sobota 21. července 2012

Barvy z kuchyně - brusinkový čaj

valaška barvená brusinkovým čajem

Nemusíte honem běžet do přírody a shánět se po bylinkách, když si chcete vyzkoušet barvit přírodními barvivy. Dost barevných experimentů můžete provádět i s tím, co máte v kuchyni. A může to být dobrodružné.


Zatoužila jsem po růžové barvě. Loňský rok jsem ji získala z rybízu a z brusinek. Rybíz mi letos zmrznul, brusinek bude tak akorát na zavaření. Sáhla jsem po brusinkovém čaji.
Jestli si myslíte, že brusinkový čaj je z brusinek, tak jste na tom stejně, jako jsem byla já. Po přečtení složení obsahu sáčku jsem zjistila, že čaj po brusinkách jen voní. Jinak je v něm všechno možné. Zajímala mě umělá barviva. Ta tam uvedená nebyla. Ale přísada ibišku slibovala, že růžová snad bude.


Čaj zbarví lázeň ihned. Dlouho jsem tedy nečekala a vložila namořenou vlnu. Růžová byla, ale pořád taková vybledlá. I přidala jsem kamenec. Reakce byla okamžitá. No co, fialová také není špatná. Krásně fialová barva zapustila jen do lnu a bavlny.


Do vlny se jí pořád moc nechtělo. Šedá vlna nevypadá dobře, čím bych to ještě tak povzbudila? I přisypala jsem něco prací sody. Reakce zbarvila lázeň z fialové na hnusnou tmavě šedou. Dost odlišný výsledek od původního očekávaného. Znechuceně jsem od hrnce odešla, že to potom vyleju na kompost. Po pár hodinách mě opustilo zklamání a šla jsem tu šedou hmotu zlikvidovat. A ejhle! vlna chytla barvu! A jakou! Tak zelenomodrou jsem ještě nevykouzlila! Teď mě upřímně mrzí, že jsem vlny do hrnce nedala víc.

jediná fotka, kde odstín modré trochu odpovídá

Po spředení vypadá barva zase trochu jinak, přesto se mi líbí. Pesíky valašky jsem tentokrát předla na vřetánku, daří se mi na něm tenká nitka. V klubíčku je už seskáno na dvojnitku. V plánu je užití k paličkování a tkaní.

 Najednou mi bylo líto zbytek barvy vylít. Založila jsem si v ní sluneční konzervu. Sluníčko je sice stále za mraky, ale třeba trochu barvy ulpí.

4 komentáře:

  1. Tak to teda byl zajimavy pokus a barva je hezka.Jsem zvedava jak dopadne slunecni konzerva.

    OdpovědětVymazat
  2. Vlaďko, to jsou zase krásné barvičky ... ááááách. A ta brusinková nakonec vypadá taky moc zajímavě.

    OdpovědětVymazat
  3. To jsou opravdu krásné barvičky! :)

    OdpovědětVymazat
  4. Milá Vlaďko,to je zase nádherná barvička....dlouho jsem tu nebyla,měla jsem smutné obdobíčko,ale snad už bude líp:-)
    Krásný večer.
    Žaneta

    OdpovědětVymazat