pondělí 18. června 2012

Denně jednu hodinu

spodní přadýnka jsou všechna z jedné ovečky kříženky, jejíž vlna by byla skončila jako odpad; nebylo by to škoda?
Bubnová česačka zrychlila můj výkon v předení. Téměř každý den se mi daří připravit jeden česanec a večer si ho spříst. Pomalu tak zpracovávám loňské zbytky přírodou barvených roun a sem tam dojde i na letošní vlnu. Tady je několik přadýnek na ukázku a z dalších už se plete.


barveno květem afrikánu


 Stále hledám nejvhodnější způsob zpracování česance. Je to samozřejmě závislé na tom, k čemu bude příze sloužit. Mě ale nejvíce vyhovuje dlouhý tenký česanec v klubku. Zasednu a jedu. Vlastně předu.


afrikán

Všechna obarvená rouna byla neuvěřitelně plná rostlinné drtě. Nejvíc jí vypadalo při rozvolňování pramenů vlny, potom při etapách česání (protáhla jsem vlnu česačkou 3x), dále při konečné přípravě klubka česance a poslední zbytečky vypadaly během předení. Příze už je čistá. Z toho mi vyplývá - nic nevyhazovat! Je to sice šílená práce, ale stojí za to.


Krok se mi po celou dobu snažil vydatně "pomáhat" šlapat. 


14 komentářů:

  1. To je krásy, nemáš někde návod, jak barvit pomocí kamence? Olše s cibulí se mi moooc líbí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Barvím teď jedině s kamencem, a to od oka. Loňský rok jsem z lenosti barvila často tzv. všechno v jednom hrnci. To znamená rostlinný materiál + kamenec + vlna nebo len. Na pět litrů jsem dávala asi dvě polévkové lžíce mletého kamence. Přibližně. Nikdy jsem to neodměřovala. Letos jsem vlnu ihned po vyprání ještě mokrou nejdřív mořila v kamenci. Roztok je stejný, vlna se namočí do studeného a dá se na plotnu. Ohřívám až k bodu varu, ale nevařím. Pak nechám vlnu schladnout a dám sušit. Takto předmořenou pak vkládám do přecezeného barevného roztoku a znovu ohřívám. Len se mořit nemusí a hedvábný šál mi chytil krásnou barvu taky bez kamence.

      Vymazat
    2. Aha, on je tam na to, aby materiál chytil barvu. Chtěla bych obarvit bavlnu a myslela jsem, že je tam proto, aby materiál barvu při praní neztrácel.

      Vymazat
    3. Možná že ho pro barvení bavlny ani nebudeš potřebovat. Já zatím barvila jen jedno tričko a to se moc nepovedlo. Obarvilo se, ale barva byla bledší, asi v něm bylo trochu syntetiky. Kamenec je na to, aby otevřel šupiny vlasu a barva mohla proniknout dovnitř. To má význam u živočišných vláken. Rostlinná by mohla chytat sama. Se lnem se mi to daří. Mořidel je víc, to je na dlouhé povídání. K ustálení barev pak slouží ocet, soda nebo dřevěný popel, ale mohou barvu ve výsledku i změnit. Prostě je to alchymie s nejasným koncem. O to je to krásnější.

      Vymazat
  2. Nádhera...a ještě zpětně děkuji za to nádherné rouno, je kouzelné ♥♥♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Není zač :-) Indigo krásně roste a já se těším, až ho vyzkouším. Jen nevím, jestli ho pěstovat venku nebo ve skleníku. Polovinu rostlinek jsem zasadila do permakulturního záhonu, polovina je v květináčích ve skleníku. Zatím se daří se oběma polovinám.

      Vymazat
  3. Vladěnko, to je krása!!!! Dneska jsem se pustila do přebírání rouna (které jsem dostala) před praním, ale musím říct, že větší hrůzu jsem ještě v rukou neměla a nevím jestli budu mít tolik chuti a elánu, abych zpracovala všechno ... i když by mi bylo líto něco vyhazovat ... Hezký večer přeji. J

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituš vydrž. Nejkrásnější přadýnka mám z rouna, které se velmi podobalo kupě hnoje. Je ale fakt, že polovinu jsem vyhodit musela.

      Vymazat
  4. Vladko urcite jsi necekala ze Krok bude tak dobry pomocnk hi hi hi.Je videt ze kdyz porad trenujes tak to jde lip a lip.Ta prvni fotka se mi moc libi ,vsechny barvy jsou moc hezke.Ja si pomalu pripravuju ruzne vyvary abych mohla zase zkouset barveni.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Elli, za svůj život jsem už zažila hodně psů, takového, jako je tenhle, ještě ne. Je to živel, vychytralín, mazel, zlobivec, hračička, pastevec a kamarád koček (ale nesmí jít o jídlo), milovník dětí z celého okolí, lovec, plavec a taky velký strašpytel - když někde něco bouchne, provalil by sklo dveří, mohla bych pokračovat do nekonečna. Psa jsme už nechtěli, ale teď jsem ráda, že ho máme.

      Na tvé barvičky se už těším; zajímá mě, jak ti bude merino chytat barvu. S každou vlnou je to jinak.

      Vymazat
  5. Výsledné barvičky se mi moc líbí,máš určitě radost,Ale nejvíce závidím toho velkého pomocníka!!!!!

    OdpovědětVymazat
  6. To je nádhery! Já jen žasnu.

    OdpovědětVymazat
  7. Thank you for your comment under my raspberry-post! It's the very first comment in czech and I'm really proud to understand reasonably what you tell me. My czech-learning is at the very beginning - i learn online on livemocha since a few weeks and when you tell me german is difficult i have to tell you, czech is difficult too! so many cases... but I'm very happy having the time to learn another language. I'm a teacher too, but since we have come to Switzerland six years before I hadn't any classes, because my three children need all my time. Now they are a bit more independent from my help and care and I can do more and more feltwork.
    And now I will browse some more time through your blog and your blogroll... To get informations about felting in Czech Republic and practice my czech...
    Thank You! Stefanie.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. You are welcome :-)
      I am very glad you visited my blog. I still learne all about wool. This is something new for me and I love it.

      Vymazat