čtvrtek 26. července 2012

Barvičky z louky - třezalka


Procházka po rozkvetlé louce byla pastvou pro oči. Všechno krásně kvetlo. Kromě toho louka nabízela i několik barvířských rostlin. Odkvétá šťovík, kvete řebříček i třezalka, brzy pokvete vratič. Na jeho barvu se zvlášť těším. Jistě je tu i pár dalších rostlin s barvivem uvnitř svého těla, které jsem ještě neobjevila.
Já začnu těmi osvědčenými. Třeba třezalkou. Loňský rok jsem měla docela dobré výsledky.


třezalka je známá barvířská rostlina


Barvivo jsem měla na rukou už při trhání. Otrhala jsem si mikrotenovou tašku květenství a na louce to ani nebylo poznat. Jeden její kout je vyloženě třezalkový.
Odvar měl barvu červenohnědou a také tak barvil. Na konci barvení jsem do barvící lázně přidala prací sodu a lázeň ztmavla. Valaška mořená kamencem měla sem tam nádech zlaté a sem tam zelené, většinou ale byla červenohnědá.

Nevylévejte nálev! Má totiž ještě docela dost síly. Nechala jsem ho stát dva dny, než jsem se opět dostala k barvení. Pod pokličkou zatím dostal temně červenohnědou barvu. Nastrkala jsem do něj vlnu, hedvábí i len a bavlnu. Všechno krásně chytalo barvu.



Po vymáchání a ustálení octem však odstín hodně zesvětlil. I tak se mi barva líbí, zvláště na hedvábném šálu.



Poslední zbytky barevné lázně jsem slila dohromady se zbytkem odvaru z řebříčku. Barva je jemně zelená.

Druhý pokus bylo barvení celou natí i s květem. Loňský rok jsem dostala takovou zvláštní nafialovělou barvu. Letos se to nepovedlo. Pouze u malého vzorku merina. Zbytek vlny chytil jen jakousi špínu, a tak jsem přidala kamenec. Jenže to bych potom měla stejnou barvu jako z předchozí várky. Zkusila jsem přidat sodu. Jestli to budete zkoušet, tak opatrně. Povedla se zase malá sopečná činnost a spolu s ní jasně zelená.

třezalka nať + kamenec + soda
 Další dva odstíny vznikly z odvaru dvou rostlin - třezalky a šťovíku. Rezavožlutá připomíná barvu cibulových slupek, je ale jiná.

Světlejší barva je získaná z druhé lázně, která měla ještě dost síly k barvení.

Celkem jsem tak z jedné rostliny získala spoustu barevných odstínů, což je skvělé.

třezalková paleta barev

6 komentářů:

  1. teda Vladi, to je panečku pastva pro oči...moc za ni děkuji ;-)
    a prosím o odpověď na mém blogu co je to za plemeno, které jsem objevila za zahradou u jedněch lidí....

    děkuji mnohokrát, vypadá to, že budu chodit na rady ;-)...pa pherenis

    OdpovědětVymazat
  2. je to nádhera jako vždy. Vladěnko, vždycky se u tebe zabořím do tvé vlny a tvého psaní a naplní mě opravdická radost, protože všechno, co píšeš, prožíváš a děláš je taky tak opravdický. děkuju! ♥

    OdpovědětVymazat
  3. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  4. protože se mi to tam ukázalo dvakrát, tak jsem to vymazala. ale pak je tam napsaný, že jsem komentář vymazala. prostě "hlavně nenápadně". ale je tady tak dobře. těším se, že si někdy projdu všechny tvé odkazy na vlněné blogy. pošetřím si to na chvilku s kafíčkem a něčím sladkým ;)

    OdpovědětVymazat
  5. Gorgeous ! Gorgeous! Gorgeous!!

    OdpovědětVymazat