středa 18. července 2012

Melange z odstínů žluté a rezavé


 Loňský rok jsem předla většinou jednobarevné příze. Letos se chci naučit příst příze vícebarevné. S tí mám drobet problém. V hlavě se mi urodí plán s vizí výsledku na konci, ale ten bývá ve většině případů jiný, než jsem původně chtěla. Tak i v tomto případě. Od každé barvy mám slabých 5 dkg, z takového množství se toho moc neuplete. Při pohledu do boxu spolu barvy krásně ladí, kontrastem by mohla být bílá (myslela jsem). Shlédla jsem nějaká videa, načerpala inspiraci na různých blogech a začala svoje těžce z přírody vydobyté barvy míchat. To říkám proto, že teď si myslím, že jsem to neměla dělat.



První mísení barev jsem provedla tak, že jsem dala vrstvu bílé, pak různé žluté v určitém pořadí, další vrstvu bílé a znovu barevnou.

 Bílou jsem to ukončila.


Česanec vypadal dobře (to oni vždycky a pokaždé se nechám zmást).


 Ještě stále fešák...

 A tady už je výsledek - mdlé klubko vlevo. Příliš mnoho bílé. Pro seskání jsem vytvořila klubko vpravo z česance, který naopak neobsahoval bílou vůbec. Tvořila jsem ho stylem "naplácat" barvy rovnou na velký buben česačky (ukážu jindy, ve vzteku jsem zapomněla fotit).


Výsledná příze odpovídala mdlému začátku.



Mrzelo mě to, a tak jsem další část barevných česanců zkusila zpracovat jinak. Natrhala jsem si od každé barvy 6 pruhů. Ty jsem si povytahovala pro předení. Odpoledne se přehouplo do tmy, fotky jsou dost nekvalitní.


Předla jsem barvy ve stále stejném pořadí, které se tedy 6x zopakovalo.


Mám jen jednu cívku, a tak seskávám tak, že si nit přemotám na klubíčko, vnitřní a vnější konec nitě dám k sobě a seskávám z tohoto jednoho klubka. Určité barvy tak vždy přicházely v intervalech k sobě do páru.


 Výsledek mi už přišel o poznání lepší, než u první příze.Je 23.30 a já můžu jít spokojeně spát.


Tady jsou obě pro porovnání. Fotka trochu zkresluje, horní příze je opravdu kontrastnější. Uvidím, jak se bude chovat v pletenině.

13 komentářů:

  1. Jsem nadšená přadlena začátečnice a okouzlily mě Vaše stránky. Má to jen chybu, že víc prohlížím než předu. Sbírám zkušenosti kde se dá. Dnes jsem na Vaší fotce s bubnovou česačkou viděla nějaký "kroužek - prstýnek" ze kterého leze vlna v úzkém česanci. Co to je? Je někde popis téhle techniky? A nevíte, prosím, jestli existují nějaké kurzy pokrošilejšího předení - třeba efektních vln?
    Markéta

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Markéto, též jsem nadšená začátečnice. Scháním informace, kde se dá, hlavně na internetu a z knih. Také hodně prohlížím, víc než předu. Ale jinak bych nic z toho, co umím, neuměla. Na žádném kurzu jsem nebyla ani o žádném nevím, ale zkuste paní Linhartovou z Dalinu. Dělá kurzy pro začátečníky. Pak také paní Hanušová, k ní byste se mohla dostat přes kurzy organizované panem Kubákem z Arttexu Strmilov. Nebo Atelier Johanna - ty myslím dělají právě efektní příze. Záleží odkud jste. Já se učím odkoukáváním z videí na You tube. Mám tam založený účet a v oblíbených odkazy na různá videa, kde šikulky z celého světa ukazují jak na to. Najdete mě pod mým jménem z google účtu. Techniku tvoření rovingu - dlouhého česance jsem tu popisovala nedávno v článku Učesáno a co dál? Je tam i odkaz na názorné video. Udělátko, na které se ptáte je diz, jinak mušlička s provrtaným otvorem, kterým vlnu protahuji. Můžete použít i knoflík s větší dírkou, víčko od mléka s vyvrtanou dírkou a podobně.

