sobota 16. června 2012

Thank´s to Cyndy - díky Cyndy

I v našich končinách u různých chovatelů můžeme občas spatřit zvířátka, která jsou pro nás exotická. Např. lamu.
Myslela jsem si dříve, že lama je prostě lama. Omyl.  Podobně jako ovcí je spousta plemen i lama se může lišit podle druhu.
Myslela jsem si, že alpaca je prostě vlna z lamy. Omyl. Lama alpaca je druh lamy, roztomilé okaté zvířátko s nádhernou jemnou vlnou.
Dočetla jsem se, že tahle zvířátka, chovaná pro vlnu, se ještě dál rozdělují do druhů podle křížení. Na mě poněkud složité.

I had no experience with alpaca wool earlier. I could only watch it on various websites and dream about it.
But there is a good friend over the ocean. We made the exchange and I could try to spin this lovely material. Thank´s to goodness Cyndy

I wanted a thin thread. So I spun these two colors on my drop spindle. I had more control over thread than on a spinning wheel.

Dostalo se mi to potěšení vyzkoušet si práci s tímto překrásným hebounkým materiálem. Díky laskavosti Cyndy.
 Dvě nádherné přírodní barvy alpaca huacaya (ilustrační foto), česance lehounké jako chmýří vyzývaly k okamžitému zpracování. Všechno ostatní šlo stranou.

shora: dvojnitka - jednonitka - česanec

Už více než rok den co den pilně trénuji předení. Na kolovrátek jsem si ale s tímhle krásným materiálem netroufla. Rozhodla jsem se pro spředení na vřetánku. Mám pocit, že tady mám větší kontrolu nad výsledkem. Chtěla jsem tenkou nitku pro pletenou krajku a to se, myslím, podařilo.

První vzorek byl už vypraný a vyčesaný, stačilo jen začít příst. Na druhém vzorku jsem měla možnost vyzkoušet si všechno pěkně od začátku. Horká saponátová voda vlně vůbec neublížila. Do druhého dne bylo vše suché, to ovčí vlna se suší tak týden. Nejprve jsem opatrně česala na kartáčích, ale pak jsem to riskla. Nová česačka by tohle měla zvládnout. A zvládla to skvěle. Stačilo vlnu přečesat dvakrát a pak, přesně tak jak jsem se to na dálku naučila od Cyndy, stáhnout česanec z bubnu česačky skrz diz (pořád ještě nemám český název pro tohle udělátko). Vzniklo nadýchané klubko dlouhého česance. Opravdu krásně se z něho předlo. Na jednom konci pomalu ubývalo nadýchané česancové klubko a na druhém konci přibývala na vřetánku tenká stříbrná nit.


Second fiber I washed at first. Then I carded it in a drum carder and made roving with a diz. I spun it on a drop spindle again. It was very funny. 

Alpaca yarn is very nice and very soft. I like it very much. I am going to knitt a lace shawl of it.


Po celou dobu se mi hlavou honily nápady, co dál se spředenou přízí. Mám představu něčeho pleteného krajkového. Mrzí mě, že neumím tkát, to by bylo určitě také krásné. Nebo zvolím náročnou techniku a zkusím šál paličkovat? Bude to těžké rozhodování.

V každém případě jsem spokojená, sen se mi už splnil. Držela jsem ve svých rukou tento krásný materiál, cítila jeho hebkost, poslouchala jednotlivá vlákna, o jaké zpracování si říkají. A to všechno díky jedné dobré přítelkyni.

Díky Cyndy!
Thank you, Cyndy!


22 komentářů:

  1. I am so happy you enjoyed it!

    You turned the fleece into lovely yarn!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Thank you Cyndy, you are very kind to me :-)

      Vymazat
  2. To musí být nádhera mít něco takového v ruce... Kdysi jsem si hladila v obchodě svetřík z alpaky a nemohla se odtrhnout! :o))Takové ňuchňátko...
    A ta šedá, ta je krásná...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Šedá je opravdu krásná, je spíš stříbrná. A ta druhá je v reálu taky nádherná, fotka z té krásy vždycky něco ubere.

      Vymazat
  3. Vladěnko, tleskám ... lamí srst je úžasná a máš krásně upředeno!! Já jsem předla alpaku tmavě a světle hnědou jenže taky koupenou v úhledném "vatovém" česanci a jako u ovčí vlny, jsem i tady toužila po surovém materiálu a podařilo se mi sehnat tady v Česku z jedné lamí farmy. Tuhle jsem zatím ještě nepředla, ale taky se na ni chystám.
    Už se moc těším na to, co vytvoříš. Krásný víkend.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituš, já se červenám :-)
      Pravda je, že čím dál více preferuju zpracování od samého začátku. Chystám se o tom napsat článek, ale myslím, že tobě o tom nemusím nic vykládat.

      Vymazat
  4. Ja miluji lamy a doufám, že si je jednou budu moci poridit. Maji tak krasne oci a ty rasy! :) Vlna uz je jenom bonus navic

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vždycky, když dostanu do ruky krásnou vlnu z nějakého zvířátka, přepadne mě touha si ho pořídit. Naše kašmírské kozy se mě ale od těchto nápadů snaží odradit :-D Je to každodenní starost. Musela bych se stát chovatelem na plný úvazek.
      Lama je fakt překrásné zvíře, ale starat bych se o něj asi neuměla. Jenom když jsem viděla na You Tube její střiž...
      Na druhou stranu ale, kdo má podmínky a elán, tak proč ne? Alespoň bychom měly tady v Česku s Jituškou dodavatele. To by se předlo!!!!

