čtvrtek 5. července 2012

Česance z česačky

malé česance z česačky - vlna z valašky

Před časem jsem se tu v jednom článku vyjádřila, že kartáče češou lépe než česačka. To jsem ještě česačku neměla a soudila jsem jen podle česanců z ní, které učesal někdo jiný.
Teď to vidím jinak.

Ať vezmete do ruky jakýkoliv nástroj, výsledek záleží spíš na ruce samotné, než na nástroji. I na spokojenosti s výsledkem. Znáte to? Takovou tu otázku - Stačí to? Někomu stačí, někomu ne.

Tomu někomu, kdo zmíněné česance česal, zřejmě stačilo projet vlnu česačkou jednou. Když mi nevadí různé nečistoty, zástřihy, chuchvalečky, nestejnoměrně sčesané vlasy vlny, pak to stačí. Příze bude nerovnoměrná, sem tam buclík nebo nopek. Od ručního předení se velká rovnoměrnost nečeká.
Já jsem ale zmlsaná a všechny uvedené nedostatky mi v přízi vadí. A tak při každém česání překonávám nedočkavost už už příst a češu vícekrát.

Poprvé rozvolním pramínky vlny, vytahám poslední hrubší nečistoty. Dávám do česačky po malých částech.


Podruhé stáhnu česanec z bubnu pomocí rolování, vyklepu další nečistoty a česanec si podélně natrhám na 4 kusy. Z každého kusu postupně odtrhávám malé množství vlny a znovu vkládám do česačky.

rolováním jde česanec z bubnu lépe dolů

vlákna v česanci jsou ještě dost zacuchaná

nové vkládání vlny, prameny jsou lépe uspořádané než poprvé
i po druhém nebo třetím česání se najdou malé cuchaninky a nečistoty

Stejně to udělám i potřetí, někdy i počtvrté, to podle výsledku. Pak už je vlna načesaná k mé spokojenosti.


Česanec se dá použít k předení v podobě, v jaké jsme ho z česačky stáhli. Není to ale moc pohodlné, a tak si o dál upravuju. Ale o tom za jindy.

17 komentářů:

  1. Vladko je videt ze to chces mit na sto procent a nedokazess byt spokojena z nicim mene kvalitnim.I kdyz to zabere vic casu konecny vysledek zato stoji.S tim casm mas pravdu je ho nejak malo ,ja jsem si myslela ze vzime budu mit vic casu ale protoze je zima pekne tepla tak jsem porad na zahrade a trham plevel a nebo neco sazim.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Elli, jak já bych chtěla takovou zimu! Poslední dobou je tu počasí pouze extrémní. V zimě velké mrazy, často bez sněhu. Jaro buď horké nebo mrazivé. A teď pro změnu tropická vedra střídaná silnými bouřkami s krupobitím a přívalovými dešti. Když ta čina přestane, vyrojí se mračna komárů a nenechají mě nic dělat. Tak rychle, jako včera, jsem ještě nikdy neplela. Zahrada je ale tak zanedbaná, jak jsem ji ještě neměla. Prostě tam nevydržím. Trpí i zvířata. Včera jsme je raději zase přehnali, aby se měli kam schovat, i když jim tam pastve ještě moc nedorostla. A hrdina Krok má z bouřek hotové trauma.

      Vymazat
  2. Vladěnko, jsem na tom úplně stejně jako ty ... taky češu a češu, dokud výsledek neodpovídá mé představě a taky má ráda, když je příze co "nejhladší". Jednou jsem na trzích viděla vlnu opravdu ošklivě zpracovanou a to u paní, která se tím živí, ale vůbec se nedivím, že si od ní nikdo nic nekoupil. Z čepic, ponožek, šál i svetrů koukaly kusy trávy a všelijakých nečistot až hrůza.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Práce s vlnou člověka vyškolí trpělivosti :-) Ten můj případ byl spíš z nevědomosti - špatně vypraná a špatně učesaná, protože majitelka nikdy před tím nepředla. Když jsme ale začaly příst spolu, uznala to. Přečesala všechno na kartáčích. Chtěla přízi s "thick and thin" efektem a pak uznala, že v krajkové pletenině tenhle efekt nemá smysl. Všechno je o následných zkušenostech a tak je dobrý dělat si všechno od začátku sama. Jen to všechno dlouho trvá.

