neděle 8. července 2012

Beránci boubelatí

Spejblík - ostříhán vypadá rázem menší
Naše první ovčí omladina jsou až na jednu výjimku samí beránci. Beránci boubelatí. Jsou to krasavečkové, ale nemají budoucnost. Čeká je osud mnoha beránků. V celé své kráse čekali na posouzení kvůli hodnocení užitkovosti matek. Já čekala taky - s nůžkami v ruce. Jejich vlna je totiž mnohem jemnější, než vlna dospělých. Zároveň je už dost dlouhá na to, aby se dala příst. Vlna valašek roste rychle. A tak byli beránci ihned po prohlídce ostříháni. Ne moc nakrátko, aby na ně nemohl protivný hmyz.


oba šli požalovat mámám a přitulit se

Vlna mě nezklamala. Krásné lokýnky, na mnoha místech jemňounký materiál. Merino z valašky neudělám, bude to stejně kousat, ale ne tolik, jako vlna jejich otce. Možná najdu odvahu a vyrobím si vzpomínku na naše první beránky v podobě svetru. Snad mě neukoušou ;-D.


česaná příze z beránků

Nejmladší beránek občas neví, jestli je ovečka nebo spíš koza. Jeho máma je z něj celá utahaná, a tak se mu někdy zapírá. Kluk ječí, ale máme je někde v koutě pastviny potichu, má chvilku pro sebe, aby se mohla nažrat. A tak se Krasoň přidá ke kozličce Amálce a běhá s kozami.


Nefotit!

Nefotit!
Nefotit!

Beeeeeeeeeeee!!!!!!!!!

Počkejte na měěě...

16 komentářů:

  1. Pěkně napsané a kouzelné fotky.

    OdpovědětVymazat
  2. Ten prvni beranek je stejne nejkrasnejsi! Ja z vlny z obycejnych ovecek, co jsme meli doma svetry nosit musela a hrozne me kousaly :( ale perinky jsou super, ty mam do dnes!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já zas nosila svetry z chemlonu i z kobercové vlny, když zrovna nebylo z čeho plést (a nejen svetry - mamka na své Dopletě upletla kde co :-O) Peřinky by mě zajímaly. Jeden čas byly hitem, každý kupoval deky z ovčího rouna a najednou to utichlo. Jak se taková peřinka udržuje? Neplstí to nějak uvnitř? Vyměnila jsem před časem péřové polštáře za polštáře s dutým vláknem a teď toho hořce lituju.

      Vymazat
    2. Zdravím Vás - mě ty pěřinky také zajímají, takové ty deky se zatkaným rounem pelichají a celkově mě to odrazuje, ale nějak to jít musí. A ještě dotaz k pletacímu stroji - pletli jste na něm z ovčí někdo? Kamarádka tvrdí, že to nejde, že ovčí je moc chlupatá a zanáší to.

      Vymazat
    3. Dneska už budou určitě vymakanější pletací stroje, já mám zkušenost jen s Dopletou a ta chtěla hladkou tenčí přízi. Něco silnějšího nebo chlupatějšího už vadilo. A já bych s ručně spředenou vlnou na stroj nešla. Když už je to takový kus ruční práce, tak i pletení ať je ruční.

      Vymazat
    4. Ja ty perinky mam uz skoro od narozeni a jsou super do dneska, takze 25 let a jsou jako nove, ta vlna je v takovem tom klasickem ruzovem povlaku a je to prosite do takovych ctvercu, aby vlna nemohla cestovat. Dokonce je i vysavam, hodim deku na zem, kazdy s manzelem prislapneme jeden roh a perinu naklepeme a vysajeme s elektrickym turbokartacem.

      Vymazat
    5. To je bezva, díky za tip. Bylo by to využití pro kousavku, pokud by neprolezla sypkem ven. Ale když neproleze peří, neměla by ani vlna.

      Vymazat
    6. Už se těším, jak to vyřešíš. Já jsem kolem toho trochu bádala. Na internetu jsem našla fotky, jak to dělají prof. firmy. Ona se ta vlna tzv. krampluje a vyleze z toho jakože načesané rouno asi jak tlustá zateplovací vložka šíře asi 140cm nebo tak nějak. Vloží se to mezi dvě vrstvy látky a prošije. Ten prošívací stroj je speciální, ale asi by se to dalo na normálním stroji šít do čtverečků. Jen nemůžu nají firmu, která dělá to kramplování a je blízko. Snad někde na sev. Moravě něco je. Ručním česáním by to byla práce nekonečná a asi nevznikne to souvislé rouno. Třeba na něco přijdeš. Maruna P.

      Vymazat
    7. Já mám to štěstí, že necelých třicet km od nás se stále češe. Do toho bych se sama nepouštěla - česat na deky. Ale chtěla bych to zkusit na podsedácích. Jestli to bude mít vůbec nějakou cenu zkoušet to s valaškou. Načesaná je krásně hebká, ale kdoví jestli nepoleze sypkem ven, to by se muselo zkusit. Zatím jsme jen vycpávali polštářky a hračky a to bylo fajn. Je to lepší než vata.

      Vymazat
    8. A kde přesně to je? Jsem z pohraničí na jižní Moravě, v Dačicích máme přízeň a často tam jezdíme. Maruna P.

      Vymazat
    9. Mělo by to být v Týně nad Vltavou. Já tam nečesala, ale známá, co pro nás dělala kurz plstění za mokra, si tam nechala vlnu česat. Byla to taková velká role rouna a to se dalo dál dělit na vrstvy. Na cenu si už nevzpomenu, ale všechno by se dalo určitě zjistit. A že by nebyla žádná možnost na Moravě?

      Vymazat
    10. Našla jsem tu firmu v Týně - má tyhle stránky:
      http://www.merino.cz/index.php?nid=8340&lid=CS&oid=1593515

      poblíž Blanska pak tohodle pána:
      Adresa: Jos. Slavíčka 58
      679 32 Svitávka
      Mobil: +420 725 843 348
      Email: zdeneksmrecek@seznam.cz

      Vymazat
  3. Jojo, vlněné prošívané deky taky máme - dvě. Přinesl je manžel jako "věno". Takže taky už skorem 30 let...! A péřových polštářů se už po těch skoro 30 letech postupně začínám zbavovat. Kupuju menší v Ikea a přešívám povlečení na menší rozměr. Víc mi to tak vyhovuje. To peří se po letech hodně slehlo a taky v prošívaných dekách už to není OK. Ty taky nahrazuji umělým rounem. Já jsem ke stáru nějak zpohodlněla či co...? :o))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já po třiceti letech nahradila péřové polštáře. Dřív jsem je dávala vždycky přečistit a do nového sypku a pak už mi přišlo, že to peří je dost staré a je čas na změnu. Koupila jsem docela drahé polštáře s dutým vláknem. Takové kuličky uvnitř. Všechno se dá prát doma. Hygienické, ale spí se na tom čím dál tím hůř. Kuličky začaly plstnatět a zacuchávat se spolu, až utvořily chuchvalce, na kterých se opravdu spát nedalo. Natřepávání nepomáhalo. Připadala jsem si jak princezna na hrášcích. Po vyprání jsem pracně jako Popeluška kuličky oddělovala od sebe. Uvažuji o nových polštářích - opět s peřím.

      Vymazat
  4. Perove slehnou, to je pravda, ja je pak zmensuji a delam z nich male polstarky na gauc :)

    OdpovědětVymazat