      Vymazat
    2. :D Pokud poridime jeste kousek pozemku, tak spolu s oveckami doufam, ze prijde i nejaka ta lama nebo alpaka :) Ale to bude stejne nejdrive za dva tri roky :(

      Vymazat
    3. Držím palce, ať to vyjde. Fandím všem, kdo se s odvahou pouští do užitečných záležitostí.

      Vymazat
  5. krása! a také je to můj sen, třeba se taky jednou splní. to vlákno je jemňoučké jen od pohledu, nádhera. na vřetánku jsem nikdy nepředla, to musí být zajímavé. ani nevím, co je diz. asi bych měla navštívit aspoň na netu Cyndy a něco se přiučit.
    měj se krásně, Vlaďko! občas k tobě nakukuju a vždy tu máš něco milého. díky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Diz se u nás zřejmě nepoužívá, ještě jsem na něj nikde nenarazila, a proto pro něj nemám český název. Je to velice jednoduché udělátko (já používám velký knoflík nebo vyvrtané víčko od mléka) s vyvrtanými dírkami různých průměrů, kterými se protahuje načesaná vlna. Vznikne dlouhý tenký česanec, ve kterém jsou vlákna vlny srovnaná podélně vedle sebe. Opět nemám český název, ale anglicky se tomu snad říká roving. To by mohla vědět Eliška.

      Vymazat
    2. Vladi, teď by se mi ten diz hodil. sehnala jsem totiž konečně alpacu. načesala jsem ji na česačce a už jsem z ní zkusila příst, jde to, ale vlákna jsou dost krátká. tak lovím rozumy u tebe, snad ještě není pozdě. jen se obávám, že ty moje chlupy jsou fakt moc krátké a že ten diz by nepomohl. ale zkusím to. prosím, poradila bys mi, jaký průměr otvoru mám udělat v tom víčku? nebo fakt se to může protahovat dírkou ve velkém knoflíku? když je dírka třeba 2 mm?

      ještě bych se chtěla zeptat, jak se řekne anglicky vřetánko? uvažuju, že ho zakoupím kamarádce k vánocům. umíme obě na kolovratu a když budu vědět, jak se to řekne anglicky, najdeme nějaká videa na youtube a snad se to naučíme i na vřetánku. (?k tomu píšu do závorky velký otazník?)

      jinak ale ta lama mi dělá velkou radost, jak ve vlně člověk cítí charakter oveček, v té alpace je schovaná něha lamy, je to krása :)

      Vymazat
    3. Vladi, už jsem si to našla na youtube pomocí toho slova roving (díky!) a sleduju to, tak nemusíš odpovídat, jen kdybys mi prosím mohla to vřetánko poradit.

      Vymazat
    4. Calenndulko, nechala jsem si provrtat mušličku na průměr 4mm. Ta mi vyhovuje ze všeho nejlépe. Je dobrý, jak je vypouklá, lépe to pak bere vlnu. Mám i nějaké dizy vyrobené z dřevěných destiček. Kdybys chtěla, můžu ti jeden poslat. Stačí mi na mail napsat adresu a do druhého dne od odeslání bude u tebe. Na tu alpaku je to jak dělané, protože protažením dizem vznikne poměrně kompaktní česanec.
      Vřetánko se řekne anglicky spindle. Mám na youtube založený účet a něco málo videí jsem už pohledala, můžeš nakouknout: https://www.youtube.com/user/herdulka

      Vymazat
    5. moc děkuji! dneska už nebudu mít na to čas a sílu, ale zítra zkusím z víčka od zavařovačky vyrobit diz. kdyby mi to nešlo, tak bych ti napsala o ten dřevěný. jsi moc hodná, děkuji za nabídku! Vladi, jsem jaksi pomalejší na ten život, co se kolem mě řítí, a dostanu se k tobě čas od času, ale vždy se potěším.♥

      Vymazat
  6. Vladko to je krasne nacesane a upredenea a i krasna barva.Jsem rada ze si procvicujes Anglictinu.Ted se muzeme tesit na tvuj krajkovy vyrobek.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Eliško, tolik let, tolik úsilí a tolik kurzovného už mě moje angličtina stála a ještě pořád se ji bojím používat, poněvadž si vůbec nejsem jistá, co je správně. Mám pocit, že jsem onehdy napsala Cyndy, že vlnu budu příst na přadleně místo na vřetánku. :-D
      Ale díky angličtině jsem objevila svět vlny, kterému rozumím dobře. Tak v tomto případě to nebyl promeškaný čas.

      Vymazat
    2. Tady to jsem nasla na internetu.






      bloudit
      2    [ rohv ] Zobrazit IPA

      sloveso
      Jednoduchý minulý čas a minulé příčestí z rychtářem 2 .






      bloudit
      3    [ rohv ] Zobrazit IPA , sloveso, roved, ROV · ING, jméno

      sloveso (používá se objektu)
      1.
      se tvoří (kousky z vlny, bavlny, atd.) do mírně stočených pramenů v na přípravném procesu na spinning.

      2.
      k tomu vláken nebo jako přes na oko , nebo jiné malé otevření.

      3.
      na zmírnění, komprimovat, a kroutit mírně v mykání.

      podstatné jméno
      4.
      Britové . přástu 2 .


      --------------------------------------------------------------------------------

      Původ:
      1780-1790, z nejasného původu

      Vymazat
    3. Ta jednička to zřejmě bude. :-)

      Vymazat
  7. Moc hezké. Přeji nádhernou neděli.

    OdpovědětVymazat
  8. Moc ti přeji,že se ti splnil sen.tak to má být.Krásně jsi to upředla,těším se na nějaký výrobek,až se rozhodneš.

    OdpovědětVymazat