      Vymazat
    2. Vladi, já jsem taky naprostý samouk - prostě jsem to chtěla umět. A když si vzpomenu na své první předení .... než se mi povedlo roztočit kolo tak, aby se točilo jedním směrem a předloto :-D Takže v mém případě je to o častém cvičení a pokusech a omylech.

      Vymazat
  3. Začátky jsou legrační. Šlapala jsem jednou nohou šlapku kolovrátku a druhá se mi klepala do rytmu. Trvalo půl roku, než jsem ji uklidnila :-D
    Na samouka máš tak nádherné příze, jsi prostě talent.

    OdpovědětVymazat
  4. Tak dnes jsem poprvě prala vlnu....dřív jsme měli ovečky (merinky) a z taťky vypadlo, že tam má tu jejich ostříhanou vlnu.....tak mi jí sundal.....noooo byla jsem jak Popelka, ale přebrala jsem to....no zítra budu sušit, nechám to radši ještě přesnoc odmočit, je to hodně špinavé.....ale nevím, jsem asi divná, ale mě ten lanolín voní :D Tak budu doufat, že praní dopadlo dobře a že mi to nezaplstí....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Takový poklad na půdě! Určitě to dobře dopadne. Ona vlna pouští špínu dobře. Nemusí se s ní dělat kdovíjaké kousky, stačí odmáčet a pak nezplstí. Tak přeju hodně zábavy :-D

      Vymazat
    2. No já byla nadšená....je krásně jemnoučká, ale je v ní hodně slámy a sem tam i nějaká breberka, ale super....dnes jsem na to koukla a už je i docela bílá....tak půjdu sušit :) mám tam ještě 5 pytlů, tak mám co dělat :D

      Vymazat
    3. To je zábavy tak na půl roku :-))))

      Vymazat
    4. To asi ano...chtěla jsem se vás ještě zeptat na něco...na konci některých vláken je ta vlna občas slepená...takové hnědé cosi....řeším jestli se to praním odstraní nebo jestli to mám vytřídit, ale to je potom s tím dost práce :) necháváte to tam a perete to i stím?

      Vymazat
    5. Já bych to vyprala i s tím. Sice nevidím, jak to vypadá, ale tak moc zašpiněné ty ovečky asi nebyly. Na konci pramenů vlny se zachytává prach a všechno, v čem se holky vyválí (to ty naše umí). Většinou se to vypere. Konce můžou zůstat trochu zažloutlé. ale když se to pak učeše, splyne to s ostatní vlnou. Někdy i ty konečky odpadnou, jsou třeba zeslabené sluníčkem, tak jako lidské vlasy. Až budete česat, budete stejně znovu přebírat.

      Vymazat
    6. Tak mám usušenou první várku....vypadá vcelku dobře, sem tam malá nečistota, snad se to při česání dostane ven.

      Vymazat
    7. To ano a zbytek, když bude hodně drobný, vypadne ještě při předení. Kousky trávy se naopak do nitě zapředou a nejdou ven.

      Vymazat
    8. Větší bordýlek včetně trávy a semínek jsem vybrala...mám tam jen drobný odpad...tak snad tobude v pohodě....vlna mi přijde hezky jemňoučká, ale možná jsem jí hodně odmastila, je na omak sušší...

      Vymazat
    9. Pře nedávnem jsem měla možnost příst merino z australské merinky (rouno jsem si sama prala) a pak z naší merinky. Australské bylo plné lanolinu a těžko se mi pralo. Naše merina pustila ihned a je taky spíš sušší. Vlna je z ní ale pěkná a měkká. Nekouše.

      Vymazat
    10. Taky mi přijde hezky jemná a snad bude i nekousavá...a na předení si kdyžtak promastím ruce krémem.

      Vymazat