      Vymazat
    2. Moc děkuju! Už letím brouzdat a přiučovat se. Krásné léto i čas na paličkování a předení. Markéta

      Vymazat
  2. Mila Vladka co u tebe vidm je supr sem upelne hotova takove hezky barve a vlna tady nigde vidim posilam tebe hezky den a zastavim tady vic pa karin

    OdpovědětVymazat
  3. Pro me ty barvicky jsou bezvadne. Upletla jsi z nich neco?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Radko, tak rychlá zas nejsem :-D. Po spředení šla přadýnka do lázně a dva dny se sušila na sušáku. Je tu pořád zima, mám pocit, že mi prádlo spíš vlhne, než usychá. Taky zatím nemám představu, co z tak mála množství udělám.

      Vymazat
  4. Vlaďko, ty barvy jsou úžasné a výsledná příze vypadá nádherně!!!!

    OdpovědětVymazat
  5. Mně se ten melír líbí, je to jemné, vkusné....

    OdpovědětVymazat
  6. Myslím, že vztek je předčasný. Osobně bych se "mdlého" melíru v pletenině nebála. A to ani ve větší ploše. Můžeš se inspirovat u starých irských svetrů - plastický vzor zdůrazní krásu ruční vlny a když hotovou vestu nebo svetr budeš nosit k barevně výraznému zbytku, žádný problém.
    Stává se mi často, že dokončím něco autorského rukodělného a vidím jen chyby a dílo se mi nelíbí a jsem celá kyselá - tolik práce a času a takovej hnus škaredej. Když to škrábnu do škatule "for patchwork" (vyšívané drobnosti), případně "vzorník" (různé a různě dělané krajky) a nechám uležet, tak pak po čase totéž vidím v podstatně laskavějším světle. Horší je, když "zmetek" věnuji a pak jej vidím na obdarovaném, nebo u obdarovaného a zajůjám, protože jsem už dávno zapomněla, že jsem to dělala, a jsem za zviditelňujícího se blba, protože obdarovaný, jak na potvoru, nezapomněl, od koho......
    Hoď přadeno do škatule, ať nebledne na světle, vychladni a vono to pude :-) , to se poddá :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky jsem byla pod vlivem toho hnusnýho počasí a věčného šera a touhy po jásavých barvách. Druhý den se přadena sušila zavěšená pod větvemi třešně a v jiném světle vypadala úplně jinak. Máš naprostou pravdu.

      Vymazat
  7. Obdivuji Tvé barvení...tolik jsem se letos těšila, že si vyzkouším barvit....přišla jsem na to, že není co ...tak jen pokukuji po tvém úžasném barvení a míchání barev, za mě...i ta první příze je dost dobrá, právě svou jemností se určitě bude hodit....a ještě k vlnám, občas si pohrávám s myšlenkou, kde sehnat vlnu přímo od ovcí...a ejhle, manžel opravoval ohradník pro známé a mají co?...ovečky...ještě zjistit zda jsou i na vlnu...a možná......

    děkuji za tvé příspěvky, zpříjemňující dny......pherenis

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pherenis, děkuji za hezká slova, Chci jen trochu povzbudit. Nemusíš barvit zrovna jen vlnu. Když jsem barvila afrikánem spolu s dětmi, nastrkali jsme do lázně úplně všechno, co se namanulo kolem, tak to děti fascinovalo. Kromě oblázků přijalo barvu úplně všechno, mušličky, hobliny, gáza, korálky, rýže, provázky. Tvořili jsme z toho potom velké koláže. Mám vyzkoušený pedig i dřevěné korálky. Nejkrásnější výsledky mám s hedvábím, to barvu přímo saje. Zatím jsem neukázala, mám s ním ještě další plány. Do každé výraznější barvy strkám i nitě různých materiálů a síly.Barvila jsem i tričko. Taky už dlouho pokukuju po technice, kdy barvíš z rostlinného materiálu přímo na textilní - takový tisk. Já mám spíš problém, že pro své plány nenacházím čas :-(

      Vymazat