. Vidím u nás v parku, do jaké obludnosti dokáže tenhle keř narůst, když se mu chce (:-O Mám ale rovnou čtyři, miluju tu jarní oranžovočervenou v různých kombinacích s ostatními keři.

      Vymazat
    2. Jojo, já už taky vím, jak vypadá nekontrolovaný růst toho divočáka - u našich před barákem. Ale kdybych měla mít 4 tyhle "exoty", tak bych měla zarostlou docela velkou část našeho plácku a aodpadlo by mi sekání trávy :o)))
      Ale je fakt, že jsou ty kvítky strašně krásné...takhle po zimě a tak intenzivní barva.. Je to skoro plevel, ale mám ho ráda :o)

      Vymazat
  4. Vlaďko, ta růžová barvička vypadá absolutně skvěle a květy kdoulovce se mi taky moc líbí. Krásný večer. J

    OdpovědětVymazat
  5. Vladko to je krasna konzerva doufam ze ta barva bude stala.U nas moc pampelisek neroste takovich peknych stavnatych ale mame neco pobneho tak to take vyzkousim.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Elli, pampelišková konzerva má stejně nic moc výsledek. Ty máš ale nádherný výběr růží. Kdyby ti některé nebylo moc líto, zkus do sklenice naložit okvětní plátky růže. Nebo i jinou zahradní květinku. Třeba krásnoočko (coreopsis grandiflora) nebo květy afrikánů. Jo, a ty olše fakt stojí v bažinách. Ne snad přímo ve vodě, ale houpe se to tam pěkně.

      Vymazat
    2. Vladko ja jsem take dneska nejake ty pampelisky nasbirala a dala s vlnou do lahve ale nema to barvu jako je u tebe no uvidim co se bude dit.Jestli je Olse trochu jako Briza tak se ji u nas bude darit.

      Vymazat
  6. This is so beautiful! I love all the photos and the color!! My favorite!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. And mine :-) This is my dream to get pink, red or blue natural colours of my own garden.

      Vymazat
  7. Takže máš novou metodu,no prima.To budou nové barvičky!!!

    OdpovědětVymazat