pátek 6. července 2012

Učesáno a co dál?

valaška barvená listem břízy - různé druhy česanců

Že má vlna valašky dlouhá vlákna, přestože ji stříháme 2x ročně, jsem tu už zmiňovala. Na kartáčích se ta nejdelší vlákna česala opravdu obtížně. Velký buben česačky to zvládá hravě a nabízí několik možností dalšího zpracování.
Jak obrázek napovídá, vytahala jsem z pramenů vlny pesíky a česala zvlášť podsadu a zvlášť pesíky. Podsadu jsem prozatím ponechala v učesaném celku. Je to obdélníkový česanec, pro který je v angličtině název batt. U nás nevím jak ho nazývat. Příst z něj zatím nebudu, připadá mi to nepohodlné. Bude čekat na další úpravu.
Česance z pesíků jsem vytvořila tak, že jsem si z česačky stáhla jen větší pramen česance a ten jsem si potom v rukou povytahovala a smotala do menšího klubka.
Česanec z netříděné vlny (pesíky s podsadou) vznikl podobně. Jen s pomocí udělátka s anglickým názvem diz. Nechala jsem si pro tuto práci provrtat mušličku od moře a nahradila jí víčko od mléka, které ale také sloužilo dobře. Na bubnu česačky si uvolním pramen vlny, protáhnu otvorem v mušli a pak už jen vlákna vlny popotahuji a protahuji tímto otvorem. Postupuju po spirále kolem dokola bubnu, dokud nestáhnu úplně všechnu vlnu. Dostanu tak dlouhý tenčí česanec, který si namotám do klubka. Z něho se pak přede jedna báseň celá cívka bez přerušení.



Obdélník česance se dá také "natrhat", jako jsem to udělala s tímto česancem. Uprostřed česance se udělá otvor, z každé strany se česanec uchopí oběma rukama palce nebo prsty do otvoru a česanec se roztrhne na dvě části.

Ty se potom stejným způsobem podélně dělí na menší kusy.






Tyto kusy opět povytahám a stočím do klubíčka, připraveného k předení.





Všechny tyto způsoby jsou dobré pro předení tzv. česané příze, kdy jsou vlákna srovnaná podélně vedle sebe a příze z těchto česanců je poměrně pevná. Hodí se tedy pro pletení více namáhaného oděvu, např. ponožek nebo rukavic. Pokud samozřejmě použijete méně kousavou vlnu. :-D

Všechny tyto informace a zkušenosti jsem získala díky lidem na internetu, kteří je ochotně sdílejí s ostatními. Za to jim patří velký dík a já jen takto posílám štafetu dál. Doufám, že tím také někomu pomohu.

Odkazy:
bubnová česačka a diz

7 komentářů:

  1. Vladěnko, česanečky smotané do klubka jsou nádherné!!!! Přesně takhle v klubu kupuju to jemné australské merino. O tom udělátku jsem už taky uvažovala, protože by se mi ta moje česká vlna líp barvila než když bych použila ten batt - hlavně v tom případě jak barvím já (tzn. "flekatě" nebo pruhovaně).
    Na YouTube bylo i video, kde paní míchala barvenou vlnu na takových hrábích a pak přes ten diz dělala právě tyhle krásné a dlouhé česanečky.
    Až se pustím do česání, tak to určitě taky vyzkouším.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Budeme si muset pro ty různé druhy česanců i pomůcky samy vymyslet názvy :-D
      Z roving jsem zkoušela uplést cop, o kterém jsme nedávno debatily. Ten se pak zřejmě barví. Nemám s tím zkušenost, těším se na tvůj výsledek.
      Ty hrábě bych moc ráda sehnala, stačily by jen hřebeny. Jedná se o holandské hřebeny na česání vlny a spolu s dizem pak vznikají přejemné česance zbavené všech nečistot a nopků. Příze je pak tenounká vhodná pro pletenou krajku. Bohužel je vidím jen v zahraničních shopech a dost drahé. Snad se mi podaří najít někoho, kdo by mi je vyrobil. Není to zas tak složitý nástroj.

      Vymazat
  2. Vladěnko, jak já tady vidím to krásné měkučké, co Ty umíš "dostat" z obyčejné vlny...Jen žasnu! A ty barvičky.. Prostě jen žasnu a čítám si ty článečky v němém úžasu..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Valaška vypadá vždycky krásně v načesaném stavu. Je pěkně bílá a lesklá, nadýchaná jako vatička. Velká škoda, že když se spřede, kouše. Ale já to nějak vykoumám, aby se zlepšilo i to. Vždyť v minulosti lidé jiné ovce neměli, žádné šlechtěnky, jen původní plemena. A taky z nich nosili oblečení.

      Vymazat
  3. batt;

    podstatné jméno
    list z matnou bavlny, vlny, nebo syntetických vláken.

    Vladko je opravdu videt ze se tomu hodne venujes ,tve cesance jsou jako kupovane.Barvu brezovym listim urcite vyskousim ,az bude listi.Jsem zvedava co z toho vykouzlis.Dneska rano u nas bylo -4 tak se zatim ven nezenu.

    OdpovědětVymazat
  4. Elli, tady i na jazyku poznáš, jak se v které zemi přede. Zatímco angličtina má tolik speciálních pojmů, u nás je to jen česanec. Bude to tím, že v zahraničí se tomu opravdu věnují lidi na profesionální úrovni, kdežto my to tu prozatím jen začínáme znovu objevovat. V zahraničí seženeš spoustu literatury nebo DVD, tady nic. Během roku se objeví několik základních kurzů nebo možná víc, ale není o nich slyšet. A tak se s tím člověk musí nějak poprat sám.

    Břízu doporučuju - ta určitě nezklame. Má v sobě tolik barviva! A slupky z cibule - to je barva jedna báseň. S těmi můžeš barvit i v zimě. Články už mám napsané, jen musím dodělat vzorky a dodat fotky.

    OdpovědětVymazat
  5. Vladko, moc moc dekuju za tvuj blog. Uz se pomalililinku zacinam orientovat. Aspon teoreticky. Ted jen ty ciny. Vlna uz se susi :-)

    OdpovědětVymazat